پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
خشک‌سالی، کمبود منابع آبی، مصرف بی‌رویه و راندمان پایین آبیاری سنتی، سال‌هاست اجرای طرح آبیاری مدرن در آذربایجان غربی را ضروری کرده؛ اما هنوز این طرح نتواسته بر آبیاری سنتی غلبه کند. توسعه بی‌رویه و ایجاد باغ‌های غیرمجاز، وجود انهار و آبیاری سنتی، چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، همگی بخش کوچکی از مشکلاتی است که برای دریاچه ارومیه نتیجه‌ای جز کم‌آبی و خشکی نداشته است؛ معضلی که باعث شده هم‌اکنون خود کشاورزان با آن دست و پنجه نرم کنند.

شعار سال: خشک‌سالی، کمبود منابع آبی، مصرف بی‌رویه و راندمان پایین آبیاری سنتی، سال‌هاست اجرای طرح آبیاری مدرن در آذربایجان غربی را ضروری کرده؛ اما هنوز این طرح نتواسته بر آبیاری سنتی غلبه کند. توسعه بی‌رویه و ایجاد باغ‌های غیرمجاز، وجود انهار و آبیاری سنتی، چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، همگی بخش کوچکی از مشکلاتی است که برای دریاچه ارومیه نتیجه‌ای جز کم‌آبی و خشکی نداشته است؛ معضلی که باعث شده هم‌اکنون خود کشاورزان با آن دست و پنجه نرم کنند. برخی از کشاورزان و برخی از مسئولان استان هم شاید نمی‌دانند صرفه‌جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به‌کارگیری کود هم‌زمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین است. اما موضوعی که همه به آن واقف هستند این‌که سیستم بارش‌ها در این منطقه سال‌هاست نامنظم شده، خشک‌سالی سال‌هاست بر این دیار سایه افکنده، منابع آبی رو به کاهش هستند و تنها راه عبور از این بحران‌ها اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و صرفه‌جویی در منابع آبی است. تجهیز اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سیستم آبیاری مدرن از راهکارهای در دست پیگیری و اجرا برای تأمین آب مورد نیاز دریاچه بود که هم‌اکنون این طرح در آذربایجان غربی اجرا می‌شود.

تجهیز سه ‌هزار و 900 هکتار از اراضی آذربایجان غربی به سیستم‌های آبیاری مدرن

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره روند اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان طی سال جاری و اقدامات این بخش اظهار داشت: افزایش راندمان آبیاری با بهره‌گیری از تمام پتانسیل‌های آبی استان با اجرای روش‌های نوین آبیاری و توسعه شبکه‌های فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و استفاده از دانش و یافته‌های نو برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در کنار افزایش تولید و اشتغال و کمک به احیای دریاچه ارومیه از مهم‌ترین اقدامات این بخش در سال جاری است. در ۹ ماهه گذشته سال جاری سه‌هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی استان به آبیاری قطره‌ای و بارانی تجهیز شده است. فیض‌الله شمس افزود: از زمان اجرای طرح آبیاری تحت فشار کل اراضی استان که تاکنون به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند ۵۵ هزار و ۸۹۰ هکتار است که باید درجهت کمک به احیای دریاچه ارومیه و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی این کارها با سرعت بیش‌تری ادامه یابد. وی با بیان این‌که در سال جاری برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح شش‌هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی استان برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: در این راستا در سطح استان برای ۱۶هزار هکتار از اراضی استان برای آبیاری تحت فشار عملیات نقشه‌برداری، طراحی و سایر اقدامات اولیه انجام شده و کشاورزان و متقاضیان از نظر اعتبار هیچ‌گونه محدودیتی ندارند. شمس با تأکید بر این‌که سازمان جهاد کشاورزی هر چقدر متقاضی اجرای طرح باشد آمادگی ارائه خدمات دارد، اضافه کرد: با توجه به مزایای طرح‌های تجمیعی ازجمله مدیریت یکپارچه آبیاری و بهره‌برداری از اراضی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی مصرف آب سیاست سازمان اجرای این طرح‌های در سطح استان است.

۹۱ طرح تجمیعی برای افزایش راندمان آبیاری اجرا می‌شود

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای اجرای این سیاست برای اجرای ۹۱ طرح تجمیعی با مساحت ۱۶ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده که تاکنون ۱۴طرح با مساحت یک‌هزار و ۲۸۱ هکتار آن اجرا شده و به‌ اتمام رسیده است. شمس از انجام مطالعه و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی با هدف افزایش راندمان آبیاری در سطح استان به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی استان خبر داد و افزود: مطالعه و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سه حوضه ارس، دریاچه ارومیه و حوضه مرزی غرب کشور (پیران‌شهر) از محل اعتبارات ملی، احیای دریاچه ارومیه و صندوق توسعه ملی تأمین اجرا می‌شود. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: این طرح در حوضه ارس و زاب شامل شهرستان‌های پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره، خوی، چالدران و پیرانشهر در دست اجرا بوده که اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی جهت مهار و تنظیم آب رودخانه‌ها تأمین می‌شود. وی مساحت اراضی طرح را ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار در قالب ۲۵ طرح عنوان کرد و افزود: این طرح از سال ۹۴ آغاز شده و تاکنون ۲۸هزار و ۵۲۰ هکتار از آن با صرف اعتباری بالغ‌بر پنج‌هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال اجرا و به اتمام رسیده است. شمس پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۶۱ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌ها با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و بومی منطقه و تهیه نقشه‌های کاداستر و ایجاد نظام‌های بهره‌برداری و تشکیل تشکل آبران در جهت افزایش بهره‌وری کشاورزی در منطقه درحال اقدام بوده و با بهره‌برداری از پروژه‌ها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، تثبیت جمعیت در مرزها، ایجاد اشتغال موثر و افزایش تولید و رفاه و درآمد روستاییان محقق خواهد شد. مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین از ابلاغ تخصیص ۹۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه برای اجرای طرح «زولا» خبر داد و گفت: امسال از محل اعتبارات ملی نیز پروژه زولای سلماس به مساحت دوهزار هکتار در دست اجراست.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

شمس درباره کاهش و صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه گفت: امسال کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی هدف‌گذاری شده که برای تحقق آن طرح‌های متعددی ازجمله مطالعه و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار، مطالعه و اجرای خطوط انتقال آب با لوله، مطالعه و اجرای شبکه‌های آبیاری فرعی، تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی، اجرای طرح جامع زراعت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و اجرای طرح جامع ترویج جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی شده است. وی با بیان این‌که براساس آمار موجود مجموع اراضی پایاب سد‌های در دست بهره‌برداری و بند‌های انحرافی مدرن نزدیک ۱۲۳ هزار هکتار است، اظهار داشت: از ابتدای شروع طرح تاکنون در مجموع چهارهزار و ۴۱۷ هکتار طرح شبکه‌های آبیاری پایاب بند نوروزلوی میاندوآب، سد مهاباد، دریک و زولای سلماس، نازلوی ارومیه در دست اجرا بوده که امسال مبلغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب اسناد خزانه اسلامی اعتبار تخصیص یافته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 10 بهمن 96، کد مطلب: 36867، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
کسی تو این زمینه اقدامی نمیکنه فقط میگن کمبود اب داریم زیرساخت رو فراهم نمیکنن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین