پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۷۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تاکنون ۴۰ میلیارد ریال بودجه برای مرمت بازار تاریخی اراک صرف شده در حالی که ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای کامل این طرح نیاز است.

شعار سال: به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: ۱۲ نقطه بازار تاریخی اراک از قبیل سراهای کتابفروشان، کاشانی، نوذری، فلسطین، مسگرها، شماری از گذرهای شرقی و غربی بازار، طاق و کف بازار تاریخی اراک در پنج سال اخیر با اعتبار تخصیص یافته مرمت، استحکام بخشی و ایمن سازی شده است.

وی بیان کرد: بخش های مختلف طاق بازار و کاروانسراها و گذرها و همچنین طاق نمای ورودی بازار تاریخی اراک نیازمند مرمت و ساخت است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز در اسرع وقت عملیات مرمت آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: مجموعه بازار اراک نمونه کاملی از الگوهای معماری ایرانی و اسلامی با ویژگی ها و ظرافت های خاص است که بیش از دو قرن قدمت دارد اما در ۲۰ سال اخیر خسارت و آسیب های جدی به بخش های مختلف آن وارد شده است.

وی بیان کرد: عمده این خسارت ها در تغییر کاربری غیرکارشناسی به واسطه دستکاری در ارتفاع سقف مغازه ها، تقسیم فضاهای کسب و کار با تیغه بندی و بارگذاری غیراصولی و استفاده از مصالح غیر مرتبط با این مجموعه ارزشمند تاریخی رخ داده است.

حسینی گفت: مجموعه بازار تاریخی اراک با هویت کالبدی شهر اراک گره خورده و به عنوان میراث مهم فرهنگی این خطه محسوب می شود که نیاز است با تعریف مدیریت جامع و آسیب شناسی این بنا علاوه بر کاربری های اقتصادی در حوزه گردشگری نیز جایگاه خود را بیابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: مدیریت و رسیدگی به امور بازار تنها وظیفه میراث فرهنگی نیست بلکه کسبه بازار، اداره کل اوقاف وامور خیریه استان و شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز باید با آگاهی و دلسوزی در برنامه ها و مسایل بازار همسو باشند و با مشارکت مالی و معنوی زمینه جبران جراحات این بنای ارزشمند و حفظ آن را فراهم کنند.

وی ادامه داد: مراجع قضایی و دستگاه های اجرایی باید همکاری بیشتری را در جمع آوری غیر قانونی برخی از عناصر در مجموعه بازار تاریخی اراک داشته باشند.

حسینی گفت: آموزش به مردم و کسبه بازار در خصوص ارزش های تاریخی و حفظ و احیای بازار تاریخی اراک و تلاش برای ایجاد محدودیت های ترافیکی خاص و تقویت زیرساخت های گردشگری در حوزه این مجموعه از اولویت های کاری میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 11 اسفند 96، کد مطلب: 4241037: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
کار رو دست شرکت های دانش بنیان معماری بسپارن تا با هزینه خیلی کمتر این دست پروژ ه ها تکمیل بشه و مشکلات مردم هم زود تر حل بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین