پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۸۹۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
وزیر علوم با اشاره به ضعف دانشگاه‌های بزرگ کشور در جذب دانشجوی خارجی، گفت: یک دانشگاه غیردولتی در ترکیه که فقط ۹ سال از تأسیسش می‌گذرد، بیش از ۴۰ هزار دانشجوی خارجی جذب کرده است.

شعارسال: منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از حضور در مجلس با اشاره به آماری از میزان صندلی‌های خالی دانشگاه‌های سراسر کشور، گفت: امسال بیش از 400 هزار صندلی در دانشگاه‌های کشور که از طریق آزمون سراسری ظرفیت خود را تکمیل می‌کنند، خالی ماند و این صندلی‌ها به راحتی نمی‌توان پر کرد.

وی افزود: توان علمی برخی دانشگاه‌های کشور به قدری است که صندلی‌های آنان را می‌توان با دانشجویان خارجی پر کرد و در این زمینه مقام معظم رهبری نیز تأکید به بحث توسعه دیپلماسی علمی داشته‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ کشور در لیست دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند ولی به این نسبت دانشجوی خارجی جذب دانشگاه‌های کشور نمی‌شوند.

غلامی با اشاره به آمار جذب بالای دانشجو در کشورهای ترکیه، مالزی و جنوب شرق آسیا، اضافه کرد: دلایل بسیاری دارد که چرا این کشورها در این زمینه به این میزان توفیق دارند؛ البته بسیاری از این عوامل از حیطه اختیارات وزارت علوم خارج است ولی می‌توان روی برخی از آنان به صورت جدی کار کرد که این مهم در حال اجراست.

وی اظهار کرد: برای نمونه در سفری که به ترکیه داشتم مشاهده کردم یک دانشگاه غیر دولتی ترک که سابقه چندانی هم نداشت و فقط 9 سال از عمر تأسیسش گذشته بود بیش از 40 هزار دانشجوی خارجی جذب کرده بود که حدود 400 نفر از آنان ایرانی بودند؛ حال جای این پرسش مطرح است که چرا نباید بخشی از این دانشجویان را در داخل جذب کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری پیاده سازی مدل‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌های ایران، بر جذب دانشجو با استفاده از این راهکار تأکید و اظهار کرد: بر این اساس با مجوز قطعی حوزه آموزشی وزارت علوم مدل آموزشی کشورهای «دی 8» را در کشور پیاده کرده‌ایم و این مدل می‌تواند برای بین المللی کردن دانشگاه‌ها و پر کردن صندلی‌ دانشگاه‌ها موثر باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 9آبان1396، کدخبر: 13960809000341: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین