پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۶۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵

چرا نمایشگاه مطبوعات برای مردم جذاب نیست؟

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در حالی برگزار شد که سایه رخوت و رکود بر فضای غرفه‌ها سنگینی می‌کرد.

شعارسال : نمایشگاه مطبوعات که این روزها به میانه فعالیت خود رسیده است، نه با اقبال خوانندگان روزنامه‌ها و جراید کثیرالانتشار روبرو شد و نه حتی با اقبال فعالان عرصه رسانه. گذشته از عدم حضور چندین روزنامه سراسری در نمایشگاه مطبوعات باید توجه داشت که این رخوت و سنگینی دلایلی جز دوره برگزاری نمایشگاه و حواشی فنی مربوط به آن دارد.

چرا نمایشگاه مطبوعات برای مردم جذاب نیست؟

نفوذ اندک مطبوعات در میان مردم را شاید بتوان دلیل اصلی کم‌فروغی چراغ نمایشگاه در ایران دانست.

پیش‌تر پشت پرده رسانه‌ها برای خوانندگان، مخاطبان و حتی مردم عادی جذابیت‌های فراوانی داشت. خبرنگاران و عکاسان و حاضران در بدنه تحریریه، چون بازیگران سینما، برای مخاطبانشان ستاره‌هایی جذاب بودند و طبیعی بود که کسانی که علاقه‌مند به خواندن دو روزنامه قدیمی کیهان و اطلاعات و روزنامه‌های حاضر بودند، مترصد ایجاد فضایی برای دیدن روزنامه‌نگاران بودند و همین جذابیت‌ها در برخی دوره‌ها با انتشار عکس‌هایی از سوی خبرنگاران پاسخ داده می‌شد.

در دروه هایی نیز این وضعیت کمابیش در مطبوعات به چشم می‌خورد اما امروزه آفتاب بخت مطبوعات غروب کرده است و باید پذیرفت در این عرصه جدا از ویژگی‌های نوین جامعه، آنچه در تحریریه‌ها می‌گذرد نیز بی‌تأثیر نیست.

یک – تجربه ثابت کرده است که هنوز انتشار یک گزارش خوب، بازتاب دادن حرف‌های مردم و ... خریدار دارد. متأسفانه مطبوعات ایران سیاه بین شده‌اند. منظور این است که تنها به انتشار اخبار ناامیدکننده بسنده می‌کنند و در کنار آن وظیفه ایجاد انگیزه و شورونشاط را به فراموشی سپرده‌اند. امروز اگر کسی روزنامه‌ای را ورق بزند، یا نگران سلامت خوراکی‌هایی که می‌خورد، می‌شود یا نگران امنیت یا نگران شرایط تحصیلی یا ... نکته این نیست که نباید این واقعیات را منتشر کرد بلکه نکته اینجاست که باید در کنار انتشار واقعیات موجود در جامعه، ایجاد شورونشاط و همچنین ارائه راهکار و پیشنهاد را نیز مدنظر داشت.

چرا نمایشگاه مطبوعات برای مردم جذاب نیست؟

دو – جمعی از مالباختگان مجموعه پدیده با حضور در نمایشگاه اعتراض خود را به وضعیتشان اعلام کردند. در این میان کم نبود شمار کسانی که انفرادی به غرفه‌ها مراجعه می‌کردند و تأکید داشتند که به وضعیتشان رسیدگی نمی‌شود و نمی‌توانند حقشان را از مؤسساتی که حالا به مؤسسات منحله تبدیل‌شده‌اند، دریافت کنند. امروز اما اگر همه صفحات روزنامه‌ها را ورق بزنید خواهید دید که در صفحات اصلی‌شان خبری از این دغدغه‌ها نیست.

طبیعی است دیگرکسانی که حرفی برای گفتن دارند، نمایشگاه مطبوعات را برای رساندن صدای اعتراضشان انتخاب نمی‌کنند و درنتیجه به رسانه‌هایی که منافع ملی برایشان خط قرمز نیست و آن‌سوی آب فعالیت می‌کنند، رجوع نمایند.

سه – مطبوعات ایران نیز مانند هر بخش دیگری نیاز به احیا و بازسازی وزندگی دارند. لازم است به این نکته فکر کنیم که چرا مردم ایران، با بی‌تفاوتی از کنار نمایشگاه مطبوعات می‌گذرند. این خود زنگ خطری است برای انزوای بیشتر مطبوعات و رسانه‌های گروهی.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری بولتن، تاریخ انتشار: 9 آبان 1396، کدخبر: 538390 ، www.bultannews.com

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
با وجود فضای مجازی و دیجیتال رقبت جامعه نسبت به مطبوعات نوشتاری خیلی پایین اومده.مشاوران و معاونان فرهنگی رسانه ای دولت به داد کشور برسند.الف م
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین