پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۱۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
احداث فضای سبز یکی از مصداق‌های مهم توسعه شهرهاست که در دنیای صنعتی و مکانیزه امروزی، درختان شریان‌های حیات شهرها بوده و احداث فضاهای سبز برای سلامت روحی و جسمی جامعه، ضروری است و آبیاری یکی از نیازهای اولیه و مهم در نگهداری فضای سبز است. اما مدیریت فضای سبز شهر خشک تهران که فرسخ ها با کار علمی و نیروی توانمند فاصله دارد و به منبعی برای هدر دهی منابع آبی تبدیل شده است.

شعارسال : مسئله اتلاف آب به شکل‌های مختلف در فضای سبز و سهم عمده آن بحث جدی است که مدیران شهرداری همچون خیلی از وظایف اصلی ان غفلت دارند برای همه آشکار و واضح است که دیگر مدیریت سنتی فضاهای سبز جز اتلاف سرمایه ملی سودی ندارد.

بر این اساس می توان گفت که تهران ۳۰۲ حلقه چاه مختص آبیاری فضای سبز دارد. در بخش‌هایی از شهر آب شرب گران قیمت برای آبیاری چمن‌هایی به کار می‌رود و تاثیر در جذب آلودگی‌های هوا ندارند. کشور خشکی مانند ایران نمی‌تواند در این حد دست و دلبازانه منابع آب خود را خرج کند اما نه تنها به منابع آب سطحی رحم نکرده‌ایم بلکه ۳۰۲ حلقه چاه هم صرفا با هدف آبیاری فضای سبز حفر شده است تا آب زیرزمینی به عنوان یک ذخیره استراتژیک به پای چمن‌های تهران تلف شود.

رفتارهای شهرداری در مدیریت فضای سبز شهری منطبق بر استانداردهای کشورهای خشک مشابه ایران نیست؛ اگر در سطح شهر حرکتی چند دقیقه ای کنید متوجه می شوید در ساعاتی که شدت نور خورشید زیاد است متولیان امر آبیاری اقدام به آبیاری چمن ها می کنند امری که با نداشتن تخصص هم متوجه خواهید شد، نادرست است. از این رو به سراغ شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران رفتیم و چگونگی عدم مدیریت صحیح منابع آبی را از او جویا شدیم.

وی در این ارتباط گفت: بحث تخلیه سفره های آب زیر زمینی جدی است؛ متاسفانه افرادی که برای فضای سبز آبپاشی می کنند؛ اما به دلیل اینکه آگاهی کافی وجود ندارد، این امر تداوم می یابد.

امانی افزود: وقتی به متصدیان آبیاری در خصوص خطای روش های آبپاشی تذکر می دهیم عنوان می کنند که آب چاه است، در صورتی که آب چاه تفاوتی با دیگر منابع ندارد

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: باید نهضتی به راه بیفتد که هر ایرانی یک آب بان باشد. لذا تکنیک لازم به کار نمی رود؛ حتی فواره های چرخان آبیاری فضای سبز از رده خارج شده است و مربوط به سال های قبل است؛ بیشتر سنگفرش ها شسته می شود.

وی ادامه داد: در تذکر به افراد، متصدیان آبیاری می گویند به ما دستور داده اند. از این روی متاسفانه مردم شاهد اینگونه رفتارها هستند؛ وقتی مردم در خیابان ها می بینند شهرداری و متولیان این دغدغه را جدی نگرفته اند، فرهنگسازی نمی شود.

امانی در پاسخ به این سوال که چرا ساعات آبیاری در مدیریت شهری رعایت نمی شود، گفت: تاکنون بنده در این خصوص تذکر هایی داده ام. باید به مسئولین تذکر داد تا با آموزش های لازم صرفه جویی کنیم و از تکنیک های روز استفاده کرد.

این فعال حوزه محیط زیست خاطر نشان کرد: ساعات آبیاری فضای سبز مهم است؛ باید بعد از ظهر آبیاری کرد که آب جذب ریشه شود و تبخیر صورت نگیرد؛ این حداقل ترین کاری است که مدیران شهری می توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه در مدیریت فضای سبز گل های یک ساله برای زیبایی می کارند که مصرف آب زیادی دارد در صورتی که برخی گونه های درختانی که ریشه عمیق دارند و به آب کمی نیاز دارند. این سوال پیش می آید در تهران چه مقدار گیاهان کم آب کاشته شده؟

امانی افزود: این روزها از تکنیک های روز در ترکیه و سایر کشور ها برای آبیاری مناسب انجام می شود که علاوه بر اشتغال زیاد، آلودگی هوا و گرمایش هوا با دیوار های سبز کاهش می یابد.

عضو شورای شهر تهران در ارتباط با فرو نشست های موجود در تهران بیان کرد: مردم حساسیت و چالش کمبود آب را جدی نگرفته اند. باید نهضت استفاده بهینه از مصرف آب وجود داشته باشد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی تیتر شهر، تاریخ انتشار: 27مهر 1396، کدخبر: 53891،www.titreshahr.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
ساعت ابیاری رو باید دم صبح دی نظر بگیرن که هم زود تبخیر نشه و هم برای ظهر و استفاده مردم از فضای سبز اماده باشه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین