پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کوهبنان به‌واسطه وجود بناهای قدیمی، مجموعه‌های تاریخی، اثار باستانی، طبیعی و گردشگری و بقاع متبرکه در گذر زمان محل رفت و آمد سیاحان و جهانگردان داخلی و خارجی بوده به‌گونه‌ای که مناظر بدیع،کوه‌های سر به فلک کشیده، هوای بهشتی و درختان سرسبز آن چشم هر مسافری را به تحیر واداشته است.

شعار سال: شهرستان کوهبنان که در شمالی ترین نقطه استان کرمان و همجوار با استان های یزد و خراسان جنوبی قرار دارد با شهرستان های زرند، راور، رفسنجان ،بافق و بهاباد همجوار است که همچون نگینی در این نقطه از کشور و استان قرار گرفته و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری استان واقع شده است .

کوهبنان خاستگاه نجابت و عرفان و سرزمینی است که در عرصه معنویت و کمال قامتی به بلندای تاریخ دارد و کوه های سربه فلک کشیده اطراف این شهرستان نشان از استقامت و استواری مردم این خطه ولایت مدار ،بسیجی و شهید پرور دارد.

کوهبنان به واسطه وجود بناهای قدیمی ،مجموعه های تاریخی ،اثار باستانی ،طبیعی و گردشگری ،بقاع متبرکه در گذر زمان محل رفت و آمد سیاحان و جهانگردان داخلی و خارجی بوده به گونه ای که مناظر بدیع ،کوه های سر به فلک کشیده ،هوای بهشتی و درختان سرسبز چشم هر مسافری را به تحیر واداشته است .

در اطراف کوهبنان کوه های بلندی قرار گرفته که با مناظر زیبایش همانند دیواری محکم از این خطه محافظت می کنند که بلندترین انها کوه داودان است که اکثر گیاهان دارویی در این کوه به چشم می خورد و در کنار ان کوه های هشونی ،فتح آباد، کوه سرخ وخودنمایی می کنند.

زبان و گویش مردم کوهبنان

فارسی است اما هر چه از مرکز شهرستان به سمت استان های یزد و خراسان جنوبی حرکت می کنیم لهجه مردم کمی متفاوت می شود این در حالی است که دین رسمی مردم کوهبنان اسلام و شیعه دوازده امامی است .

رسوم مردم کوهبنان

برخاسته از صفا،صمیمیت و خونگرمی مردم است و میهمان نوازی مردم کوهبنان در کشور و استان از شهره خاصی برخوردار است برگزاری جشن های ملی و مذهبی،مراسم سیزده نوروز ،زیارت اهل قبور ،صله رحم ،همراهی و همدلی با صاحبان عزا و.از جمله این رسوم است.

از جمله کارهای ارزشمند در کوهبنان انتقال نسل به نسل دو بیتی های عامیانه ،لالایی ها ،گویش ها و ضرب المثل هاست البته در کنار این سنت های پسندیده برخی خرافات است .

در باب وجه تسمیه کوهبنان :روایات مختلفی ذکر شده برخی اعتقاد دارند وجود درختان فراوان بنه در این خطه موجب شده تا ان را کوه بنه ،کوهبنان ،کبینان ،کهبنان ،کهبنات وبخوانند البته برخی دیگر معتقدند که چون کوهبنان را رشته کوهای بلند احاطه کرده جمعی بر بلندای این ارتفاعات قرار می گرفتند و مناطق اطراف را زیر نظر داشتند که دشمن آنان را غافلگیر نکند و شبانه به مرزهای استان وارد نشود این منطقه کوهبنان نام گرفته است.

با توجه به جاذبه های تاریخی ،طبیعی ،باستانی ،مذهبی و گردشگری در طول تاریخ کوهبنان محل رفت و امد سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی بوده که همگان بر ابادانی و زیبایی این خطه صحه گذاشته و از تولید توتیا و آینه های فولادی در کوهبنان سخن گفته اند .

در بخش کشاورزی :امروز کوهبنان در جایگاه ویژه ای قرار دارد با توجه به آب و هوای مساعد گسترش باغات پسته ،مزارع زغفران ،پرورش گل محمدی ،کاشت گیاهان دارویی ،زرشک ودر دستور کار قرار گرفته و زغفران کوهبنان از نظر مرغوبیت در کشور حایز رتبه است .

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد کوهبنان برنامه هایی در دستور کار دارند که در این راستا گام هایی در راستای گسترش مزارع،خرید محصولات ،بسته بندی و عرضه به بازار گام بردارند.

در بخش دامداری و پرورش طیور :کوهبنان از رتبه خوبی برخوردار است به گونه ای که پرورش بز سانن ،گسترش مزارغ پرورش مرغ گوشتی ،شترمرغ ،بلدرچین ،کبک و.در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر جوانان بدنبال راه اندازی مراکز جدید با استفاده از تسهیلات بانکی دارند .

در حال حاضر جوانان دهستان خرمدشت کوهبنان با بهره جستن از تسهیلات بانکی و مساعدت سرمایه گذاران بخش خصوصی در این راستا فعالیت جدی دارند و هر روز بر تعداد مراکز تولید بلدرچین ،کبک و شتر مرغ افزوده می شود.

در مباحث معدنی :کوهبنان از گذشته تا امروز صاحب شهرت بوده به گونه ای که مارکوپولو ازتوتیای کوهبنان که بعنوان هدیه برای ملکه چین برده به خوبی یاد کرده امروز هم معادن غنی ذغال سنگ کوهبنان ،سنگ اهن ،سرب و روی ،سنگ گچ ،مس ونام برد .

معادن غنی ذغال سنگ که فعالیت اکتشاف ،استخراج و بهره برداری از آنها از دهه چهل آغاز شده توانسته زمینه اشتغال را برای بسیاری از علاقمندان از استان ها و شهرهای اردبیل،تهران ،کرج ،مشهد ، قزوین ،تبریز،زابل ،زاهدان ،یزد ،اصفهان و. فراهم نماید .

کوهبنان سابقه طولانی به بلندای تاریخ در صنایع دستی دارد : که نمونه بارز آن ساخت آیئنه های فولادی در کوهبنان است که مارکوپولو از آن یاد کرده که در بازار شهر کوهبنان به فروش می رفته سایر صنایع دستی رایج در کوهبنان که برخی از انها هنوز وجود دارند عبارتند از کرباس بافی ،آهنگری ،گیوه کشی ،شال بافی ،قالی بافی ،کمو کشی ،سفالگری ،چادر شب بافی ،لحاف دوزی و حلاجی ،نمد مالی ،جاجیم بافی ،پوستین دوزی ،بست زنی ظروف ،قلا گری و هنوز به فعالیت خود ادامه میدهند گرچه در گذر زمان برخی از صنایع دستی گم شده اند و معدودی نیز نفس های آخر خود را می کشند.

مفاخر و مشاهیر: هر جامعه فرزندان خلفی هستند که رایت عزت و سرافرازی را بر ستیغ بلند آن دیار برافراشتند و جان خود را در راه حفظ کرامت انسانی فدا نمودند شهیدانی که کتاب درس و مکتب را به عرصه نبرد بردند و سطور بزرگی را با نام خود رقم زدند و در حقیقت با شهادت خویش مجد و عظمت انسانی را معنا بخشیدند و نام با مسمای خویش را بر قامت بلند نخل های سوخته خوزستان،خرمشهر ،شلمچه و فاو حک کردند ۱۷۴ شهید همیشه جاوید کوهبنان وهشت شهید گمنامی که حرم مطهر و منور آنان ملجا و ماوای عاشقان و ارادتمندان حسینی ،فاطمی ، علوی و عاشقان حضرت امام (ره) و امام خامنه ای شده اند .

اما در کنار این دلارمردان و ایثار گران دوران دفاع مقدس کوهبنان همواره مهد علما و عرفا همچنین محل پرورش مشاهیر ،مفاخر ،اندیشمندان ،هنرمندان ،شعرا و نویسندگان ،اطبا و فضلا بوده است .

آشنایی با برخی از فرهیختگان کوهبنانی:

۱- افضل الدین ابوحامد کوهبنانی کرمانی : این شخصیت در تاریخ ،علم و ادب در قران ششم سرآمد روزگار خویش بود و در طب و پزشکی ید طولایی داشت و این جمله معروف یک جو پیشگیری بهتر از یک خروار درمان که بر سر در سازمان بهداشت جهانی نگاشته شده از این پزشک حاذق کوهبنانی است .


ایشان در شعر ،ادبیات و سیاست صاحب نظر بود در علم نجوم ،بدایهه سرایی هم از شهرت بالا برخوردار بود .

۲-شاه نعمت الله ولی : در سال ۷۳۱هجری قمری در کوهبنان بدنیا آمد و حدود ۱۰۳ سال عمر کرد در حالی که چهره ای اجتماعی و مردمی داشت ،اهل سفر بود به شاعری علاقه وافر داشت که دیوان اشعار بجای مانده از ایشان امروز راهگشای بسیاری از دوستداران علم و ادب شده است .

۳-فخر الدین کوهبنانی: از جمله شاعران توانا اما گمنامی است که از معاصران شاه نعمت الله ولی و خواجوی کرمانی است و بیشتر به سبک عراقی سرودهای زیبایی از خود به یادگار گذاشته است که کمتر به این شاعر در عصر گذشته توجه شده است.

۴- ابواسحاق کوهبنانی : وی از ریاضی دانان قرن نهم هجری است که آثار ارزشمندی از خود همچون شرح المخلص ،حل الامثال و الادبار ،رساله تضعیفیه ،شرح ذیج ایلخانی ،شرح سی فصل طوسی ،شرح الحساب و هیات به جای گذاشته که برخی از کتب مشهور ایشان در دانشگاه های بزرگ جهان از جمله سوربن فرانسه در حال تدریس است .

۵-برهان الدین خلیل الله : وی در سال ۷۷۵ هجری قمری در کوهبنان و در خانواده شاه نعمت الله ولی بدنیا آمد مادرش نوه دختری میر حسین هروی از بزرگان و نامداران عرصه عرفان هرات بود .

۶- شیخ برهان الدین کوهبنانی: وی از بزرگان نیمه دوم قرن ششم هجری است که در عرصه عرفان اسلامی،ادبیات ،شعر و شاعری شهره عام و خاص بود و از ستارگان علم و ادب محسوب می شد.

آرامگاه این عالم عارف طی سالیان گذشته بدلیل احداث خیابان برهان الدین تخریب شد که با همت میراث فرهنگی و شهر داری کوهبنان ساخت مقبره این عالم و عارف بنام و بزرگ در حال انجام است .


۷- هدایت علی شاه: معروف به محمدشهید کوهبنانی است که در زمان علما و عرفای زمان خودش کسب علم و دانش نمود و به شهرهای مختلف سفر کرد تا اینکه در حال سفر به مشهد مقدس در روز یک شنبه مصادف با نیمه شعبان به دست گروه یاغی به شهادت رسید .


گنبد آخوند

پس از انتقال جنازه این شهید به کوهبنان بدستور دخترانش که ازسلاله سادات شهر بودند مقبره ای زیبا با گچ وآجر بر روی قبر ایشان بنا نهادند که در جوار قبور ۷۲ عارف خفته در خاک قرار گرفته طی چند سال گذشته به همت شهرداری کوهبنان پارکی زیبا در این مکان ساخته شده و همه ساله پذیرای هزاران مسافر و گردشگر از اطراف کشور است که از این فضای تاریخی و زیبا بازدید دارند.

۸-امیر مجاهد الدین کوهبنانی : فرزند نصیر الدین حاکم وقت کوهبنان بود نابغه ای در امور سیاسی و مذهبی و سرآمد حاکمان کرمان بود ایشان رائی صائب و فکری دور اندیش داشت بدین جهت در دیار و شهرهای مختلف رفت وامد داشت و همواره مورد احترام خاص و عام بود.

از دیگر علما ،عرفا و مشاهیر گذشته کوهبنان می توان به شریفا که معاصر میرداماد بود و در علم و فضل بی نظیر بود اشاره نمود،میرزا حسن کوهبنانی ،قوام الدین کوهبنانی ،شیخ تقی الدین فوزی ،شیخ محمد حاجی ،شمس الائمه کوهبنانی ،شیخ کمال الدین ابوغالب صیقلی ،میر محمد مقیم کوهبنانی ،عبدالرزاق کوهبنانی ونام برد .

دامان کوهبنان در طول تاریخ همواره مهد علما و عرفای بزرگی در عرصه مذهب ،علم ، دانش و پزشکی بوده است که از ان جمله می توان به آیت الله سید یحیی جعفری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان کرمان ،مرحوم علامه سید احمد جعفری شاعر ،نویسنده ،خطیب و مفسر بزرگ قران کریم درقرن معاصر،مرحوم دکتر محمود روح الامینی پدر علم مردم شناسی ایران ، حسین مظفر فتوحی مفسر قران کریم وبسنده نمود.

آثار تاریخی ،طبیعی ،مذهبی و گردشگری کوهبنان :

۱- سنگ نوشته :که در دامنه غربی کوه خانقاه قرار گرفته که این سنگ نوشته منسوب به کمال الدین عبدالرزاق است که اشعاری با خط نسخ و چشم نواز بر روی آن نوشته و در نهایت کوه کنده شده که شاعر این اشعار از عرفای بنام آن دوران بوده که با مروز زمان در حال حاضر این اشعار به سختی خوانده می شوند .



۲- آب انبارها : بدلیل اینکه کوهبنان در مسیر عبور کاروان های مختلف بوده لذا آب انبارهای متعددی در مسیر ها و مناطق ساخته شده که برخی از آنان به مرور زمان به طور کلی ویران و برخی از آنها هنوز پابرجا هستند که نمونه بارز آنها آب انبار محله بالای شهر کوهبنان ،اطراف امام زاده دهستان خرمدشت ،محله قلعه ده علی ،آب انبارهای جاده و رود خانه خرمدشت ،و فتح آباد واشاره نمود .

۳- برج و قلعه ها : نظر به اینکه کوهبنان بلندترین نقطه استان کرمان محسوب می شود بدلیل وجود کوه های بلند نقش مهمی در برقراری امنیت استان دارد لذا برج ها و قلعه های فراوانی در این خطه ساخته شده اند برخی از انها هنوز آثار حیات دارند و برخی دیگر تقریبا ویران شده اندکه برج سنگی دره شو،محله دهمیر،محله طالقانی ،محله انصار ،مسجد حضرت امام (ره) ،برج افزاد ،قلعه و برج های تاریخی دهستان خرمدشت ،برج و قلعه روستای رتک ،خانمکان ،طغرالجرد،الله آباد ،در گزک واشاره نمود .




قلعه دختر


برج قدیمی درشوئیه

از دیگرآثارمذهبی ،باستانی ،تاریخی و گرشگری کوهبنان :می توان به مقبر ه محمد شهید کوهبنانی ،ارامگاه ۷۲ عارف،تخت لطیفی ،چشمه آب گرم ،مقبره برهان الدین کوهبنانی ،خواجه خضر ،مدرسه عرفان اسلامی شیخ ابوسعید ،مسجد جامع کوهبنان ،بازار تاریخی کوهبنان ،آسیاب های هشت گانه آبی ،خانه های تاریخی آلطه ،سیف الدینی ،عطاپور ،شهر قدیمی طغرالجرد ،اسیاب آبی طغرالجرد ،،حمام های تاریخی ده علی ،چماه شهر کوهبنان ،الله آباد،مسجد علی بن ابیطالب ،مسجد و بازار تاریخی حضرت امام (ره) واشاره نمود.

امام زاده گان و بقاع متبرکه کوهبنان:

۱ امامزاده سلیمان شاه کوهبنانآرامگاه این امامزاده در غرب کوهبنان قرار دارد که شجره طیبه این امامزاده به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد. شهیدان هشت سال دفاع مقدس در جوار این امامزاده آرمیده اند و مردم اموات خود را در اطراف این امامزاده به خاک می‌سپارند. حدود چهار صد و اندی سال قبل گنجعلی‌خان این محل را بازسازی کرده و اکنون نیز به همت اداره اوقاف عملیات زیبا سازی ،کاشی کاری و آیئنه کاری ادامه دارد.


امامزاده سید سلیمان شا ه

مختصری از زندگانی امامزاده سلیمان شاه کوهبنان:

نسب شریف امامزاده سلیمان شاه کوهبنان با ۱۲ واسطه به امام جعفر صادق (ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است:

سیّد سلیمان بن مظفّر بن مرتضی بن محمّد صدرالدّین بن­الحسین بن علی بن محمّد ابی جعفرالبغیض بن جعفر ابی محمّدالبغیض بن الحسن ابی محمّدالبغیض بن محمدالحبیب ابی عبدالله بن جعفرالاکبر السّلامی الشاعر ابی محمّد بن محمّد ابی­الحسن بن اسماعیل­الاعرج ابی علی بن­الامام جعفرالصادق (ع(

وی سیّدی جلیل القدر، شریف و از بزرگان سادات کرمان بود و در منطقه کوهبنان اقامت داشت. اکثر اجداد و بنی اعمام او پس از استقرار دولت فاطمی در مصر، به مغرب و مصر مهاجرت کردند و شمار اندکی از آنان در کرمان، کرمانشاه و دینور سکنی گزیدند که من جمله آنان همین امامزاده سیّد سلیمان است.

علامه نسّابه سیّد احمد کیا گیلانی از اعلام قرن دهم هجری، نخستین کسی است که از نام و نسب شریف این امامزاده سخن به میان آورده و می‌نویسد: «نسب شریف سادات کوه بنان کرمان کوهبنان به او منتهی می‌شود و سپس نام فرزند او محسن که تداوم نسل سیّد سلیمان از اوست را بیان می‌دارد

علامه نسّابه ضامن بن شدقم، متوفای بعد از سال ۱۰۹۰ هـ. ق نسب شریف امامزاده سیّد سلیمان را در کتاب خود زینت داده، منتهی فاصله او تا امام صادق (ع) را ۱۹ واسطه دانسته و نسب شریف او را بیان می‌دارد.


حرم مطهر امامزاده سید سلیمان شاه

به هرحال آن چه ثابت و معلوم است، امامزاده سیّد سلیمان از سادات حسینی و از نسل امام جعفر صادق (ع) است که بنا به قول سیّد احمد کیا گیلانی باید در اواخر قرن ششم هجری وفات یافته باشد و طبق قول سیّد ضامن بن شدقم، وفات او در ابتدای قرن نهم هجری اتفاق افتاده است، که قول اخیر بعید به نظر می‌رسد و نظریه سید احمد کیا گیلانی اصلح است.

منابع: سراج­الانساب: ۸۹، تحفه­الازهار۳: ۸۲-۸۰، الشجره­المبارکه: ۱۱۶- ۱۱۵، الفخری: ۲۵، المجدی: ۱۰۱-۱۰۰، عمدهالطالب: ۲۴۶، تحقیق و تنظیم: موسسه دائره‌المعارف بقاع متبرکه محمد مهدی فقیه محمّدی جلالی بحرالعلوم- مشهد مقدس.

۲- امامزاده بی­ بی عصمت کوهبنان

بر فراز تپه‌ای بلند در شمال غربی کوهبنان آرامگاهی جلوه می‌کند که محل برگزاری مراسم مذهبی و زیارت اهالی منطقه و دیگر مناطق است. این مکان در گذشته از چندان شکوه و جلالی برخوردار نبود ولی امروزه با عنایت مسؤولین و مردم مذهبی ،بسیجی و ولایت مدارکوهبنان به عنوان مکانی سیاحتی و زیارتی شناخته می‌شود که هر سال خصوصاً در ایام نوروز ،فصل بهار و تابستان پذیرای تعداد کثیری از میهمانان و مسافرین از استان های مختلف کشور خصوصا شهرستان های گرمسیر استان کرمان و یزد است.


امامزاده بی بی عصمت

مختصری از زندگانی امامزاده بی­بی عصمت خاتون کوهبنان:

نسب شریف امامزاده سیّده بی بی عصمت خاتون شهرستان کوهبنان با ۱۴ واسطه به امام ششم، امام جعفر صادق (ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است:

سیّده بی بی عصمه بنت جلال‌الدّین حیدر بن رکن الدّین محمّد بن علاءالدّین حسین بن علی بن فضل الله بن حسین بن علی بن احمد بن حسین بن محمّد ابی جعفر بن علی ابی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرالصادق (ع).»

وی خاتونی فاضله، متدینه و عظیم‌الشأن بود. او دختر سیدجلال‌الدین حیدر عریضی از سادات بزرگوار یزد است که به زهد و تقوی آراسته بوده و خاندان او بالغ بر پانصد سال، زعامت و رهبری و نقابتِ سادات یزد، کرمان، شیراز و اصفهان را برعهده داشته‌اند و جملگی از علما، فقها، نقباء، زهّاد، قضات و اهل خیّر بوده‌اند.

سیّده خاتون دارای سه خواهر و یک برادر به اسامی: محمّد علاءالملک، حوراء خاتون، عالی نسب و فاطمه بوده است. مادر آن ها دختر قطب‌الدّین مجتبی حسینی عریضی یزدی است که از جمله مشاهیر سادات یزد بوده است. اکثر اجداد امامزاده سیّده عصمت خاتون در یزد دارای گنبد و بارگاه می‌باشند و به مجد و شرف و نقابت و ریاست مشهور و معروف هستند.


حرم مطهر امامزاده بی بی عصمت

طبق شجره‌نامه و تعداد واسطه‌های آن می‌توان گمان زد که وی در نیمه دوّم قرن هفتم هجری وفات کرده باشد. به احتمال قوی، او همسر فرزندِ امامزاده سیّد سلیمان شاه مدفون در کوهبنان است که پسرعموی همین سادات و از تبار امام جعفر صادق (ع) به شمار می‌رود.

منابع: نزهه­العیون و نهایه­الفنون: ۳۱، مزارات یزد: ۱۰۸-۱۰۷، مزارات کرمان ۲: ۲۰۹- ۲۰۸، تحقیق و تنظیم: مؤسسه دائره‌المعارف بقاع متبرکه- محمد مهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم، مشهد مقدس.

تاریخچه ساخت بنای امامزاده بی بی عصمت:

این بنا از گذشته دور به صورت مقبره­ای به وسیله­ی بنای کوچکی که دور از قبر قرار داشت، از سایر قبور متمایز بود و مورد توجه مردم قرار داشت. پس از سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به علت شفای زنی معلول و به همت این بانوی شفا یافته بازسازی و مرمت شد و پس از آن باعث شد از اطراف و اکناف، مشتاقان و عاشقان هر روز و هر هفته گرد مزار مطهر جمع و از شمع وجود شریفش استفاده کنند.

تا قبل از سال ۱۳۵۶ شمسی وسعت بنای امروزی را نداشته است. از همین سال شخصی مومن و معتقد به اهل بیت به نام استاد حسین پور میرزایی اقدام به ساخت بنای امروزی نمود. وی با پشتکاری که داشته (در مدت ۲۴ سال) با نوآوری­های جالب و با هزینه افراد خیر و نیکو کار این مقبره را به شکل امروزی در آورده است.

او در مجاور امامزاده به همراه خانواده­اش زندگی می­کرد. وی که ۲۵ سال از عمرش را صرف خدمت به حرم کرد سرانجام در سال ۱۳۸۱ دار فانی را وداع گفت. قبر او هم اکنون در داخل حرم قرار دارد. طرح و نقشه و سبک معماری این بنا در نوع خود بی­نظیر است. این بنا هنوز هم در دست ساخت و تکمیل است. این سبک معماری خود باعث جلب توجه عده­ای از مردم از اقصی نقاط کشور و استان شده که علاوه بر زیارت از معماری این بنا هم دیدن کنند به طوری که همیشه عده زیادی برای زیارت به این مکان می­آیند.

زیربنای امامزاده و حرم مطهر ۷۵۰ متر مربع است که ضریح مطهر در وسط این بنا به شکل ضریح های متداول امامزاده ها به ابعاد۳*۲ به صورت مشبک با طرحی که خود حاکی از خلاقیت و نوآوری است بسیار دیدنی و جالب است. مصالحی که در ساخت ضریح به کار رفته بر خلاف سایر ضریح­ها که معمولاً از چوب یا فلز ساخته می شوند، از سیمان و شن ساخته شده است و از نظر زیبایی وصف­ناپذیر است. این بنای زیبا از نظر معماری دارای سبک به خصوصی است. در جوانب ضریح شبستان های متعددی برای اقامه نماز و روضه خوانی هیات های عزاداری و سخنرانی از جمله مراسم روز عاشورای حسینی است.

شایان ذکر است که تمام کارهای ساختمانی اعم از طراحی نقشه، بتون ریزی، آجر چینی، پوشش سقف و ساخت پنجره های سیمانی گنبد حاصل زحمات نام برده است. در ضلع غربی امامزاده ساختمانی مخصوص زوار و متولی وجود دارد. در چهار ضلع این امامزاده فضای سبزی پوشیده از اشجار دیده می­شود که بر زیبایی آن افزوده است.

۳- امامزاده بی‌بی‌خاتون دهستان جور

در فاصله‌ اندکی از کوهبنان (‌۳ کیلومتری، جنوب کوهبنان در دهستان جور)‌ مزار یکی از امامزاده‌ها که با ده واسطه به امام جعفر الصادق (ع) می رسد، وجود دارد. در مقبره این امامزاده، تعمیراتی صورت گرفته است و پیکر مطهر شهدای جور را این مکان به خاک سپرده شده است.


امامزاده بی بی خاتون جور

مختصری از زندگانی امامزاده بی­بی خاتون روستای جور شهرستان کوهبنان:

نسب شریف امامزاده سیّده بی بی خاتون با ده واسطه به امام ششم (ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است:

سیّده گوهر شرف معروف به بی بی خاتون بنت حمزه ابی القاسم بن عبدالله بن جعفر بن طاهر بن علی ابی الحسن بن محمّد ابی جعفر بن علی ابی الحسن بن عبیدالله بن احمدالشعرانی بن علی العریضی ابن امام جعفرالصادق (ع(

وی سیّده‌ای جلیله و خاتونی مجلّله بود. اکثر اجداد و پسرعموهای او از پرچمدارانِ هدایت و نقباء و قضاه شریف یزد و اصفهان و به زهد و تقوی متصف بودند. او دختر عموی سیّد بهاءالدّین مرتضی مدفون در روستای خالق­آباد شهرستان زرند است که در آن جا دارای گنبد و بارگاه باشکوهی است.

علت شهرت بقعۀ این بانو به بی بی خاتون به درستی معلوم نیست. در سنگ قبر قدیمی که نام شخصیت مدفون در بقعه را بی­بی گوهر معرفی نموده، سال ۱۰۸۱[۱] هـ.ق را سال بازسازی بنا معرفی می‌کند. ظاهراً این سال طبق حروف ابجد همان جمله بی­بی خاتون است که امروز بقعه به آن شهرت دارد. به عبارت دیگر سال تعمیر و بازسازی بقعه که طبق حروف ابجد سال ۱۰۸۱ هـ.ق است بر شخصیت مدفون در بقعه غلبه پیدا کرده است و امروزه بی­بی گوهر شرف، کم­کم به بی­بی خاتون، ماده تاریخ بقعه شهرت داده شده است.

متأسفانه از تاریخ تولّد، همسر و تعداد فرزندان بی­بی گوهر اطلاعی دقیق در دست نیست، امّا بر اساس واسطه‌های نسب او، می‌توان احتمال داد که وی در نیمه نخست قرن ششم هجری وفات یافته باشد.

منابع: نزهه‌العیون و نهایه‌الفنون: ۳۲- ۳۱، مزارات کرمان ۲: ۲۰۶- ۲۰۰، تحقیق و تنظیم: مؤسسه دائره‌المعارف بقاع متبرکه، محمد مهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم، مشهد مقدس.

۴- امامزاده زید بن علی دهستان خرمدشت

این امامزاده در دهستان ده‌علی (خرمدشت) که در ۲۸ کیلومتری شمال کوهبنان واقع است قرار دارد. امام زاده زیدبن علی با شش واسطه به امام علی‌(ع) می­رسد که عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده­علی به شهادت رسید. بدنش در این روستا مدفون و سر مبارک او را در بم نزد حاکم آن­جا به طمع اخذ جایزه بردند و سرانجام در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) در بم است.


امامزاده زید ابن علی خرمدشت

مختصری از زندگانی امامزاده سیّد زید روستای ده­علی شهرستان کوهبنان:

نسب شریف امامزاده سیّد زید علوی روستای ده­علی شهرستان کوهبنان با شش واسطه به امام علی‌(ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است:

سیّد زید بن حسین بن احمد بن محمّدالاُبلّه بن جعفرالاُبلّه بن محمّد بن عمرالاطراف بن امام علی امیرالمؤمنین (ع).»

وی سیّدی بسیار جلیل­القدر، عظیم­الشأن و دیندار بود. او از شهدای بنام اهل بیت است که بر طبق تذکره‌های محلی به دست عمّال خوارج به شهادت رسیده است.

ابوالحسن عُمری نسّابه، درباره مهاجرت جدّ او سیّد محمد اُبله می‌نویسد: فرزندان جعفر بن محمّد اُبلّه بر اثر ظلم عمال عباسی در شهرهای مختلف مخفی و متفرق شدند. لذا اسحاق و یعقوب فرزندان جعفر به قم و مظفر به فارس و محمد و هاشم به ری و سپس به کرمان منتقل شدند.

سیّد محمّد در کرمان مخفیانه می‌زیست تا این­که صاحب فرزندی به نام سیّداحمد شد. سیّداحمد نیز سه فرزند ذکور داشت که یکی از آن­ها سیّد حسین (پدر امامزاده زید) است. سیّدحسین در بم سکونت داشت و از موقعیت خوبی برخوردار بود و در آن­جا صاحب فرزندی به نام زید شد.


حرم مطهر امامزاده زید ابن علی خرمدشت

زید سیّدی جلیل‌القدر و دیندار بود. او به همراه دیگر امامزادگان در قیام بر علیه خوارج شرکت داشت، و پس از شکست قیام مذکور، تحت تعقیب قرار گرفت و عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده­علی به شهادت رسید. بدنش در این روستا مدفون و سر مقّدس او را در بم نزد حاکم آن­جا به طمع اخذ جایزه بردند و سرانجام سر مقدس در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) در بم است.

منابع: المجدی: ۲۵۰- ۲۴۹، الفخری: ۱۸۱، الشجره­المبارکه: ۲۱۶، تهذیب­الانساب: ۳۰۳، منتقلهالطالبیه: ۸، الدرّه­الذهبیّه ۲: ۱۸۴- ۱۸۳، مزارات کرمان ۲: ۲۲۹- ۲۲۸٫ تحقیق و تنظیم: مؤسسه دائره‌المعارف بقاع متبرکه، محمد مهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم، مشهد مقدس.

۵-حرم مطهر شهدای گمنام :

در نزدیک آرامگاه محمد شهید کوهبنانی و قبور ۷۲ عارف خفته در خاک کوهبنان آرامگاهی زیبا در ورودی مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) خود نمایی می کند که حرم مطهر و منور ۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس است که امروزه ملجا و ماوای عاشقان حسینی و ارادتمندان ولایت و رهبری است .

طی سالیان گذشته به همت مسئولین اجرایی و نظامی شهرستان سرانجام ۵ شهید گمنام در سالروز شهادت بی بی دو عالم فاطمه زهرا(س) در سال ۸۶ بر روی دستان مردم ولایت مدار و بسیجی شهرستان تشیع و در مکان فعلی به خاک سپرده شدند.

که پس از آن به همت ائمه جمعه شهرستان و هیئت امنای شهدای گمنام عملیات ساخت حرم مطهر و منور شهدای گمنام کوهبنان آغاز شده که در حال حاضر کارهای داخلی این فضا در دستور کار قرار دارد.

حرم مطهر شهدای گمنام مکانی جهت برگزاری برنامه های مذهبی ،فرهنگی، قرائت زیارت عاشورا ودر همه ایام شده و همه ساله به همت مسجد جامع و ستاد یادواره شهدای کوهبنان مراسم گرامیداشت پنج شهید گمنام و یادواره شهدای شهر کوهبنان در سالروز شهادت ام ابیها برگزار می شود .


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی کوهبنان امید، تاریخ 27 اسفند 95، کد مطلب: 12290: www.kouhbananomid.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین