پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اصلی ترین موضوع تخاصم ما با آمریکا جنگ اقتصادی است، گفت: آنچه به ما در عرصه مقابله با امریکا کمک می کند طرح دفاع اقتصادی است بنابراین باید پس از پیگیری های قانونی و مسایل مرتبط با دیپلماسی، این طرح را پیش‌بینی کنیم تا چنانچه تحریم‌ها بازگشت و فشارها بر ما بیشتر شد، توان مقابله با دشمن را داشته باشیم.

شعارسال:سردار غلامرضا جلالی روز دوشنبه در نشست خبری خود ضمن تشریح برنامه های هفته پدافند غیرعامل در کشور اظهار کرد: طرح دفاع اقتصادی هم اینک در دستور کار سازمان پدافند غیر عامل قرار دارد و در این عرصه باید به اقتصاد مقاومتی رجوع کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکا علیه ایران افزود: برنامه جدید آمریکا این است که طیفی از «تهدید مرکب» را در ارتباط با ایران به کار بگیرد پس باید در برابر این برنامه رویکرد جدی پیش بینی شود.

وی با اشاره به تهدیدهای سایبری آمریکا علیه ایران هم گفت: اخیرا ترامپ از اقدامات سایبری مقابله‌ای سخن گفت، پیش‌بینی می کنیم در این حوزه با تهدید مواجه هستیم، در مقطع کنونی این یک ضرورت است و باید اقدامات مصون سازی پیش‌بینی شود. نباید بگذاریم که به ما حمله شود و بعد به فکر بیفتیم. چرا که در حوزه زیرساخت‌ها مورد حمله قرار خواهیم گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به بخشی از سخنان و مواضع رئیس جمهور آمریکا علیه ایران نیز گفت:یکی از برنامه‌های ترامپ، ایجاد دوقطبی «امنیت-اقتصاد» در جامعه ایران، با حمله به سپاه به عنوان نماد امنیت ملّی ما است که در این خصوص سه میلیون کاربر فضای مجازی به شکل دیپلماسی عمومی واکنش نشان داده و پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا را داده اند.

** شبکه های اجتماعی باید تحت کنترل حاکمیت باشد

جلالی درباره کنترل شبکه های اجتماعی توسط حاکمیت هم گفت: وجود شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است اما نباید از کنترل حاکمیت خارج شود و مدیریت آن در خارج از کشور باشد؛یعنی باید شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت حاکمیت کشورمان باشند. این یک باید ملی است، چه جریانات سیاسی خوششان بیاید چه خوششان نیاید.

** در جریان دیوار کشی مجلس نیستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره دیوارکشی درمجلس و اظهارات رئیس مجلس که گفته است این اقدام را سازمان پدافند غیرعامل به انجام رسانده است، گفت: از سه سال گذشته، گزارشاتی مبنی بر حمله داعش به مجلس داشتیم و طرحی را با رعایت ملاحظات شهرسازی و زیباسازی به مجلس ارائه کردیم که بتوانیم امکان ورود خودرویی به محوطه مجلس را کنترل کنیم. اما این طرح به طور کامل اجرا نشد.

جلالی ادامه اداد: پس از حادثه تروریستی دوباره مجلس به تکاپو افتاده‌ است تا مجلس را ایمن کند و در حال تکمیل آن است. ما در جریان جزییات دیوارکشی نیستیم.

** تلگرام اطلاعات کاربران را واکاوی می کند

جلالی با هشدار به شهروندان در استفاده از گوشی های هوشمند موبایل و انواع اپیلیکشن ها بویژه تلگرام گفت: همه اطلاعات کاربران تلگرام به خارج از کشور منتقل می شود چرا که سرور این کانال در خارج از کشور قراردارد. تلگرام بخوبی و هوشمندانه امکان واکاوی داده ها را دارد و به تمام اطلاعات کاربران دسترسی دارد و عموما این اطلاعات را شبکه های جاسوسی خریداری می کنند.

وی درادامه افزود: تلگرام قادر است با در اختیار داشتن اطلاعات، افکار عمومی را مهندسی کند. این که شاهدیم عربستان سعودی با تسلط برفضای اجتماعی ما در مواقع مختلف بحران‌سازی می‌کند به خاطر این است که این اطلاعات را در اختیار دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه هیچ شبکه اجتماعی که دیتای آن در خارج از کشور باشد نباید 30 میلیون عضو داشته باشد، تصریح کرد: این یک ضرورت مرتبط با امنیت ملّی است نه یک ضرورت سیاسی.

** آزمایشگاه تخصصی مبنی بر تشخیص تراریخته ها نداریم

جلالی درباره موضوع تراریخته ها گفت: در کشور، یک اختلاف نظر جدی علمی درخصوص تراریخته‌ها (غذاها یا محصولاتی که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند) وجود دارد. این جدال خوب است اما به شرط اینکه منفعت خود افراد در میان نباشد و کسی که از آن‌ دفاع می‌کند، خود واردکننده محصولات تراریخته نباشد.

وی افزود: آزمایشگاه صاحب صلاحیتی که بتواند خطر تراریخته‌ها را تشخیص بدهد در ایران وجود ندارد. بنابراین اگر قرار است از این محصولات استفاده کنیم، باید نقشه آن به ما داده شود و مثلاً بدانیم که برنجی که وارد می‌شود چه جابجایی در کروموزوم‌های آن رخ داده و چه مسیری را طی کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: سازمان غذا ودارو چون خود واردکننده برخی محصولات است، نمی‌تواند تأییدکننده کیفیت و سلامت محصولات غذایی باشد بنابر این یک نهاد حقوقی مستقل که بتواند سلامت محصولات غذایی را تشخیص دهد باید تشکیل شود.

سردار جلالی در ادامه سخنانش برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل را تشریح کرد.

وی گفت: برنامه ها وهمایش های15 سالگرد پدافند غیرعامل هشتم آبان بطور همزمان درتهران و استان های کشور به اجرا در می آید که برنامه های استان برشی از برنامه های ملی است.

وی افزود: دراین هفته همایش مشترک با سازمان انرژی هسته ای برگزار خواهد شد که در آن نقش پدافند غیرعامل در بحث هسته‌ای و در ارتباط با مسائل پس از برجام بررسی خواهد شد.

وی همایش ملّی پدافند سایبری و بررسی مسائل زیرساختی هوشمندی،همایش پدافند غیرعامل و زن با همکاری فرهنگستان علوم، دیدار با علما درروز پنجشنبه، سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران و استان های کشور، برگزاری رزمایش در 700 مدرسه در سراسر کشور برای آماده سازی آنها در شرایط اضطراری، همایش علمی پدافند کاربردی و مهندسی در دانشگاه شریف را ازجمله برنامه های سازمان پدافند غیرعامل درهفته پدافند اعلام کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر ظرفیت بالای بسیج هم گفت: با برگزاری همایشی ظرفیت بسیج دستگاههای اجرایی را مورد بررسی قرارداده و تفاهم نامه های خود با بسیج درحوزه پدافند را ارزیابی می کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تخلیه اضطراری جزیره خارک گفت: این برنامه برای آن است که چنانچه در معرض خطر قرار گرفتیم، چگونه مردم بتوانند این جزیره را از منطقه تخلیه کنیم.

جلالی جشنواره علمی ملّی حضرت سلمان، همایش پدافند غیرعامل و نظام سلامت با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی، همایش ملی پدافند غیرعامل در سالن همایش‌های صداوسیما با حضور همه دستگاه‌های اجرایی را از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در هفته پیش رو بیان کرد.

سردار جلالی با اشاره به تهدیدات الکترونیکی گفت: رزمایشی هم در صدا وسیما خواهیم داشت تا نشان دهیم که چنانچه ماهواره‌های ما تحت حمله‌های الکترونیک قرار گرفتند، چگونه قادریم سیگنال‌های ماهواره را به استان‌ها برسانیم. سال 88 مورد حمله الکترونیکی قرار گرفتیم و با تلاش‌های سنگین و همکاری وزارت ارتباطات از طریق فیبرهای نوری، ارتباط را برقرار کردیم.

جلالی برگزاری همایش مشترک با وزارت ارتباطات از طریق ویدئوکنفرانس را از دیگر برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: امسال برای نخستین بار با همکاری شهرداری ها و دهیاری‌ها؛ مسایل مرتبط با پدافند غیرعامل در حوزه شهرسازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به تمهیدات ویژه ارتباطی در زمان بحران هم گفت: همایشی با وزارت نیرو برگزار خواهیم کرد تا تدابیری اندیشیده شود که چگونه در شرایط بحران که برق قطع می‌شود بتوانیم سیستم‌های اضطراری را جایگزین سیستم های ارتباطی کنیم.

سردار جلالی اظهار کرد: رزمایشی هم در ایستگاه متروی مصلی برگزار خواهیم کرد تا هنگام وقوع حادثه تروریستی شیمیایی، آمادگی‌های لازم کسب شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت ایرنا، تاریخ انتشار 1 آبان 96، کدخبر: 82705433، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین