پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
طراحی و ساخت اتاقک سمپاش تحقيقاتی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد توسط ابراهیم ایزدی، عضو هیات‌ علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات و با همكاري محمد زارع مهرجردی، عضو هیات‌ علمی مجتمع آموزش عالي شيروان انجام شد.

شعار سال: در سال‌های اخير علف‌کش‌ها به‌عنوان پرمصرف‌ترین آفت‌کش‌های كشاورزي چه در مقياس جهاني و چه در مقياس داخلي هستند. روند رو به رشد كاربرد اين مواد شيميايي كشاورزي ضمن اينكه آلودگی‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی زيادي را در پي داشته است، پدیده‌هایی همچون فرار و باد بردگی علف‌کش‌ها، بروز مقاومت به علف‌کش‌ها در گياهان ناخواسته و پسماند آن‌ها در محيط به‌ویژه مواد غذايي و خاك كه تهديدي جدي براي سلامت انسان و كشت محصولات تناوبي بعدي به شمار می‌روند را نیز به همراه داشته است.

ازاین‌رو تحقيقات در خصوص بهینه‌سازی مصرف و بهبود كارايي استفاده از آن‌ها به‌منظور كاهش كاربرد علف‌کش‌ها از ضروريات اجتناب‌ناپذیر امروزي به شمار می‌رود.

در این‌ ارتباط با توجه به اهميت تحقيقات مربوط به آزمایش‌های دز رسپانس علف‌کش‌ها و نياز به يك سامانه دقيق تحقيقاتي كه كمبود آن به‌شدت در كشور و بخصوص دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي حس می‌شود، ما را بر آن ساخت تا با استفاده از تجربيات حاصل از دوران فرصت مطالعاتي در كشور ايتاليا اقدام به طراحي و ساخت اتاقك سم‌پاش تحقيقاتي و بومی‌سازی آن كنيم.

ايده اوليه اين طرح در سال 94 و در كارگروه ساماندهي آزمایشگاه‌های گروه زراعت و اصلاح نباتات مطرح و پس از تائید بلافاصله وارد فاز عملياتي شد. عمليات طراحي و ساخت دستگاه حدود دو سال طول كشيد و در حال حاضر آماده بهره‌برداری و پيشبرد پروژه‌های تحقيقاتي است.

اين دستگاه ضمن اينكه قابلیت‌های ویژه‌ای براي پیش‌بینی در اجراي طرح‌های پژوهشي با اهداف گوناگون دارد به لحاظ زیست‌محیطی و امنيت نيز کاملاً استانداردهاي لازم در آن پیش‌بینی‌شده است بطوري كه كاربر با اطمينان كامل از عدم تماس با سموم می‌تواند از دستگاه استفاده كند.

طراحي و ساخت این سیستم در نوع خود برای اولین بار در کشور انجام‌شده است و بهره‌برداری از آن ضمن اینکه نیاز تحقيقاتي دانشکده كشاورزي را مرتفع خواهد كرد، امکان صدور دانش آن به سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های نیازمند نیز وجود دارد.

لازم به ذكر است، نمونه‌های خارجی موجود در برخي مراكز تحقيقاتي و دانشگاه‌های خارج از كشور به‌مراتب دارای قیمت تمام‌شده بالایی داشته و از طرفی امکان ورود آن‌ها با توجه به حجم اتاقک و شرایط موجود نيست.

از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مهم اين سامانه می‌توان قابلیت سم‌پاشی خودکار و دستی، متحرک و ثابت، بدنه مقاوم به سموم و زنگ‌زدگی، قابلیت شستشوی خودکار، قابلیت سم‌پاشی با سرعت‌های متفاوت، مجهز به سیستم تهویه و جمع‌آوری فاضلاب و هیچ‌گونه آلودگی جنبی، قابلیت تنظیم فشار پاشش و تعویض نازل‌ها، قابلیت تنظیم ارتفاع پاشش، قابلیت تحرک و جابجایی در محیط و سامانه هوشمند و قابل‌برنامه‌ریزی برای کنترل بخش‌های مختلف دستگاه اشاره کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری داشجو، تاریخ 20 آذر 96، کد مطلب: 651882: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین