پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
فضای مجازی و بازی های رایانه ای تا حدی در جامعه نفوذ کرده اند که کودکان و نوجوانان نیز از هجوم آن در امان نمانده اند.

شعار سال: استفاده زود هنگام از تلفن همراه و خط شخصی توسط کودکان به نوبه خود خطراتی را برای آنان در پی خواهد داشت اما استفاده از گوشی های مدرن و هوشمند و مجهز به شبکه های مجازی این خطرات را چندین برابر می کنند، نمونه عینی آن را در اطرافمان زیاد دیده ایم، وقتی کودک گوشی و تبلت را در دستان کوچکش می گیرد و انگشتان ظریف و چشمان زیبایش دوان دوان در میان صفحات رنگارنگ آن به جستجوی چیزی تازه و سرگرم کننده می دود.

بازی های گروهی کودکان به مرور کم رنگ شدند

از چند سال پیش که گوشی و تبلت بدون فرهنگ سازی و آمادگی ذهنی قبلی به دنیای کودکان و نوجوانان ما وارد شد کم کم جای بازی های جذاب و گروهی کودکانه را گرفت، زمانی که کودکان و نوجوانان در آرزوی جمع های خانوادگی و بازی با هم سن و سال های خود بودند، اما امروزه این بازی های گروهی و دسته جمعی کودکان کم رنگ شده است. کودکانی و نوجوانانی که در جمع های خانوادگی در کنار همدیگر هستند ولی هر کدام از آن ها در دنیای تنهای خودشان با گوشی و تبلت مشغولند.

گوشی و تبلت راه های جدید برای از سر باز کردن کودکان

وابسته شدن کودکان به گوشی و تبلت یکی از معضلات پدر و مادرهای امروزی است ،موضوعی که گریبانگیر همه اعضای خانواده شده است. پدران و مادران ساعت ها سرکار هستند و زمانی که به خانه برمی گردند، خسته و بی حوصله هستند و با کودک بازی نمی کنند. به‌محض این‌که کودک از سررفتن حوصله‌اش شکایت می‌کند یا حتی پیش از آن، تبلت را به دست او می‌دهند، او را ساکت می‌کنند و به‌این‌ترتیب این پیام را به او می‌رسانند که تو برای پرهیز از سررفتن حوصله‌ات که خیلی هم چیز بدی است، نیازمند تبلت هستی! غافل از این‌که سررفتن حوصله موهبت بزرگی برای خلاقیت کودک است و او بدون نیاز به تبلت هم قادر به آرام کردن این احساس است.

تغییرات بنیادی کارکرد خانواده

امیر ناظری روانشناس و پژوهشگر خانواده با بیان اینکه خانواده در عصر امروز دچار تغییرات بنیادی در کارکرد و اهداف خود شده گفت: ارزش ها در فرهنگ و خانواده ما دگرگون شده و وظایف افراد خانواده متفاوت شده است.

وی تاکید کرد: تک فرزندی، اشتغال زنان، تغییر ارزش ها و اولویت ها، کارا نبودن سیستم آموزشی، دورشدن از ورزش و بازی های بیرون از خانه، فقدان مهارت همدلی و ارتباط موثر، نداشتن گوش شنوا برای درد دل و فقدان الگوی مناسب از عوامل اصلی روی آوردن کودکان و نوجوانان به فضای مجازی است.

ناظری تقویت مهارت گفتگو در سطح خانواده، دوستی نزدیک پدر و مادر با فرزندان، رابطه خوب پدر و مادر با همدیگر، گوش شنوای درد و دل های فرزندان بودن، مشارکت فرزندان در فعالیت های اجتماعی و جمعی را از راه های پیشگیری اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی عنوان کرد.

این روانشناس و پژوهشگر خانواده ابراز عشق و محبت به فرزندان، مشورت گرفتن از فرزندان، وقت گذاشتن پدر و مادر با آن ها را از راه های درمان اعتیاد کودکان به فضای مجازی دانست.

استفاده کمتر از تلفن همراه و تبلت استرس را کاهش می دهد

ثابت شده است که هرچه استفاده از این وسیله کمتر باشد، استرس و نگرانی فرد کمتر خواهدبود و بچه ها شرایط روانی بهتری خواهندداشت. کودکان و نوجوانانی که در طول روز کمتر از تلفن همراه و تبلت استفاده می کنند، شرایط روحی روانی مطلوب تری دارند، شبها بهتر می خوابند، نگرانی و استرس کمتری دارند، روند تحصیلی آن ها خوب است و افراد با نشاط و با روحیه بالاتری در جامعه هستند.

به امید روزی که کودکان و نوجوانان دوباره به بازی های پرشور و هیجان کودکی برگردند و لذت کنار هم بودن بدون گوشی و تبلت را تجربه کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 12 آبان 96، کد مطلب: 6293854، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین