پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۴۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
چهارمحال و بختیاری را می‌توان بام ایران، مهد رشد و بالندگی علما و شعرا و عرفای بنام و سرزمین شاهکارهای خلقت و زیبایی‌های طبیعی نامید.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری با وسعتی معادل 16 هزار و 328 کیلومتر مربع، تقریبا در جنوب غربی ایران قرار گرفته است.

این استان از شرق و شمال با استان اصفهان، از سمت شمال غربی با استان لرستان، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان کهگیلویه و بویراحمد همسایه است.
شکل ارتفاعات،‌ میزان نزولات جوی و ارتفاعات از سطح دریا و آب و هوای متنوع استان چشم انداز دست نخورده و متنوعی را فراهم آورده است، مناظر بدیع و زیبای این استان موجب شده چهارمحال و بختیاری بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده شود.
رشته کوه‌های زاگرس تمامی نواحی این استان را در برگرفته و بلندترین نقطه آن، زرد کوه به ارتفاع چهار هزار و 221 متر در جنوب چلگرد واقع شده است.
چشمه‌ها و رودخانه‌ها،‌ مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع نظیر قیصری، شیدا،‌ هلن، سبزکوه، تنگ صیاد و جنگل‌های بلوط (طلای سبز زاگرس) که تنوع بالغ بر 923 گونه‌ گیاهی با ارزش و 294 گونه‌ جانوری و چشم‌اندازهای کم نظیر را در خود جای داده‌اند، گوشه‌ای کوچک از این بهشت خدادادی است‌.
تالاب گندمان و سولقان به خصوص تالاب بین المللی چغاخور در دشت‌های حاصل‌خیز استان از جاهای دیدنی استان بوده که مکانی برای زیست پرندگان مهاجر،‌ رویش برخی گونه‌های گیاهی و حیات گونه‌های آبزی فراهم می‌آورد.
چهارمحال و بختیاری مهد آیت‌الله دهکردی، عمان و دهقان سامانی، ‌پژمان و داراب افسر بختیاری،‌ آصف قهفرخی،‌ سردار اسعد بختیاری، ‌علیمردان‌خان بختیاری و شهیدان دفاع مقدس و بزرگانی است که در آسمان علم و اجتهاد،‌ فرهنگ و هنر، ‌مشروطه خواهی، دینداری و آزادی‌طلبی پرفروغند.
شهرکرد با دو هزار و 66 متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‌ترین مرکز استان کشور ایران است، میانگین ارتفاع استان چهارمحال و بختیاری حدود دو هزار و 153 متر است که به همین دلیل استان چهارمحال و بختیاری بام ایران نام گرفته است.
موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط توپوگرافیکی و برخورداری این استان از اقلیم معتدل و مناسب، نزولات مناسب آسمانی و تنوع پوشش گیاهی به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، همراه با تنوع آب و هوای کوهستانی، طبیعت بکر و زیبا، دشت‌های پراکنده و سرسبز و پر گل، هوای مطبوع و خنک به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان، وجود ارتفاعات بلند، کوه‌های سربه فلک کشیده‌ای همچون زردکوه با هوای پاک و مطبوع، زیبایی گل‌های رنگارنگ و اراضی سرسبز و مناطق جنگلی تالاب‌های گوناگون و جذاب، زیستگاه‌های وحوش با تعدد زیست‌گونه‌های جانوری به عنوان زیباترین جلوه‌های طبیعی و گنجینه‌ها‌ی ارزشمند، از دیگر نعمت‌های خدادادی این استان به شمار می‌روند.
از مهم‌ترین جاذبه‌های گوناگون زیارتی، تاریخی، گردشگری و طبیعی این استان می توان به آستان مقدس امامزادگان حلیمه خاتون و حکیمه خاتون (ع) شهرکرد، امامزاده حمزه علی (ع) بلداجی، امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) شیخ‌شبان، امامزاده سید محمد (ع) بارده، حاشیه زیبای رودخانه زاینده رود، حاشیه جذاب رودخانه کارون، موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، قلعه تاریخی چالشتر، خانه آزاده چالشتر، قلعه دزک و پل زمانخان اشاره کرد.
دشت لاله‌های واژگون، تالاب بین‌المللی چغاخور، تالاب گندمان، آبشار تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علیخان، آبشار دره عشق، آبشار آتشگاه، غار یخی چما، غار سراب، چشمه دیمه، چشمه برم، چشمه‌های مولا و سرداب، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده سبزکوه، گردشگاه سیاسرد، گردشگاه پیرغار و کتیبه و سنگ نوشته‌های مشروطیت و پارک جنگلی پروز از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان هستند.
آثار و ابنیه های تاریخی با سبک معماری اسلامی، صنایع دستی عشایر بختیاری و دستبافت‌های روستاییان از جمله فرش چالشتر، قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، خورجین، چوغا، سیاه چادر، وریس، کلاه و دستکش، پلاس، و کمچه‌دان از دیگر جاذبه های این استان است.
گز، محصولات زراعی و باغی از جمله گردو، بادام، کشمش، شیره انگور، گز، پولکی، عسل، کشک و قره قوروت (قارا) و صنایع دستی را می‌توان از مهم‌ترین سوغات استان معرفی کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 29 اسفند 96، کد مطلب: 96122915685: www.isna.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
خواهش میکنم از مردم که وقتی به بازدید طبیعت در استانها و حتی کشور های مختلف میرن مراقب طبیعت باشند و بذارن این طبیعت زیبا به همین کیفیت و زیبایی باقی بمونن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین