پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۸۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ با ادامه روند افزایش قیمت دلار، واردات در کشور گران می‌شود و همین امر باعث رشد تورم در اقتصاد ایران خواهد شد.

شعارسال: مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاثیر روند افزایش قیمت دلار بر واردات و رشد تورم گفت:‌ ‌بحث تک‌نرخی‌شدن ارز در شرایطی مطرح شده بود که انتظار می‌رفت با اجرای برجام، قیمت دلار کاهش پیدا کند اما در عمل اینگونه نشد.

به گفته وی اکنون قیمت دلار بالای 4 هزار تومان قرار دارد و این در شرایطی است که همه نظریات اقتصادی حکایت از کاهش قیمت دلار بعد از برجام داشت.

این اقتصاددان افزود: افزایش قیمت دلار در شرایطی ایجاد شد که تحریم‌ها لغو شده، برجام به اجرا درآمده و صادرات نفت ایران بیش از 2 برابر شده که به معنای ورود ارز بیشتر به ایران است.

وی یکی از علت‌های افزایش قیمت دلار را رشد شدید واردات دانست و گفت:‌ ارز مورد نیاز برای واردات،‌ باید از محل دلارهای نفتی جبران می‌شد تا باعث بالا رفتن قیمت دلار نشود.

تقوی با بیان اینکه ‌از منظر اقتصادی،‌ این قیمت دلار توجیهی ندرد، افزود:‌ دولت به واسطه صادرات نفت، بزرگترین گیرنده دلار در کشور است و ورود و خروج ارز از بازار نیز در اختیار دولت قرار دارد.

به گفته این استاد اقتصاد، 3 گونه پول در اقتصاد وجود دارد که شامل، درآمد خالصه، درآمد صادرات و واردات و درآمد پولی می‌شود.

وی تاکید کرد: ‌در آمد پولی،‌ همان پولی است که دولت با دستکاری بازار مالی به دست می‌آورد و دولت سعی در کسب درآمد پولی بیشتری دارد.

تقوی با اشاره به اینکه این پول در اقتصاد خطرناک است، ‌ادامه داد:‌ این درآمد می‌تواند باعث رشد تورم در کشور شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:5آبان1396، کدخبر: 298878 : www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین