پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
هدف جدید آمریکا در سوریه که به صورت غیررسمی دنبال می شود «متوقف ساختن ایران» است ...

شعار سال: هفته نامهنیوزویک(newsweek) با انتشار یادداشتی به بررسی شکست آمریکا در سوریه مقابل ایران و روسیه پرداخته است.

در این نوشتار که زیر عنوان "چگونه آمریکا جنگ در سوریه را به روسیه و ایران باخت؟" انتشار یافته تاکید شده است که سیاست مسلح ساختن شورشیان سوری توسط اوباما شکست خورد و اکنون دولت جدید آمریکا فقط در تقلای این است که جلوی نفوذ بیشتر ایران را بگیرد.

نیوزویک نوشت: زمانیکه آمریکا و متحدانش تهاجم خود برای شکست داعش در دیرالزور را در آگوست 2017 آغاز کردند، صحنه نبرد سوریه بسیار متفاوت از وضعیت آغاز جنگ در سال 2011 به نظر می رسید.

در آن زمان، "باراک اوباما" به حمایت از شورشیانی پرداخت که برای سرنگونی اسد تلاش می کردند. وی در سال 2012، مسلح کردن شورشیان سوری را آغاز کرد.

اما حمایت روسیه و متحدانش از "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه موفق بوده و موجب تثبیت حکومت وی شد.

این هفته نامه آمریکایی ادامه داد: ورود مسکو به این درگیری از یک سو و افزایش نفوذ جهادی ها در گروه های شورشی سوری از سوی دیگر، آمریکا را مجبور ساخت تا در موقعیت و اهداف خود در سوریه تجدید نظر کند.

به نوشته نیوزویک، هدف جدید آمریکا در سوریه که به صورت غیررسمی دنبال می شود این است: "متوقف ساختن ایران".

آمریکا اکنون توسط ترامپ که فردی تک رو است رهبری می شود. آمریکایی ها بر این گمانند که ایران به دنبال ایجاد حضور بلندمدت در سوریه است تا بتواند راهرو نفوذ بین المللی که از تهران تا بیروت کشیده می شود را تاسیس کند. اکنون واشنگتن برای متوقف ساختن این هدف ایران در تلاش است.

براساس این گزارش، تیمی از تحلیلگران گفته اند ممکن است آمریکا با استفاده از قبایل شرق سوریه بتواند شانسی برای بازگرداندن سهم خود در این کشور داشته باشد اما تجربه سال های اخیر نشان داده ایالات متحده تعهد کافی برای احقاق این هدف را ندارد و احتمالا برای بازگشت به نقش آفرینی در سوریه خیلی دیر شده باشد.

"نیکلاس هراس" تحلیلگر مرکز امنیت آمریکای جدید بهنیوزویکگفته، "دیرالزور" چالشی بزرگتر از هر منطقه دیگر سوریه برای ائتلاف تحت رهبری آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوری خواهد بود.

در ادامه این گزارش ضمن بررسی وضعیت جنگی در دیرالزور آمده که آمریکا اساسا جای پای خود را در شرق سوریه از دست داده است اما ایران هم برای رسیدن به اهداف منطقه ای با موانع بزرگی روبروست.

نیوزویک در نهایت پیش بینی کرده که سوریه حتی پس از پایان جنگ نیز به ثبات کامل دست نیابد و به میدان رقابتی برای نفوذ قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جام نیوز ، تاریخ انتشار 20 مهر 96، کدمطلب:836182، www.jamnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین