پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۸۹۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
معاون اول رئیس جمهور: ضرورت و پیش نیاز اصلی توسعه پایدار و رسیدن به افق چشم انداز، توسعه علمی است و کانون اصلی آن دانشگاه های کشور هستند.

شعارسال: اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سید ضیاء هاشمی که تاکنون سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت به خاطر تلاش ها و اقدامات موثر در این مدت قدردانی کرد و افزود: ایشان همزمان با آغاز سال تحصیلی این مسئولیت را پذیرفت و توانست عملکرد خوب و اقدامات ماندگاری داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از فرهادی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مدیری خدوم، صادق، باتجربه و شخصیتی علمی یاد کرد و گفت: محمد فرهادی خدمات مهمی انجام داده و کارهای ماندگار وی در تاریخ آموزش عالی کشور ثبت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های شخصیتی منصور غلامی وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: وی چهره ای بی ادعا، متواضع، با متانت و مثال زدنی است و شخصیتی علمی و اجرایی است که امیدوارم توفیقات خوبی در دوران این مسئولیت داشته باشد.

جهانگیری همچنین با یادآوری اینکه تعداد معرفی و انتصاب وزرا و سرپرست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تدبیر و امید بی سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: البته دلیل این موضوع اهمیت و حساسیت جایگاه این وزارتخانه است و امیدوارم در دولت دوازدهم این وزارتخانه از ثبات مدیریت برخوردار باشد و بتواند به برنامه های وسیع که مورد نیاز آموزش عالی کشور است ، بپردازد.

معاون اول رئیس جمهور از دانشگاه های کشور بعنوان نقطه شناسایی مسائل کشور و محلی برای یافتن راهکارهای حل مسائل کشور نام برد و افزود: دانشگاه های کشور ظرفیت و توانمندی بالایی دارند به همین دلیل انتظاری که از دانشگاه ها برای کمک به حل مسائل کشور وجود دارد،‌ انتظاری دست نیافتنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: نظام علمی کشور هم با شرایط مساعدی برای پیشرفت روبروست و هم با مشکلاتی در بخش های مختلف مواجه است و لازم است توجه ویژه ای به مسائل دانشگاه ها داشته باشیم و مشکلاتی را که نظام علمی و پژوهشی کشور با آن مواجه است حل و فصل کنیم.

جهانگیری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتدار کشور مبتنی بر اقتدار علمی است، گفت: همه مسئولان کشور بر این موضوع اشتراک نظر دارند که توسعه علمی باید در دانشگاه های کشور دنبال شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه ها نباید مدیریتی چند پاره باشد، تصریح کرد: دانشگاه ها باید در جذب استاد، بودجه و مدیریت امور استقلال داشته باشند و تلاش دولت همواره این بوده است که دانشگاه ها از امنیت،‌ استقلال و جایگاه مناسب برخوردار باشند و استادان، دانشجویان و تشکل های علمی و سیاسی نیز دارای احترام و شأن مناسب باشند.

وی افزود: در دولت یازدهم تلاش های خوبی در این راستا صورت گرفت و برخی نواقص مرتفع شد اما این راه همچنان نیازمند پیمودن است و امیدوارم وزیر جدید با ظرفیت بالایی که از نظر اخلاقی و علمی دارد بتواند با اتکاء به توانمندی این وزارتخانه و برخورداری از نیروی انسانی متخصص بر مشکلات فائق آید.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه انتظاراتی نیز از دانشگاه ها وجود دارد که یکی از این انتظارات توسعه علمی کشور است افزود: زمانی مسئولان دانشگاه ها اعلام می کردند که ارتباط آنها با مجلات علمی بین المللی قطع شده است و تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی کافی در اختیار ندارند که در این زمینه با تفاهمی که با محمد فرهادی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت مقرر شد از طریق ارتباط با برخی کشورها، بتوانیم از تسهیلات با نرخ سود پایین و بازپرداخت بلند مدت استفاده کنیم که البته در این زمینه تأخیری بوجود آمد که امیدوارم وزیر جدید بتواند این موضوع را پیگیری و از این تسهیلات برای ارتقاء آموزش عالی کشور استفاده کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت پارک های علم و فناوری کشور، گفت: ما باید به دنبال حل مسئله بیکاری و اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده باشیم تا فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند از فرصت شغلی متناسب با تحصیلات خود برخوردار باشند و بازدهی مناسبی نیز برای کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از دانشگاه های امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران، اظهار داشت: اتفاق مهمی که در برخی دانشگاه های کشور رخ داده این است که در این دانشگاه ها مراکز رشد علمی و فناوری دایر شده است و کارهای علمی، تحقیقاتی و تولیدی مهمی در این مراکز انجام می شود.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه خاطر نشان کرد: اقتصاد کشور به شدت به درآمدهای نفتی وابسته بوده که البته در سال های اخیر از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاسته شده است و باید به این نکته توجه کنیم که تنها چیزی که می تواند جایگزین منابع طبیعی باشد و اقتصاد کشور به آن تکیه کند، فکر و دانش است و این همان موضوعی است که در اقتصاد مقاومتی تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان بر آن تاکید شده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کانون اصلی دانش بنیان کردن اقتصاد دانشگاه های کشور هستند به ارتباط وزارت نفت با چند دانشگاه کشور برای اجرای پروژه های صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: اگر این برنامه در سایر رشته های صنعتی نیز دنبال شود شاهد مجهز شدن صنایع کشور به دانش روز خواهیم بود.

وی از دانشگاه های کشور خواست دولت را در اجرای اقتصاد مقاومتی یاری کنند و گفت: اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست، یک اصطلاح علمی است زیرا همواره عده ای بیکار در دنیا برای ما خط و نشان می کشند از این رو باید اقتصاد کشور را از خطر دور کنیم و اقتصاد را به نقطه ای برسانیم که در برابر تکانه های بیرونی دچار آسیب نشود.

جهانگیری افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که اگر امید و اعتماد مردم از بین برود بهترین سیاست های اقتصادی هم کارآمد نخواهد بود و اقتصاد یک شبه دچار تلاطم می شود.

در این مراسم فرهادی وزیر سابق علوم،‌ تحقیقات و فناوری، هاشمی سرپرست این وزارتخانه و سپس غلامی وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری نیز هر کدام به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص اهمیت این وزارت خانه و جایگاه آموزش عالی کشور پرداختند.

در این مراسم همچنین جهانگیری حکم انتصاب وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری را که به امضای رییس جمهور رسیده بود به وی اعطا و با اهدای هدایایی از وزیر و سرپرست پیشین این وزارتخانه قدردانی کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا وسیما ، تاریخ انتشار 9 آبان 96، کدخبر: 1876492، www.irib.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
به نظر من شرکتای دانش بنیان و وابسته به دانشگاهای برجسته کشور میتونن بهترین گزینه برای توسعه ی علمی کشور باشن که البته نیازمند کمی بسترسازی مناسبه.الف م
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین