پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۸۲۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
روزنامه ایران روز چهارشنبه مورخ ۱۶ دی ماه در یادداشتی با عنوان «رونمایی بازار سهام از قدرت برجام»، خبر از آغاز سیر صعودی بازار سهام در سایه نزدیک شدن به روز اجرای برجام داد. این پیش بینی طی هفته جاری در عمل محقق شد و بورس تهران یک هفته طوفانی را پشت سر گذاشت و همه متغیر های بازار سهام اعم از شاخص کل، حجم و ارزش معاملات جهش های کم سابقه ای را تجربه نمودند

شعارسال: شاخص کل بازار سهام طی هفت روز کاری با رشد 9/2 درصدی از 61 هزار و 726 واحد به 63 هزار و 516 واحد در پایان هفته جاری رسید. همزمان ارزش معاملات نیز با جهش قابل ملاحظه مواجه شد به نحوی که در روز چهارشنبه ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسید که تنها بخش کوچکی از آن مربوط به معاملات بلوکی سهام بود. در این میان طی روزهای اخیر سهام شرکت های صنایع بزرگ مانند خودروسازی، بانکداری و پیمانکاری که بیشترین منفعت را از لغو تحریم ها می برند، در صدر تقاضا و معاملات بازار قرار گرفتند و بتدریج فضای خوشبینی معامله گران به سایر صنایع نیز سرایت نمود به نحوی که در روز پایانی هفته عموم صنایع با افزایش قیمت ها مواجه و حتی سهام شرکت های پالایش نفت با وجود افت قیمت نفت با تقاضای خرید سنگین مواجه شدند. در مجموع در هفته جاری سیر صعودی شاخص ها که از اواخر هفته گذشته بازار سهام را در بر گرفت، به نحوی تثبیت شد و چشم انداز رونق بازار سهام را روشن تر نمود.

بورس تهران در دو هفته اخیر در حالی در مدار صعودی قرار گرفته است که از یک سو عربستان سعودی برای ایجاد تنش در روابط منطقه ای ایران تلاش کرد و از سوی دیگر قیمت نفت با افت حدود ۱۵ درصدی به مرز ۳۰ دلار سقوط کرد. با این حال اما تحولات بورس تهران نشان داد اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی در شرایط فعلی مهم ترین عامل اثرگذار بر اقتصاد ایران است. در حالی که در آستانه انتخابات مجلس، منتقدان و مخالفان دولت به بهانه حاکمیت رکود اقتصادی به تخریب سیاست های دولت می پردازند، اما تحلیل دقیق اوضاع اقتصاد ایران و بررسی عوامل بروز رکود اقتصادی حاکی از آن است که سیاست های اقتصادی دولت، عموماً سیاست های اصولی و صحیح بوده و تخریب این سیاست ها ناشی از فرافکنی مخالفان سیاسی دولت است. اقتصاد ایران در شرایط فعلی حال دونده ای را دارد که وزنه ای سنگین به پایش بسته شده و برخی با گرفتن ژست کارشناسی ناتوانی او در دویدن را ناشی از برنامه تغذیه نامناسب می دانند. غافل از آنکه با وجود وزنه ای که به پای دونده بسته شده است، تغییر برنامه غذایی او دردی را دوا نمی کند. به همین ترتیب نمی توان انتظار داشت با تغییر سیاست های اقتصادی بتوان به طور مؤثری بر اثرات منفی ناشی از تحریم های اقتصادی غلبه نمود.

درست به همین دلیل دولت روحانی از ابتدا با تشخیص اینکه یکی از مهم ترین موانع روبه روی اقتصاد ایران تحریم های اقتصادی است، برای لغو این تحریم ها در عین حفظ حقوق هسته ای سرمایه گذاری نمود تا هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد. اکنون در آستانه روز اجرای برجام، تلاش های دو ساله دولت به ثمر نشسته است و یکی از بزرگ ترین موانع پیش روی اقتصاد کشور برداشته خواهد شد. در واقع با اجرای برجام و لغو عملی تحریم ها، یکی از بزرگ ترین محدودیت های طرف عرضه و نیز تقاضای اقتصاد ایران رفع خواهد شد و در سایه گشایش ارزی، گسترش تجارت خارجی، رونق مبادلات مالی، گشایش مالی دولت، تقویت سرمایه گذاری داخلی، ورود سرمایه های خارجی و انعقاد و عملی شدن قراردادهای مشترک با شرکای خارجی، رفع ریسک های ناشی از تحریم، همه و همه نوید تقویت دو طرف عرضه و تقاضای اقتصادی و حرکت سریع اقتصاد ایران برای خروج از رکود را در انتهای سال جاری و ابتدای سال آینده می دهد.

در این میان سیر صعودی بورس تهران همزمان دو پیام مهم را مخابره می کند. از یک طرف بازار سهام رونق می گیرد تا به اقتصاد ایران آماده باش دهد و پیام در پیش بودن رونق اقتصادی را مخابره نماید. از سوی دیگر، رونق بازار سهام به مخالفان دولت و دلواپسان برجام که مدام نماگرهای نزولی بازار سهام را دلیلی بر بدی برجام می دانستند، این پیام را مخابره می کند که برجام یک توافق خوب بود و «فرجام برجام» برخلاف پندار آنان، فرجامی خوب برای ایران خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار: 24دی1394، کدخبر: 81920056: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین