پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷

نمایشگاه مطبوعات خانواده ها را جذب نکرد

مسئولان نشریات حوزه کودکان و زنان می گویند، بازدیدهای مخاطبان این نشریات از نمایشگاه ریزش زیادی داشته است
شعارسال: مسئولان نشریات حوزه کودکان و زنان می گویند، بازدیدهای مخاطبان این نشریات از نمایشگاه ریزش زیادی داشته است

با گذشت پنج روز از شروع نمایشگاه مطبوعات همچنان بیشتر غرفه‌های مطبوعاتی زنان و کودکان چشم انتظار مخاطبان هستند. با اینکه تعداد این غرفه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته اما پرس و جوی خبرنگار ما از غرفه‌داران نشان می‌دهد تعداد بازدیدکنندگان انتظارات آنها را برآورده نکرده است. اکثر آنها می‌گویند مخاطبان رسانه‌ها دائم در حال ریزش است و شاید این موضوع موجب شده تا مخاطبان کم‌تری نسبت به سال گذشته به مصلای امام خمینی(ره) بیایند.

به گزارش «ایران» تعداد زیادی از غرفه‌های کودک و نوجوان در کنار درهای ورودی نمایشگاه قرار دارند و شاید همین موضوع باعث شده تا دیگر همانند سال‌های گذشته مخاطبان کم آنها، لابه‌لای نشریات سیاسی گم نشوند. خانواده‌هایی که همراه کودکان‌شان برای بازدید آمده‌اند از همان لحظه ورود سری به غرفه‌های کودک می‌زنند. کودکان هم علاوه بر اینکه با نشریات متنوع آشنا می‌شوند دقایقی را هم به بازی و سرگرمی می‌گذرانند. «آرش قلمی فرد» مدیر مسئول نشریه «داروگ» ماهنامه‌ای که به صورت تخصصی برای نوجوان دوستدار محیط زیست منتشر می‌شود، می‌گوید: «تعداد مخاطبان حوزه کودک و نوجوان کم شده و متأسفانه انتظاری که از نمایشگاه داشتیم تا به حال برآورده نشده و تبلیغات کمی به صورت تخصصی برای حوزه کودک انجام شده است. البته غرفه‌ها هم باید تلاش‌شان را برای جذب مخاطب بیشتر کنند اما ستاد برگزاری نمایشگاه هم وظیفه دارد با برنامه‌ریزی‌های مدون باعث افزایش مخاطب شود.»

قلمی فرد معتقد است چرخ اقتصادی نشریه‌های کودک به کندی می‌چرخد: «در نمایشگاه، شاهد حضور چند مقام مسئول بودیم اما هدف ما برای شرکت در این نمایشگاه جذب مخاطب و آشنا شدن مخاطب با نشریه بوده که تا به حال چندان موفقیت‌آمیز نبود.اگر مدارس کودکان و نوجوانان را به حضور در نمایشگاه تشویق می‌کردند شاید تعداد مخاطبان افزایش بیشتر می‌شد.»

چندین دانش‌آموز هم از مدرسه‌ای در حوالی منطقه هفت به همراه مربی‌های خود به نمایشگاه آمده‌اند اما تعداد آنها زیاد نیست. اغلب کودکان می‌گویند برای خرید داستان‌های مصور به نمایشگاه آمده‌اند اما هنوز موفق نشده‌اند آنها را پیدا کنند.

ماهنامه «نبات» یکی دیگر از نشریات حوزه کودک و نوجوان است که علاوه بر بازی و سرگرمی امکانات صوتی و تصویری را هم در قالب نشریه به مخاطبان خود ارائه می‌کند. این نشریه به طور تخصصی برای هر رده سنی به صورت ماهنامه منتشر می‌شود. «اولین مارکاریان» یکی از اعضای نشریه معتقد است تعداد بازدید‌کنندگان از این غرفه به خاطر تبلیغاتی که پیش از برگزاری نمایشگاه انجام صورت گرفته بیشتر شده است: «تخفیف‌های قابل توجهی به مخاطبان‌مان ارائه می‌کنیم و می‌خواهیم بچه‌ها را به خواندن نبات تشویق کنیم. این تخفیف‌ها باعث شده مخاطبان ما از سال گذشته بیشتر شود.»

* ماهنامه‌ای برای کودکان افغان

«کودکان آفتاب» نام نشریه‌ای تخصصی برای کودکان افغان است. به اعتقاد غرفه‌داران این نشریه تعداد کمی از کودکان افغان برای بازدید از نمایشگاه آمده‌اند و شاید یکی از دلایل این موضوع مطلع نبودن آنها از برگزاری نمایشگاه مطبوعات باشد. نشریه کودکان آفتاب با چاپ مطالب مختلف به‌صورت ماهانه می‌خواهد دل‌های کودکان افغان و ایرانی را به هم نزدیک‌تر کند. با اینکه این نشریه به‌صورت تخصصی در زمینه آموزش و سرگرمی کودکان افغانی فعالیت می‌کند اما به گفته غرفه‌داران تعدادی از کودکان ایرانی هم این نشریه را مطالعه می‌کنند. «مژگان نظری» مدیر روابط‌عمومی نشریه کودکان آفتاب می‌گوید: «به صورت تقریبی استقبال از نمایشگاه خوب بوده اما تعداد مخاطبان امسال نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است. واژگان فارسی ضروری، اخبار خوش افغانستان و مطالب فرهنگستان ادب و فارسی از مطالب مهمی هستند که در نشریه ما تلاش می‌شود به کودکان افغان آموزش داده شود. به همین خاطر نشریه توانسته در طول این سال‌ها مخاطبان خاص خودش ار جذب کند.»

کودکان افغان در ماهنامه آفتاب اخبار خوش کشورشان را می‌خوانند و با نخبگان و دانشمندان کشورشان آشنا می‌شوند تا برای بازگشت به کشورشان ترغیب شوند. نظری می‌گوید: «ما در ماهنامه‌مان نامه‌هایی که کودکان افغان و ایرانی به هم می‌نویسند را منتشر می‌کنیم تا احساس همدلی میان آنها بیشتر شود.»

تعدادی از تصاویر کودکان افغان هم در کنار غرفه ماهنامه آفتاب به چشم می‌خورد. تصاویری که متعلق به کودکان بازمانده از تحصیل افغان است که حالا در مدرسه‌ای که سردبیر نشریه برای آنها راه‌اندازی کرده تحصیل می‌کنند.

* مخاطبان نشریات تخصصی زنان کم شده‌اند

تعداد کمی از بازدیدکنندگان نمایشگاه سری به غرفه‌های تخصصی حوزه زنان می‌زنند. «مریم مهربان» مدیرغرفه نشریه «زنان امروز» هم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این چند روز بازدید‌کننده زیادی نداشتیم. البته شاید مردم حضور خود را به روزهای آخر هفته موکول کرده‌اند.»

او مهم‌ترین اهداف حضور نشریه زنان امروز در نمایشگاه را معرفی مخاطبان و علاقه مندان حوزه زنان به نشریه می‌داند: «تا حدودی توانسته‌ایم با روزنامه نگاران و علاقه مندان حوزه زنان تعامل داشته باشیم. تعداد کمی از فعالان حوزه زنان برای بازدید تا به امروز به نمایشگاه آمده‌اند اما امیدواریم تا پایان نمایشگاه تعداد آنها بیشتر شود.»

مهربان معتقد است تبلیغات خوبی برای جذب مخاطب انجام شده و علت اصلی کاهش بازدیدکنندگان، ریزش طرفداران رسانه‌ها است: «هرچقدر هم که تبلیغات در این زمینه انجام شود زمانی که مردم علاقه‌ای به خواندن روزنامه‌ها ونشریات نداشته باشند، بی‌فایده است. تبلیغاتی که نمایشگاه برای حضور مردم انجام داده به نسبت خوب بوده اما بهتر است این فعالیت‌ها در طول سال انجام شود نه فقط در هفته قبل و بعد از برگزاری نمایشگاه.»

* نشریه‌ای برای شنیدن صدای زنان تبریز

نشریه «صدای زنان»، دو سالی می‌شود که شروع به کار کرده است. این نشریه می‌خواهد صدای زنان مردم آذربایجان شرقی را به گوش همه برساند و به همین خاطر در نمایشگاه مطبوعات حاضر شده است. غرفه این نشریه در انتهای سالن اصلی مصلی و در قسمت نشریات استانی قرار دارد. سر نزدن مسئولان کشوری به غرفه‌های استانی باعث دلخوری تعداد زیادی از غرفه‌های استانی شده است.«معصومه شکوهی» مدیرمسئول این دو هفته نامه می‌گوید: «حضور مردم کمتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردم. تعدادی از مردم هم تنها برای تفریح به نمایشگاه می‌آیند تا وقت‌شان را بگذرانند. البته کنج و دور بودن غرفه ما نیز یکی از دلایل کم بودن مخاطبان ما است. به‌نظر من باید همه غرفه‌ها در یک سالن اصلی و در طول یک راهرو واقع شوند تا شرایط عادلانه‌تر باشد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 11 آبان 1396، کدخبر: 206460، www.iran-newspaper.com

خبرهای مرتبط
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین