پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۸۹۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
حذف فهمیده یعنی حذف روحیه مقاومت در برابر بزرگی دشمن، اقدامی که ادامه اش حذف تدریجی بسیج دانش آموزی است. به راستی امروزه چه اقدامی در وزارت آموزش و پرورش برای استفاده بهینه از ظرفیت بسیج دانش آموزی شده است؟ چه مقدار از صحبت هایی که وزیر تازه وارد و موافقانش در جلسه روز سه شنبه برای جلب رای اعتماد داشتند مربوط به بسیج دانش آموز بود؟

شعار سال: «رهبر من آن طفل سیزده ساله ای ست که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.» این گفتار معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی درباره یک نوجوان است. آری امام خمینی با این صحبت نشان می دهند یک نوجوان در ساختار نظام الهی می تواند بلندمرتبه و والا مقام باشد.

شاید لازم باشد یکبار دیگر متن بالا را خواند و به این قسمت که امام می فرمایند ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است توجه بیشتری کرد. قطعا جایگاه و شخصیت امام خمینی این نیست که با مبالغه و بزرگ نمایی سخنی بفرمایند؛ پس باید توجه داشت که این است ارزش شهید محمدحسین فهمیده. یادمان نرود ارزش صدا و قلم امام خمینی همان بود که دنیا را تکان داد، همان بود که تمام معادلات فرهیختگان و عالمان علم سیاست را بهم ریخت. پس وقتی ایشان چیزی را از این صدا و قلم بالاتر می دانند یعنی در عمق این مورد معانی و مطالب زیادی نهفته است.

شاید اگر جانفشانی و فداکاری شهید فهمیده در کشور دیگری غیر از این ایران اتفاق می افتد؛ موضوع خیلی از پایان نامه ها و تزهای دانشجویان فوق لیسانس و دکتری می شد. اما در کشور عزیز ایران و در نظام جمهوری اسلامی فقط به آوردن یک درس در دوران ابتدای بسنده شد. بی شک همین بهای اندکی که به ین شهید والا مقام در کتب درسی داده شده بود برای وزارت آموزش و پروش مایه شرمساری بود تا اینکه خبر فاجعه آمیزی خاطر تمام دلسوزان انقلاب و علی الخصوص حوزه دفاع مقدس را بیش از پیش مکدر کرد. همان تک درس هم از کتب دانش آموزان حذف شد.

حسین فهمیده ۱۳ ساله تابلودار فرهنگ غنی و پرباری بود که به سبب آن فرهنگ امام امت وی را رهبر خود خوانده بود؛ اما ظاهرا این فرهنگ از منظر وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم ارزش زیادی نداشت. دولت مسما به تدبیر و امید در یکی دیگر از بی تدبیری هایش حسین فهمیده را از کتب درسی کشور بیرون راند. تلخ تر این است که نه فقط حسین فهمیده را بلکه رهبر امام و فرهنگش را از کتب درسی بیرون انداختند.

حال شاید لازم باشد که یکبار دیگر درس هایی که می شوداز مکتب فهمیده گرفت را مرور کنیم. حسین فهمیده به حق فهمیده بود و با بصیرت. نوجوانی که شاید به سن تکلیف شرعی هم نرسیده بود ولی ارزش نظام اسلامی و تمامیت ارضی را خوب درک می کرد. نوجوانی که با گذراندن حداقلی از آموزش های علوم نظامی می دانست عبور تانک دشمن و منهدم شدن همان تانک هر کدام چه تبعاتی دارد. او یک رزمنده ۱۳ ساله بیش نبود ولی برای شجاعتش نمی توان سن و سالی و اندازه ای تعیین کرد. آری فهمیده به نوجوانان امروز ایران اسلامی درس شجاعت و غیرت می دهد. درس نترسیدن از هیمنه دشمن را می دهد. به آنها می آموزد که همه بزرگی تانک دشمن در برابر جسم کوچکش از عظمت مکتبش کمتر است. آری شاید همین موضوعات باعث نگرانی و حذف شدنش از کتب درسی شد. شاید عده ای دوست نداشتند کودکان و نوجوانان ایرانی درس استکبار ستیزی از مکتب فهمیده بیاموزند و بجایش درس آشنایی با برجام را ضمیمه کتاب تاریخ بچه ها کردند.

حذف فهمیده یعنی حذف روحیه مقاومت در برابر بزرگی دشمن، اقدامی که ادامه اش حذف تدریجی بسیج دانش آموزی است. به راستی امروزه چه اقدامی در وزارت آموزش و پرورش برای استفاده بهینه از ظرفیت بسیج دانش آموزی شده است؟ چه مقدار از صحبت هایی که وزیر تازه وارد و موافقانش در جلسه روز سه شنبه برای جلب رای اعتماد داشتند مربوط به بسیج دانش آموز بود؟ آیا نمی توان با استفاده از ظرفیت بسیج دانش آموزی فهمیده های بیشتری تربیت کرد؟ آیا بی توجهی به بسیج دانش آموزی گام بعدی بیرون کردن شهید فهمیده از کتب درسی نیست؟

تمام این تفاسیر نشان می دهد که بهتر است کانون های فرهنگی و مساجد فکری برای دانش آموزان بکنند. به راستی اگر روحیه مقاومت در دانش آموزان از بین برود و روحیه سازش پذیری و سلطه پذیری و در ادامه تعامل با کدخدا سر لوحه آموزش آینده سازان کشور باشد، افق رو به رو خیلی روشن نخواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری آرمان زنان، تاریخ 13 آبان 96، کد مطلب: 35839:www.armanezanan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین