پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
حقوق شهروندی یک اصل است که باید برای حفظ جامعه رعایت شود و بدون رعایت آن نمی‌شود به یک جامعه ایده‌آل رسید.

شعار سال: انسان موجودی اجتماعی است و برای زندگی کردن در اجتماع باید به اصول اولیه آن پایبند باشد.

حقوق شهروندی، یکی از این اصول است که در صورت فراموشی یا غفلت از آن، کل جامعه دچار خسران شده و به هدف متعالی خود نمی‌رسد.

هدف متعالی که مدنظر دین مبین اسلام است و برای رسیدن به آن باید تمام افراد جامعه دست به دست هم دهند.

برای رسیدن به قرب الهی، باید آرامش داشت و این آرامش به دست نمی‌آید مگر با رعایت حقوق شهروندی و مراعات یکدیگر.

آموزش حقوق شهروندی نیز نکته‌ای مهم و حائز اهمیت است که باید از همان دوران کودکی برای آن همت گماشت تا در جامعه نهادینه شود.

»مریم مهرجو»، یکی از شهروندان بیرجندی گفت: حقوق شهروندی از رعایت حق همسایگی تا رانندگی را شامل شود.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند که آلودگی‌های صوتی در زندگی آپارتمان‌نشینی مهم نیست اما این خود یک حقوق شهروندی است که باید رعایت شود.

این شهروند بیرجندی خاطرنشان کرد: باید حقوق شهروندی را در تمام ارکان زندگی خود پیاده کنیم تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

رعایت حقوق شهروندی، لازمه پیشرفت انسان

«حسین امینی»، مشاور خانواده و تحصیلی در خراسان‌جنوبی، گفت: انسان موجودی اجتماعی است و ناگزیر است در اجتماع زندگی کند.

وی با بیان این‌که زندگی انسان، رشد و پیشرفت و رفع نیازهای او در اجتماع است، افزود: انسان برای رشد، آرامش و ارتقا جایگاه در جامعه باید ارتباطات اجتماعی قوی داشته باشد.

این مشاور خانواده و تحصیلی تصریح کرد: ارتباطات براساس حقوق مشترک است و هر چقدر افراد مقیدتر و قانونمندتر باشند، آرامش روانی و سلامت روانی بیشتری در جامعه شکل خواهد گرفت.

امینی با بیان این‌که همه ما موظفیم که نسبت به جامعه بی تفاوت نباشیم و احساس مسئولیت کنیم، تصریح کرد: اگر افراد جامعه نسبت به اجتماع بی‌تفاوت نباشند آرامش و رضایت بیشتری در جامعه شکل خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که در صورت عدم رعایت حقوق شهروندی در جامعه ناهنجاری‌هایی شکل خواهد گرفت، افزود: آموزش در حقوق شهروندی بسیار به ارتقای این امر کمک می‌کند.

این مشاور خانواده و تحصیلی افزود: افراد با آموزش در مورد این حقوق، اصول فطری خود را با تکنیک‌های به روزتر و ابزار جدیدتر عملیاتی می‌کنند.

امینی با بیان این‌که آموزش در این مورد لازم است تا افراد علمی‌تر به اهداف خود برسند، اظهار کرد: آموزش کمک می‌کند تا از راه‌های کوتاه‌تر به هدف خود برسیم.

وی تصریح کرد: باید علم روز، دانش روز، مدیریت روز و دنیای روز را بشناسیم و در این دنیا اهداف خود را دنبال کنیم تا با دنیای روز هماهنگ باشیم.

حقوق شهروندی، یکی از اصول مورد تأکید اسلام

حجت‌الاسلام «محمد هادی شهاب»، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند گفت: یکی از نکاتی که در اسلام مورد تأکید قرار دارد، حقوق شهروندی و احساس مسئولیت انسان نسبت به تمام موجوداتی است که در اطراف او هستند.

وی افزود: این احساس مسئولیت باید نسبت به همه موجودات، حتی حیوانات نیز وجود داشته باشد تا اصول اسلامی پیاده شودمدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند بیان کرد: شهروندان بخشی از جامعه انسانی هستند که نسبت به آن‌ها باید مسئولیت داشته باشیم.

شهاب ادامه داد: اگر فرد در اجتماع مسئولیت خود را انجام ندهد، مرتکب ظلم شده است چرا که حق انسانی را پایمال کرده استوی اظهار کرد: این ظلم، دامن‌گیر انسان می‌شود چرا که ظلم یکی از عواملی است که در هلاکت انسان تأثیرگذار است.

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تمام انسان‌ها نیازمند آموزش در زمینه‌های مختلف هستند، یادآور شد: در مورد حقوق شهروندی نیز باید این آموزش‌ها وجود داشته باشد.

نگاهی به جنبه حقوقی حقوق شهروندی

»جواد تیموری»، یک قاضی دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حقوق شهروندی، مجموعه حقوقی است که افراد به اعتبار موقعیت شهروندی خود دارا هستند.

وی افزود: حقوق شهروندی مفهوم نسبتاً وسیعی است که شامل حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فردی است که چگونگی روابط مردم و دولت و مؤسسات شهری و حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر را تنظیم می‌کند که منشعب از حقوق اساسی در چارچوب قانون اساسی کشور است.

این قاضی دادگستری بیان کرد: غالبا حقوق شهروندی اجرا می‌شود و در موارد عدم اجرا نیز ضمانت اجرای قانونی وجود دارد و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

تیموری با بیان اینکه باید حقوق شهروندی آموزش داده شود، یادآور شد: نقش رسانه‌ها به خصوص در عرصه اطلاع‌رسانی همگانی و عمومی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین باید با آموزش حقوق شهروندی به کودکان و حتی بزرگسالان نسبت به این قضیه ایجاد حساسیت کرد تا جامعه‌ای سالم و به دور از ناهنجاری‌ها داشته باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 23 آبان 96، کد مطلب: 96082313476 ، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین