پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۴۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
علی مطهری گفت: جامعه اسلامی همیشه از درون خود تهدید می شود.

شعار سال: علی مطهری نایب رئیس مجلس در سخنرانی خود در شب تاسوعای حسینی با عنوان «امام حسین و اصلاح امت» با بیان اینکه شهید مطهری معتقد بود هرگاه جامعه اسلامی از مسیر خود خارج شده، بعد از آن بوده که یک اقلیت منافق اکثریت را فریب داده اند، گفت: مانند حادثه سقیفه که بعد از دو ماه و نیم از دستور پیغمبر اسلام درباره جانشینی بود. در جنگ صفین هم همین اتفاق رخ داد. در حادثه کربلا همین اتفاق رخ داد و این قاعده ای کلی است و در تاریخ موخرتر هم مصادیق آن رخ داده است. مانند انقلاب مشروطه و ما باید مراقب باشیم که این اتفاق تکرار نشود. بنابراین جامعه اسلامی همیشه از درون خود تهدید می شود.

اهم اظهارات مطهری را در ادامه به نقل از انتخاب می خوانید:

* در جریان های فکری و انقلاب ها همیشه خطر نفاق وجود دارد. دشمن وقتی از مواجهه رو در رو ابا دارد به آن ملحق می شود و احیانا شعار های تندتر از انقلابی ها و موسسان اولیه می دهد، پوسته را حفظ می کند اما مغز آن خالی است، ظاهر را حفظ کرده و باطن را تغییر می دهد به طوری که اکثریت مردم گمان نمی کنند اصل از دست رفته است.

* علی(ع) فرمود بزرگ ترین فتنه بعد از من فتنه بنی امیه است که فتنه کور و تاریک است.

* برای جلوگیری از این فتنه افراد روشن بین و روشنفکر لازم است. وضع شما در مقابل آنها وضعیت برده و ارباب خواهد بود. لذا وقتی ایشان به خلافت رسید شعار اصلاح داخل داده و اصلاحات بسیاری انجام دادند. خلفای پیشین به دنبال فتوحات بودند اما حضرت امیر گفتند می خواهند داخل را اصلاح کنند. چون اگر محتوای اسلام از بین برود هر مقدار فتوحات هم که حاصل شود، بی فایده خواهد بود.

* مجاهدان اسلام در صدر اسلام بصیرت های خود را روی شمشیر خود حمل می کردند. آنها می خواستند موانع را بردارند و مردم را آزاد کنند. دولت های ظالم را بردارند تا مردم با آزادی به سوی اسلام بیایند. اما در دوره های قبل از حضرت علی (ع)، مجاهدان مانند صدر اسلام نبودند و به طمع اسیر کردن زنان و غنیمت به جنگ می رفتند.

* این یک نقطه عطف در اسلام بود که حضرت علی به آن توجه کرد. یعنی اصلاحات در داخل. این نقطه در دوران امام حسین(ع) پر رنگ شد و امام حسین هم همان راه را پیمود. اما چه شرایطی وجود داشت که پیش از آن قیام نکرد؟

* امام حسن هم قیامی که یارانش در آن به شهادت برسد، نکرد و صلح کرد.

* معاویه 20 سال در شام حاکم بود بعد از آن 20 سال خلیفه مسلمانان بود. یعنی 40 سال بر دنیای اسلام حکومت کرده و اسلام را از درون خالی و پوچ کرده بود.

* معاویه اقداماتی را برای اسلام زدایی و برای اینکه هسته و مغز اسلام را تغییر دهد انجام داد تا تنها پوسته ای از اسلام باقی بماند.

* امام حسین قیام می کند تا بگوید اسلام آن چیزی نیست که خلفا نشان می دهند. لذا از مکه به سمت کوفه حرکت می کند تا بگوید این حجی که به تصرف بنی امیه در آمده است، حج قابلی نیست و حفظ اساس اسلام ارجح است.

* امام حسین از سر عصبانیت قیام نکرده بود. از کوره در نرفته بود بلکه محاسبه کرده بود که به چه دلیل قیام می کند. علاوه بر گناهان بسیاری که یزید انجام می داد حکومت هم موروثی شده بود. تا پیش از این حکومت موروثی نبود.

* در بین خودمان هم گاه مسائلی می بینیم مانند گروه فرقان که از روی اعتقاد و عقیده کار می کردند.

* بخشی از داعش هم افراد نامتعادلی هستند که از کشورهای مختلف گرد هم آمده اند. ممکن است اعتقاد چندانی هم نداشته باشند و بیشتر جنبه روحی و روانی دارد. اما برخی از آنها هم از سر اعتقاد این جنایت ها را مرتکب می شود و در آن هنگام شعار الله اکبر می دهند. مانند لشکر عمر سعد که به قصد نزدیک شدن به خدا برای جنگیدن با امام حسین آمده بودند.

* این مهم است که از نیروی مذهب علیه مذهب استفاده نشود.کسی که کمربند انفجاری به خود می بندد و خود را منفجر می کند این کار را با نیروی ایمان انجام می دهد.

* مایل هستم عده ای از سران داعش در ایران یا کشورهای دیگر مورد بررسی و مصاحبه قرار بگیرند و انگیزه هایشان تحلیل شود.

* شهید مطهری می گوید افرادی که به دین گرایش پیدا می کنند اما بعدا از دین دور می شوند افراد بسیار خطرناکی می شوند. چون وقتی به دین گرایش پیدا کرده است عواطف او تحت تاثیر دین است اما وقتی از دین خارج می شود، حتی از عاطفه انسانی هم رها می شود. این است که افرادی که زمانی متدین بوده اما از دین خارج شده اند از بی دین های اولیه خشن تر و خطرناک تر می شوند.

* شاید بخشی از داعش از همین تیپ افراد باشند. اما خطرناک تر از این افراد خشکه مقدس هایی هستند که عواطف انسانی آنها تحت الشعاع عواطف دینی قرار گرفته است، نیروی دین به دلیل اینکه منحرف شده است اثر نمی گذارد. چون زایل شده و به صورت انحرافی کار می کند و این افراد از دیگران خطرناک تر هستند. داعش واقعا مصداق این سخن شهید مطهری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 9 مهر 96، کد مطلب: 712750: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
خیلی از همین ها مردم را در کنترل خود دارند ، مستحب های دین را تبدیل به واجبات کرده اند و با بعضی اقدامات ناخوشایند خود در حال بد بین کردن مردم نسبت به دین و جهانیان نسبت به کشور میباشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین