پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۱۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
دیار گروس در آستانه نوروز، میزبان مسافران و گردشگران مهد زیبایی های تاریخی و طبیعی است تا بهار این شهر در کنار لطافت هوا و جاذبه‌های زیبای گردشگری خود نمایی کند.

شعار سال: بیجار گروس، شهری با قدمت هفت هزار ساله که به بام ایران شهرت دارد و مکان های تاریخی بسیاری را در دل خود از بدو تاریخ برجای گذاشته است، و جاذبه های بسیاری برای گردشگری دارد، هنوز هم برای بسیاری ناشناخته است.

شهرستان بیجار یکی از شهر های زیبای کشوربا تنوع آب و هوایی مناسب و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوعی است که همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار داشته و در همین راستا دستگاه های اجرایی و متولیان ذیربط با تلاش خود سعی دارند تا سفری ایمن را برای گردشگران نوروزی به ارمغان بیاورند.

با رسیدن به فصل بهار و شکوفایی طبیعت، شور و شوق مردم برای استقبال از فصل نو به اوج خود می رسد و هر سو را که می نگری نشانی از زیبایی طبیعت را نظاره می کنی، در این میان شهرستان بیجار نیز که به بلندای بام ایران شهرت دارد مملو از چشم اندازهای طبیعی زیبا می شود.

درآستانه سال نو بیجار هم به شهر فعال و پر تلاشی برای استقبال از مسافران تبدیل شده به نحوی که همه از پیر و جوان در تکاپو هستند تا گرد و غبار خانه ها و شهرشان را بزدایند و شاداب و سرحال به استقبال فصل نو بروند.

شهرستان بیجار با پیشینه ای که دارد دارای اماکن گردشگری بسیاری است که هر ساله به استقبال مسافران نوروزی می رود و آنها را به دل زیبایی های خود می کشاند و قدرت الهی را به تصویر می کشد.

دژ و قلعه قمچقا (دره شاهان)

دژ و قلعه قمچقا (دره شاهان) یکی از جاذبه های بکر گردشگری بام ایران است ای قلعه در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بیجار و یک کیلومتری شمال روستای قم چقا و داخل منطقه حفاظت‌شده بیجارقرار دارد.

به نظر کارشناسان قلعه تاریخی قمچقای بیجار دارای کتیبه‌ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک می‌باشد و جزو قدیمی ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران قلمداد گردیده و کتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است.

ارتفاع دیواره‌های این قلعه به ۲۰۰ متر می‌رسد و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکه ای می‌باشد که ساخته و پرداخته دست صاحب هنری است که یک نفر به دشواری می‌تواند از آن عبور کند. وسعت قلعه بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع با مخازن متعدد آب است که در سنگ کنده شده و پناهگاه زیرزمینی آن با عمق ۴۱ پله به صورت تونلی از سنگ کنده شده و به زیر قلعه هدایت می‌شود.

از قلعه بزرگ قم چقا در عصر پارت‌ها و ساسانیان نیز استفاده شده که هم‌زمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (۱۰۰ کیلومتری شمال همین قلعه) به وسیله هراکیلوس امپراتور روم، موجبات تخریب آن فراهم شده است.

این قلعه از نظر قدمت بسیار حائز اهمیت است و در برهه‌های گوناگون مورد استفاده اقوام مختلفی واقع شده است؛ بنابراین قلعه و دژ قم چقا یکی از قلعه‌های با ارزش و تاریخی شناخته شده ایران است.

شهر بیجار در گذشته دارای چند بازار مهم بوده که بعضی از آن‌ها هنوز رونق گذشته خود را حفظ کرده‌اند. بازار قدیمی این شهر به نام «بازار بزرگ» مشهور است و دیگر بازارها عبارتند از: بازار افتخار نظام، قیصریه سالار و قیصریه سید لشکر و بازار امیر تومان که با دو سرا به نام‌های سرای کهنه و سرای تازه در گذشته محل تجارت تاجرهای افغان، تبریزی، همدانی و زنجانی بوده است و اکنون نیز دارای دو تیمچه به نام شهبازخان و تیمچه امیر تومان است که جایگاه دکان‌های بازاریان است.

سد گلبلاغ جاذبه چشم نواز ارتفاعات ایران

سد گلبلاغ از جاذبه های شگفت انگیز بام ایران بر روی زمین است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر نوروزی برای تماشای زیبایی های سحر انگیز است، زیبایی این سد تا حدی است که هیچگاه چشم گردشگران از دیدن آنها خسته نمی شود.

سد گلبلاغ بیجار یکی از مکان های بسیار دیدنی و تفریحی شهرستان بیجار است که در هر فصل زیبائی های خاص خود را دارد و مردم از هر نقطه ای برای گذراندن اوقات خود به این منطقه سفر می کنند تا برای لحظاتی و به دور از دغدغه های روزمره زیبایی های آن را نظاره گر باشند.

این سد زیبا و پر جاذبه دیار گروس در ۱۵ کیلومتری محور بیجار قروه بر روی رودخانه اوزن دره احداث شده است که با حجم مخزن هشت میلیون متر مکعبی ظرفیت آبیاری حداقل ۸۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد را دارد.

سد خاکی گلبلاغ از حیث منابع آبی غنی بوده و در حال حاضر از زیرکشت بردن محصولات مختلفی نظیر گندم و جو و بالاخص سیب زمینی از آب این سد استفاده می شود و در کنار زیبایی های دینی، بهره مندی خوبی را نیز برای کشاورزان اطراف فراهم کرده است.

در حال حاضر می توان با اتومبیل تا نزدیکی این سد زیبا رفت و و گردشگران تنها مسیر کوتاهی را مجبور به پیاده روی هستند، در کناره های این سد زیبا قایق های زیادی قرار داده شده تا مسافران و میهمانان خود را میهمان قلب گرم سد گلبلاغ کنند.

کوه حمزه عرب میزبان زیبا ترین طلوع خورشید

امامزاده حمزه عرب در کوه های شمال شرقی بیجار واقع شده است و با توجه به دسترسی آسان به این مکان مذهبی در ایام مختلف روز میزبان خیل عظیمی از مردم این شهر و مسافران و گردشگران است.

یکی از بهترین و جذابترین جاذبه های گردشگری در بیجار کوه حمزه عرب است، ارتفاع این کوه از سطح دریا حدود دو هزار ۶۴۰ متر است که برروی این کوه بلند که از هرطرف چشم انسان را نوازش می دهد، سید جلیل القدری از سلسله سادات موسی بن جعفر(ع) در سال ۹۷۳ هجری شمسی و طبق مستندات به دست آمده بنا بر وصیت خودش به خاک سپرده شده است که در بین اهالی منطقه گروس مشتاقان فراوانی دارد.

در سال های دورتر اهالی روستاهای اطراف قبل از چیدن علف و جمع آوری گندم همگی جمع شده و گوسفندی قربانی می کردند و شبی را به زیارت حمزه عرب می رفتند و همان جا مراسمی برگزار می کردند تا فقیر و غنی در کنار هم و با توسل به بزرگان دین کار جمعی خود را که کشاورزی است، متبرک کنند و البته رفت آمدها در آن موقع اغلب با استر و یا پیاده صورت می گرفت.

جالب توجه اینکه در روستاهایی هم که حتی خود امامزادهایی وجود داشتند و راهشان هم بسیار دور بوده است برای برگزاری مراسم حمزه عرب پس از طی کردن راه های طولانی خود را به بالای این کوه می رساندند تا در این مراسم مشارکت کنند.

آنهایی که شب را در بالای کوه حمزه عرب به صبح رسانده اند حتما به چشم خود دیده اند که زیباترین طلوع از همین نقطه قابل دیدن است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا که چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند و قدرت خداوند عظیم را به نمایش می گذارد.

آفتاب با نرمی و متانت خاصی خود را از افق بالا می کشد و آسمان به رنگین کمانی از رنگ ها تبدیل می شود و صحنه ای به راستی دیدنی و تماشایی خلق می شود که همانند آن را در هیچ جای دیگر نمی توان دید.

کوه حمزه عرب و در راس آن بقعه تاریخی و چشم اندازهای زیبای طبیعی به گونه ای در دل مردم جای خود را بازکرده اند که حتی پیرمردان و پیرزنانی که راه رفتن برایشان دشوار است، به راحتی برای زیارت و ادای نذر رنج سفر را برخود تحمیل کرده و به زیارت و استفاده از زیبایی های خداددادی این کوه می روند.

نگینی سبز تحت عنوان منطقه ی حفاظت شده بیجار

منطقه حفاظت شده این شهر به عنوان مهم ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران با وسعتی بالغ بر ۲۳۰۰ هکتار در ۱۸ کیلومتری شمال بیجار در اراضی صلوات آباد واقع شده است.

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تاثیر جریان های رطوبتی، از ریزش های جوی مناسبی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی در آن دیده می شود.

منطقه حفاظت شده از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.

مهم ترین حیوانات موجود در این منطقه را می توان قوچ، میش ارمنی، آهو، خرس قهوه ای، گراز، گربه وحشی و انواع پرندگان نام برد.

بیجار گروس، علاوه بر جاذبه‌های تفریحی آن‌قدر اماکن دیدنی طبیعی، تاریخی و مذهبی و فرهنگی دارد، که بتواند از اول فروردین تا ۱۳ فروردین، هر روز برای گردشگران جاذبه‌هایی ویژه و منحصربه‌فرد ایجاد کند و مقصدی مناسب برای گردشگران در تمام فصول سال باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 28 اسفند 96، کدمطلب:4253584، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
0
باید شرایط فرهنگی و فرهنگ غنی این منطقه رو تو بازدید های گردشگران به انها معرفی و اموزش بدیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین