پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
آلودگی هوای ارومیه بعد از ۱۰ روز وارونگی و پایداری، امروز در شرایط پاک قرار گرفته است.

شعار سال: پایداری جوی، سکون هوا و وارونگی دما به همراه وجود خودروهای فرسوده، وجود و تردد خودرو بیش از تعداد جمعیت طی ۱۰ روز گذشته موجب آلودگی شدید هوای ارومیه و تعطیلی چهار روزه مدارس این شهر شد.

در پی تداوم آلودگی هوا مدیریت بحران و کارگروه مدیریت کاهش آلودگی هوا در ارومیه تشکیل و با اعمال محدودیت های ترافیکی، دعوت مردم به عدم حضور در فضای باز و استفاده کمتر از خودروهای شخصی به همراه تعطیلی موقت برخی واحدهای آلاینده سعی در مدیریت این بحران کرد.

کنترل مضاعف و جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری دارای آلایندگی و فاقد برگ معاینه فنی، اعمال تردد زوج و فرد کلیه خودروها در محدوده طرح ترافیک، هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانجات، کارگاه ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا،خودداری از هرگونه از هرگونه فعالیت ورزشی در محیط های باز و جلوگیری از تردد کلیه وسایط نقلیه سنگین شهرداری، شخصی و اتوبوس های دودزای درونشهری در داخل محدوده شهری از دیگر تصمیمات این کارگروه بود.

هر چند تصمیمات این کارگروه برای آلودگی هوا اتخاذ شد اما طی هفته جاری چندان در کاهش آن موثر نبود تا اینکه اواخر روز گذشته رفته رفته با ورود سامانه بارشی جدید از شدت غلظت آلاینده ها کاسته شد و امروز نیز هوای استان در شرایط پاک قرار گرفت.

کیفیت هوای ارومیه در وضعیت پاک قرار دارد

رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت کیفیت هوای ارومیه گفت: در حال حاضر کیفیت هوای ارومیه در شرایط پاک بوده و آلودگی هوا از اواخر روز گذشته از بین رفته است.

سعید موسوی با بیان اینکه بر اساس شاخص AQI امروز کیفیت هوای ارومیه سالم است اظهارداشت: در این راستا هم اکنون ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون ۶۳ و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ ۷۷ و در شرایط سالم قرار دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است این شرایط را مجدد در پی تردد بیش از اندازه خودروهای فرسوده و پایداری هوا در ارومیه شاهد باشیم خاطرنشان کرد: در شهر ارومیه هم اکنون با دو نوع آلودگی مواجه هستیم یکی پدیده گرد و غبار است که منشأ خارجی از سایر کشورها دارد و پدیده دیگر آلودگی که در زمستان رخ می‌دهد بحث وارونگی دمایی و آلاینده‌هایی است که خودمان تولید می‌کنیم.

موسوی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شود تا اسفند ماه باز هم شاهد این آلودگی هوا در ارومیه باشیم خاطرنشان کرد: طی هفته جاری شهر ارومیه به عنوان دومین شهر آلوده کشور بود که یکی از عوامل اصلی در این آلودگی هوا پایداری و وارونگی دما بود.

احداث برج و ساختمان های بلند در کدیورهای هوایی یکی از دلایل آلودگی هواست

رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سهم خودروهای فرسوده و تردد بیش از اندازه خودرو در مقایسه با جمعیت را در تشدید آلودگی هوا نباید نادیده گرفت باید در این خصوص چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

موسوی اضافه کرد: محیط زیست استان تنها متولی این امر نبوده بلکه رفع این معضل نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط است.

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از مواردی که در سالهای اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است بحث معماری و شهرسازی در ارومیه است اظهارداشت: با احداث ساختمان و برج های بلند در برخی از نقاط شهر به خصوص در کریدورهای هوایی از جمله ده رود(شهرچایی) موجب تجمع آلاینده ها و آلودگی هوا شده ایم.

پایداری و وارونگی هوا، ورود مجدد خودروهای فرسوده به ناوگان خودرویی ارومیه، افزایش کانون ریزگردهای داخلی در کنار مشکل ریزگردها در سالهای اخیر دست به دست هم داده تا این کلانشهر نیز به جمع شهرهای آلوده کشور بپیوندد.

با وجود قرار گرفتن آذربایجان غربی به خصوص ارومیه در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به خصوص مرکز آن هستیم موضوعی که به مرز هشدار هم رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 30 آذر 96، کد مطلب: 4178531، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین