پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
به نظر می رسد که یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر ترامپ به کشورهای شرق آسیا ، انجام معاملات تسلیحاتی و فروش تجهیزات نظامی به این کشورهاست.

شعارسال: نخستین سفر ترامپ به جنوب شرق آسیا از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری، جمعه آغاز شد؛ سفری که به منزله چالش برانگیزترین سفر خارجی وی از زمان رئیس جمهور شدن تاکنون خواهد بود، زیرا مشکلی بزرگ به نام کره شمالی در پیش دارد و قطعا برای برطرف کردن همین مشکل پا به میدان شرق آسیا گذاشته است.

ناو هواپیمابر یو. اس‌. اس تئودور روزولت و ناو هواپیمابر یو. اس. اس نیمیتز و مکمل‌های آنان شامل رزم‌ناوها، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها نیز حدود 10 روز قبل وارد منطقه عملیاتی ناوگان هفتم دریایی آمریکا در جنوب شرق آسیا شدند. 
 
شنبه‌بازار تسلیحاتی ترامپ؛ شاید این بار در شرق آسیا
 
روزولت و نینیتز به ناوهواپیمابر یو. اس‌. اس رونالد ریگان در منطقه ملحق خواهند شد. ناو رونالد ریگان طی ماه گذشته رزمایش نظامی مشترک با نیروی‌های کره جنوبی انجام داده است. در حالی که تنش میان کره شمالی و آمریکا شدت یافته و سفر ترامپ به جنوب شرق آسیا  آغاز شده است، این تجهیزات نظامی آمریکایی به منطقه اعزام شدند.
 
برخی رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که  قرار است ترامپ هم‌چون ژنرال متیس که چند روز پیش به کره‎جنوبی رفته بود از "منطقه غیرنظامی  (دی.ام.زی)" در مرز کره‌جنوبی و کره‌شمالی بازدید خواهد کرد. به نظر می‌رسد پس از کره شمالی، رئیس جمهوری آمریکا در سفر خود به شرق دور، خواهد کوشید تا پکن را به اتخاذ موضع سخت تر علیه کره شمالی ترغیب کند. 
 
شنبه‌بازار تسلیحاتی ترامپ؛ شاید این بار در شرق آسیا
 

منطقه D.M.Z کجاست؟

 در مرز دو کره، منطقه‌ای به ظاهر غیرنظامی وجود دارد که عرض آن چهار کیلومتر که از طرف هر کشور دو کیلومتر و طول آن مرز دو کشور است و حدودا پنجاه سال از عمر این منطقه که  براساس توافقی بین دو کره  و با میانجیگری سازمان ملل به وجود آمده است، می گذرد. D.M.Z گرچه یک منطقه غیرنظامی محسوب می‌شود، اما برای ورود به آن محدودیت‌های خاصی اعمال می‌شود. ورود به این منطقه فقط با اتوبوس‌های خاصی صورت می‌گیرد و اجازه ورود به سایر وسایل نقلیه شخصی داده نمی‌شود.
 
شنبه‌بازار تسلیحاتی ترامپ؛ شاید این بار در شرق آسیا

 انتظار می‌رود ترامپ در کره‌جنوبی سخنرانی کند که با واکنش تند مردم این کشور شده است. معترضان به سفر رئیس جمهور آمریکا  در خیابان های این کشور با شعار " به کره نیا" اعتراض خود را آستانه این سفر نشان دادند. 

کره جنوبی یکی از متحدان اصلی آمریکا و میزبان 28 هزار و 500 نیروی آمریکایی است، اما بسیاری از منتقدان ترامپ در این کشور، وی را فردی می‌دانند که جنگ لفظی‌اش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دفاع وی از کره جنوبی تنش ها را تشدید کرده است.

همه می‌دانند که اصلی‌ترین دلیل سفر ترامپ به شرق دور؛ مقایله با کره شمالی است. درگیری پرخطر هسته‌ای ترامپ با کره‌شمالی، در نهایت پیامد دیگری نخواهد داشت به‌جز مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای، آن هم نه در شبه‌جزیره کره، بلکه میان ایالات متحده و متحدان کره‌شمالی؛ یعنی چین و روسیه. با توجه به اینکه هدف اصلی فعالیت‌های کره‌شمالی چیزی به‌ جز دریافت تضمین امنیتی و بازدارندگی از جانب ایالات متحده نیست، پرسش این است که اگر دولت ایالات متحده گزینه نظامی که سال‌هاست فقط روی میز است را عملی کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

شنبه‌بازار تسلیحاتی ترامپ؛ شاید این بار در شرق آسیا

حتی خود دونالد ترامپ هم می‌داند که نمی‌تواند به کره شمالی حمله نظامی کند، زیرا وی به حمایت بین‌المللی مطلوب برای چنین کاری دست نیافته است. ترامپ به دستیابی حمایت روسیه و چین برای انجام حمله محدود که باعث کم شدن توان کره شمالی شود امیدوار بود، اما از این حمایت بهره‌مند نشد و بلعکس پکن و مسکو پیام‌هایی مبنی بر عواقب حمله نظامی به کره شمالی به وی دادند.

تفرقه بینداز و حکومت کن

اگر جنگ 70ساله میان دو کره سرانجام پایان یابد و صلح در منطقه ایجاد شود که نهایتا به نفع مردم کره و منطقه آسیای جنوب‌شرقی است، آمریکا تمام منافع خود در جنوب شرق آسیا را از بین رفته خواهد دید، زیرا با از میان‌رفتن دشمنی مانند کره‌شمالی، ایالات متحده دلیل پوشالی خود برای تضمین امنیت کره‌جنوبی، ژاپن، اندونزی، مالزی و سایر کشورهای آسیایی را از دست خواهد داد. بعلاوه واشنگتن نیز نقش سلطه‌گرانه خود در آسیای جنوب‌شرقی را یک‌شبه تقلیل یافته خواهد دید.

تاجری که تجارت را خوب بلد است

تفاوت میان دولت ترامپ با دولت‌های سابق آمریکا فقط در این است که ترامپ تاجری است که تجارت را خوب بلد است. وی با تحریکات پی‌درپی خود در قبال کره‌شمالی، این کشور را به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای بیشتر سوق می‌دهد تا بازار رقابت تسلیحاتی در آسیا را هر چه‌ بیشتر گرم نگاه دارد، زیرا بازار خوبی برای کشورش دارد و تجهیزات نظامی خود را به کشورهای شرق آسیا می‌فروشد؛ درست مثل کاری که در سفرش به سرزمین عربستان با ملک سلمان و کاخ‌نشینان سعودی کرد و محموله‌ای تسلیحاتی به ارزش 300 میلیارد دلار را فروخت.

شنبه‌بازار تسلیحاتی ترامپ؛ شاید این بار در شرق آسیا

ترامپ با سیاست‌هایش نشان داد که خود عامل تشدید ناامنی است که در سال 2006 دولت جورج دبلیو بوش آن را ایجاد کرده بود. قطعا برندگان اصلی رقابت تسلیحاتی، تولیدکنندگان جهانی تسلیحات و قبل از همه مجمع صنایع نظامی- تسلیحاتی آمریکا هستند. بازندگان اصلی این رقابت‌ها تمام منطقه‌هایی هستند که در آنها جنگ، جنایت‌های کلان و کشتار مردمان بی‌گناه در راستای منافع صنایع نظامی شکل می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که ترامپ به شرق آسیا سفر کرده تا بتواند هم بازاری تسلیحاتی برای خود دست و پا کند و هم بتواند کره شمالی را در تنگنا قرار دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 14آبان 96، کد مطلب 1229794 : ، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین