پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۷۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان با بیش از هفت هزار حلقه چاه غیرمجاز آبیاری می‌شود.
شعار سال : عرفان مومن‌پور اظهار داشت: گروه‌های گشت و بازرسی استان با کمک دستگاه قضایی تا پایان سال گذشته تعداد سه هزار و ۳۸۶ حلقه چاه غیرمجاز را در استان مسدود کردند.
وی بر لزوم همکاری مردم برای حفاظت از منابع آبی به ویژه آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و افزود: گشت‌های بازرسی این شرکت با تمام توان با متخلفان برخورد و نسبت به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند.
مومن‌پوربا بیان اینکه سالانه یک میلیارد مترمکعب آب در کردستان مصرف می‌شود، اضافه کرد: یکی از دلایل کمبود آب در بخش کشاورزی و خشک شدن چاه‌ها، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: رعایت الگوی کشت، جلوگیری از کشت‌های با نیاز آبی زیاد و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار، کمک زیادی به مصرف بهینه آب می‌کند.
مومن‌پور تاکید کرد: جهاد کشاورزی باید یکپارچه سازی اراضی، آبیاری تحت فشار، کشت جایگزین، محصولات کم آب بر و تجمیع چاه‌ها را انجام دهد تا خطر افت سفره‌های آب زیرزمینی کمتر شود.
کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.
میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.
از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.
از مجموع ۱۸ سد کردستان، ۱۰ سد به بهره‌برداری رسیده که مدیریت چهار سد آن در دست این استان و ۶ سد دیگر مربوط به استان‌های هم جوار است، ضمن اینکه هشت سد نیز در حال اجرا است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  ایرنا ، کد خبر:83825352 تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
www.irna.ir/news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین