پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان و هتک حرمت به قرآن توسط عمال رژیم شاه سرآغاز مبارزات گسترده مردم کرمان در جریان پیروزی انقلاب بود.

شعار سال: دوران سلطنت رضاشاه را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بررسی کرد که در زمینه‌ی سیاسی، خفقان و استبداد شدید رضاخانی وجود داشت و در این راستا جنایات متعددی هم انجام شد که حادثه آتش زدن مسجد جامع کرمان و هتک حرمت به قرآن توسط عمال رژیم شاه سرآغاز مبارزات گسترده مردم کرمان در جریان پیروزی انقلاب بود.

واقعه دلخراش به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان در ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ هجری شمسی اتفاق افتاد و این حادثه نقطه‌ سیاهی در کارنامه رژیم شاهنشاهی محسوب می شود .

در این روز حدود ۲۰ هزار نفر از مردم مسلمان کرمان به منظور بزرگداشت اربعین شهدای ۱۷ شهریور تهران و اولین سالگرد شهادت آیت ‌الله حاج سید مصطفی خمینی، به دعوت علما و روحانیون کرمان در مسجد جامع اجتماع کرده بودند و در این روز بازار و تمامی مغازه‌ها تعطیل بود، ناگهان حدود ۳۰۰ نفر ظاهراً از ساکنین زاغه ‌نشین با در دست داشتن چوب و میله آهنی و دادن شعار «جاوید شاه» از چند خیابان شهر عبور و در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه در حالی که یکی از روحانیون مشغول سخنرانی بود، به مسجد حمله کردند و با میله و چوب به جان مردم افتاده و پس از ضرب و شتم، قسمتی از وسایل مسجد و ساختمان از جمله قرآن‌ها را سوزاندند.

در این حادثه ناگوار تعدادی از مردم به شهادت رسیدند که تنها دو نفر به نام‌ های «باقدرت جوپاری» و «غلامرضا یزدان شناس» که در صحن مسجد به شهادت رسیدند شناسایی شدند و بقیه مجهول الهویه ماندند.

امام خمینی (ره) بعد از این واقعه طی پیامی فرمودند : " قیام شما برای خدا و رهایی ملت اسلامی است و تحمل رنج در راه آن از بزرگترین عبادت است و به فضل الهی برای شما ثواب مجاهدین صدر اسلام را دارد طولانی بودن راه خدا شما را استوارتر گرداند چنانچه رنج‌ها بیست و چند ساله پیامبر اکرم (ص) را استوار و استوارتر می کرد. از خداوند متعال نصرت اسلام و رهایی مسلمین را خواستارم."

یدالله علوی راد یکی از چهره‌های فعال در تدارک جلسه دوشنبه ۲۴ مهر در مسجد جامع در گفتگو با خبرنگار ” کرمان۱۴۰۰ ” در رابطه با روز ۲۴ مهر سال ۵۷ سالروز آتش زدن مسجد جامع کرمان گفت : هدف ما از مبارزه علیه رژیم پهلوی بیان حکومت اسلامی ، پیاده کردن احکام اسلامی و استقلال ،آزادی ،جمهوری اسلامی بود.

این مبارز دوران انقلاب در رابطه با آتش زدن مسجد جامع کرمان افزود: در سال ۱۳۵۷ قرار بود مراسمی برای چهلم شهدای ۱۷شهریور در مسجد جامع کرمان برگزار شود و هسته اصلی گردانندگان این مراسم فرهنگیان ، معلمان و روحانیون کرمانی از جمله امام جمعه کنونی کرمان آیت الله سید یحیی جعفری بودند.

او که خود یکی از گردانندگان مراسم ۲۴ مهر ۵۷ مسجد جامع کرمان بود در ادامه بیان کرد :از همان ساعات اولیه صبح حضور نیروهای رژیم در اطراف مسجد مشخص بود که قصد درگیری با مردم را دارند و حدود ساعت نه صبح عده ای اطلاع دادند که ماموران رژیم و تعدادی از کولی ها با حمایت شهربانی قصد حمله به مردم را دارند در اواسط سخنرانی در شبستان بود که برق مسجد قطع و آشوبی در دل مردم ایجاد شد و ماموران اجازه ورود و خروج از مسجد را به کسی نمی دادنند.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی تصریح کرد : مردم همه در مسجد جمع شده بودند و در همین موقع کولی ها و وابستگان به رژیم طاغوت قصد وارد شدن به مسجد جامع را داشتند و وقتی با درب بسته مسجد روبرو شدند موتورها و دوچرخه هایی را که بیرون از مسجد بودند آتش زدند و بعد از پله های جنوب شرق مسجد خود را به پشت بام مسجد رساندند و شروع به پرتاب کلوخ و کاشی و آجر به سمت مردم کردند مردم هم برای امان به داخل شبستان رفتند.

علوی راد عنوان کرد: مردم دچار رعب و وحشت شده بودند و ماموران رژیم وارد صحن مسجد شدند و اولین کاری که کردند موتورها و چرخ های داخل مسجد را آتش زدند و گاز اشک آوری را به داخل شبستان انداختند و شروع به کتک زدن مردم و آتش زدن قرآن ها و کتاب های داخل مسجد کردند.

این مبارز و گرداننده مراسم ۲۴مهر مسجد جامع گفت: پس از این اتفاق مسجد جامع کرمان تا دو هفته بسته بود و هیچ اقدامی برای باز کردن آن صورت نگرفت ولی بعد از دو هفته فرهنگیان تصمیم گرفتند از اداره کل آموزش و پرورش به سمت مسجد جامع راهپیمایی کنند و در بین مسیر هم تعدادی از روحانیون و مردم به آن ها پیوستند که حدود دویست تا سیصد نفر می شدند و بعد اعلام کردند تا زمانی که درب مسجد باز نشود از اینجا نمی روند که در این زمان رژیم مجبور به باز کردن درب مسجد شد و مردم وارد مسجد شدند و نماز ظهر را در مسجد خواندیم .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 10 بهمن 96، کد مطلب: 1290712، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین