پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات درباره عملکرد رسانه‌های ایران در قبال کشورهای منطقه و همچنین در عرصه بین‌المللی معتقد است: متاسفانه علیرغم اینکه یکی از جوامع سیاسی هستیم، اما رسانه‌های ما نسبت به تحولات منطقه و جهان کمترین فضا را در اختیار خواننده و مخاطب قرار می‌دهند.

شعار سال: «عباس‌خامه یار» با حضور در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره ارزیابی‌اش از بحث دیپلماسی رسانه‌ای و ظرفیت رسانه برای انتقال فرهنگ دینی و اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های رسانه در فضای برون مرزی و همچنین هم‌پوشانی بین دیپلماسی رسانه‌ای و دیپلماسی فرهنگی صحبت کرد.

وی اظهار کرد: اگر ما فضای مجازی را جزو رسانه تعریف کنیم و یا مکمل و در راستای رسانه بدانیم، در بحث فضای منطقه‌ای و بین‌المللی با مشکل جدی مواجه هستیم و هنوز نتوانستیم از ظرفیت‌های جهانی و منطقه‌ای استفاده کنیم. در عین حال ما خودمان در داخل، مدیریت‌مان در این زمینه، مدیریت موفقی نبوده است و این را باید اعتراف کنیم که در بحث فضای مجازی رسانه‌های منطقه‌ای و برون مرزی و همچنین در بهره‌گیری و پیام‌رسانی با مشکل جدی مواجه هستیم.

او همچنین در ادامه گفت: یکی از چالش‌های بزرگِ ما با افکار عمومی منطقه، نخبگان، دانشگاهیان و روشنفکران این است که آنها هنوز نمی‌دانند پیام ما را چگونه دریافت کنند؛ هم پیام فرهنگی، هم پیام سیاسی و هم علمی. این یک نقطه آشکاری است که ما در رساندن پیام‌مان پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب، ناتوان بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: بخشی از این اتفاق به دلیل مشکلات خود ما است، اما بخش عمده آن هم به دلیل گستردگی هجمه‌ای است که طرف مقابل بر ما دارد. از این جهت که امپراتوری‌های رسانه‌ای زنجیره‌وار با قدرت و با امکانات عظیم به جنگ ما آمدند و تقریبا در برابر این جنگ نابرابر و این هجوم گسترده، خلع سلاح هستیم و امکانات ناچیزی در اختیار داریم.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات در عین حال اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که باید بازتعریف جدیدی نسبت به رسانه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم. از طرفی برای آنکه بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بدون هزینه استفاده کنیم، باید یک مدیریت توانمند ایجاد کنیم.

خامه‌یار تصریح کرد: ما در سطح منطقه و کشورهای اسلامی، قطعا هواداران قدرتمندی را از لحاظ مردمی و همچنین جریان‌های روشنفکری و نخبگی داریم و با توجه به تکنولوژی و امکاناتی که در اختیار همه افراد است، هر کدام از این افراد و اجزاء برای ما یک رسانه هستند.

وی افزود: ما اگر بتوانیم مواد اولیه و خوراک اولیه را به خوبی در اختیار همین افراد در رسانه‌های جزئی که به صدها هزار نفر می‌رسد، بگذاریم، دیگر نیازی به هزینه و امکانات و تاسیس رسانه به شکل سنتی نیست، که متاسفانه ما تاکنون از این توان بهره نبرده‌ایم .

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با اعتقاد بر اینکه ما در حوزه ماموریت خودمان در برخی از جاها به دلیل مسائل مختلف دچار مشکل هستیم، گفت: ما در مناطقی می‌توانیم در قالب رایزنی‌های فرهنگی حقیقی فعال باشیم، ولی در مناطقی، رایزنی‌های فرهنگی مجازی را هم می‌توانیم به راه بیندازیم که همه اینها نیاز به مدیریت قوی، جدید و باز تعریفی از مدیریت رسانه‌ای دارد. البته بخشی از این مسائل به نگاه‌ها هم برمی‌گردد که باید نگاه‌های جدید و متغیری نسبت به رسانه داشته باشیم.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در ارتباط با ایجاد سندیکاها و اتحادیه‌های رسانه‌ای و هم‌افزایی میان آنها، بویژه اتحادیه‌های منطقه‌ای و با جریان‌های همسو نیز تلاش مجدانه‌ای داشته‌ایم؛ اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، نمونه موفقی است که باید آن را دنبال کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شهر خبر، تاریخ 10 آبان 96، کد مطلب: 15094945808715:www.shahrekhabar.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین