پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
در بخش اول آیین نامه و در ماده یک عنوان می شود: «انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقه مند به مشارکت در فعالیت های علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی است» البته در هر دانشگاه متناظر با هر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی می تواند تشکیل شود؛ در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقه مند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای باشند می توانند طبق ضوابط این آیین نامه اقدام نمایند.

شعارسال: در دانشگاه ها معمولا غیراز نشریات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تشکل های سیاسی و اسلامی، نشریات و تشکل هایی نیز هستند که با نام تشکل و کانون های علمی شناخته می شوند و در جذب افراد با رشته های مرتبط فعالیت می کنند.

در آیین نامه تشکیل این تشکل ها آمده است: به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه های کشور، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فرام آوردن زمینه های مناسب برای فعالیت های جمعی علمی، همچنین بهره گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری انجمنهای علمی دانشجویی حوزه های مختلف دانش با حمایت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور باید به فعالیت می پردازند.

در این مطلب از گام های اولیه برای تشکیل یک انجمن علمی و چگونگی برگزاری سمینار و برنامه های تخصصی گزارشی تهیه کرده ایم که به صورت گام به گام در زیر آورده شده است.

از کجا شروع کنیم؟

در بخش اول آیین نامه و در ماده یک عنوان می شود: «انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقه مند به مشارکت در فعالیت های علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی است» البته در هر دانشگاه متناظر با هر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی می تواند تشکیل شود؛ در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقه مند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای باشند می توانند طبق ضوابط این آیین نامه اقدام نمایند.

وقتی در دانشگاه چندین دفتر تشکیل شود برای آنکه موازی کاری نشود و همچنین یک اتاق فکری با حضور اعضا هم تشکیل شود اتحادیه انجمنهای علمی، تشکیلاتی دانشجویی، غیرانتفاعی و بین دانشگاهی و متشکل از دبیران انجمن های علمی در رشته دانشگاهی باید به وجود بیاید که در چارچوب ضوابط آیین نامه و دستورالعمل آن تشکیل می شود و به فعالیت می پردازد.

چه فعالیت های علمی می توانند داشته باشند؟

"مناظره و نقد علمی، هم اندیشی و نشست های تخصصی، مطالعات و پژوهش های علمی، نشر و ترویج یافته های علمی، فعالیت های کمک آموزشی"

برخی از مصادیق و عرصه های فعالیت انجمن ها و اتحادیه های انجمن های علمی دانشگاه ها که معمول و رایج است عبارتند از:

1- برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاه های تخصصی

2- برگزاری و همکاری در اجرای جشنوارهها،کنفرانس ها و مسابقات علمی (داخلی و خارجی)

3- تولید و انتشار نشریه علمی، کتاب و نشریات الکترونیکی، نرم افزارهای رایانه ای و فیلم های علمی – آموزشی

4- برنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی، صنعتی و فناوری

5- اطلاع رسانی درخصوص کلیه فعالیت های مرتبط با اهداف انجمن

6- حمایت و تشویق مادی و معنوی از ابتکارات، خلاقیتهای علمی، فعالیتهای پژوهشی و اختراعات دانشجویان

شما باید برای خود اهدافی را معین کنید و از اینکه تشکل علمی را تاسیس و در آن به فعالیت علمی می پردازید به یک خروجی مثبت برسید به طور مثال باید از خلاقیت و تجربه دانش آموختگانی که به آن ها دسترسی دارید جهت انتقال تجربیات استفاده کنید و یا اینکه با نهادینه کردن فعالیت دسته جمعی کارگروهی را آموزش دهید، استعدادیابی و پرورش استعدادهای خام نیز می تواند هدف خوب باشد.

چند نفر برای شورای انجمن علمی نیاز است و چه وظایفی را باید انجام دهند؟

الف- شورای مدیریت انجمن علمی متشکل از 5 عضو اصلی و 2 عضو علی البدل است که با انجام انتخابات از میان اعضای انجمن، با رأی مستقیم آنان و کسب اکثریت نسبی آرا برای مدت یک سال انتخاب می شوند.

ب- واضح است که این گونه تشکل ها نیاز به جذب دانشجویان علاقه مند و خلاق به فعالیتهای علمی – پژوهشی دارند که شورای مدیریت با برنامه ریزی، ساماندهی، اجرامی تواند افراد علاقه مند را شناسایی و جذب کنند، همچنین نباید از ادوار گذشته غافل شوند و با ارتباط مستمر در خارج و داخل دانشگاه فضای تشکل را موثرتر کنند.

یکی دیگر از وظایف شورای مدیریت برقراری ارتباط با نهادها و سازمان های خارج از دانشگاه برای انجام فعالیت های مشترک است به طور مثال انجمن های مران و معماری می توانند با سازمان نظام مهندسی، شهرداری، دفتار نقشه کشی و حتی حضور در پروژهای در حال ساخت اعضا خود را از نزدیک به آنچه در کلاس ها تئوری آموزش می بینند علمی نیز تجربه کنند.

تصویب اساسنامه انجمن علمی و اخذ تایید آن از مدیریت فرهنگی دانشگاه برعهده ی شورای مدیریت است که بسیار الزامی خواهد بود.

همان طور که قبلا اشاره شد دوره حضور در شورای مرکزی انجمن های علمی یک‌ساله است و یکی از وظایف شورای مدیریت برگزاری انتخابات و تحویل تشکل به افراد جدید و تازه نفس است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار: 23 مهر 1396 ، کدخبر: 846739 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین