پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
روزهای پایانی سال ۹۴ بهانه ای است که دوباره سری به اتفاقات امسال بزنیم و این بار بدترین رخدادهای امسال را با هم مرور کنیم.

شعارسال: دوباره آخرین روزهای سال که می‌شود، سراغ تقویم می‌رویم و از نو اتفاقات سال را مرور می‌کنیم و «بد، خوب و زشت»های سال را مشخص می‌کنیم. بعضی از این اتفاقات خوشایند و برخی ناخوشایند هستند. برخی امسال اتفاقات تلخی را رقم زدند که الان در انتهای سال می‌توانیم از آنها نام ببریم و تمشک طلایی سال را به آنها تقدیم کنیم!

*داعش؛ بی‌رحم‌ترین گروه تروریستی امسال

به جرئت می‌توان گفت تلخ‌ترین حوادث امسال را این گروه تروریستی رقم زدند و از شرق آسیا تا غرب اروپا را از وحشت و ترس پر کردند. گروهک تروریستی داعش امسال جنایات خود را در سوریه، عراق و دیگر کشورهای به اوج رساند. زنان زیادی امسال بیوه شدند و کودکان زیادی یتیم و بالاخره خانواده‌‌های زیادی مجبور به مهاجرت از سرزمین خود و آوارگی در مرزهای کشورهای اروپایی شدند. از سوریه گرفته تا اندونزی و عراق و حتی پاریس از حملات و بمب‌گذاریهای این گروه تروریستی در امان نبودند. عکس «آیلان» قربانی سه ساله جنایات، امسال اشک خیلی‌ها را درآورد و سوژه تلخ بسیاری از عکاسان، روزنامه‌نگاران و کاریکاتوریست‌ها شد.

*حیوان آزاری؛ غیرانسانی‌ترین رفتار با حیوانات

امسال اوج فعالیتهای حیوان آزاری و اعتراضات مدنی به این اقدامات بود. انتشار فیلمی از سگ‌آزاری و حیوان‌آزاری در شهرهای مختلف ایران باعث شد که خون خیلی‌ها به جوش بیاید و دست به اعتراض و تحصن بزنند. رفتار غیرانسانی با حیوانات و به ویزه سگها باعث شد تا تعداد زیادی از مردم در شیراز و تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات و اعتراض بزنند و خواستار توقف این امر شوند. ماجرای دستگیری شکارچی سنگدل گلستانی که سگ بی نوا را به قصد کشت با بیل می‌زد تا روباهی که بعد از به دام افتادن، به دار آویخته شده و در حال جان دادن است، گوشه‌ای از این اقدامات غیرانسانی امسال است.

*از تورم احمدی‌نژاد تا رکود روحانی

حال اوضاع اقتصادی کشور هم در سال ۹۴ خوش نبود. رکود جزو لاینفک اقتصاد امسال به شمار می‌رفت که بازار مسکن و تولید و کسب‌وکار را با مشکل روبه‌رو کرد. تا سالهای قبل مشکل اقتصادی مردم تورم بود؛ اما از ابتدای دولت یازدهم و به‌ویژه امسال، مردم با مشکل رکود روبه‌رو بودند که زندگی بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرد و تولیدی‌های زیادی را تعطیل کرد. این رکود صدای وزرای دولت را هم درآورد و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از این وضعیت گله کردند.

*اراذل و اوباش مازندرانی و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم

رجزخوانی اراذل و اوباش مازندران هم از اتفاقات تلخی بود که وحشت در دل بسیاری از مردم این منطقه انداخته بود. انتشار تصاویر و کلیپ هایی از قدرت نمایی و رجز خوانی عده ای شرور در شبکه‌های اجتماعی موجب خدشه دار شدن اذهان عمومی و ایجاد رعب و وحشت شهروندان مازندرانی شده بود که البته این داستان پایانی خوش داشت و سرکرده این اراذل با نام مستعار «شاه مازندران» توسط پلیس دستگیر شد. این اراذل و اوباش پیش از این بارها اقدام به زورگیری و عربده‌کشی اقدام کرده بودند و منطقه را ناامن و مردم را حسابی وحشت‌زده کرده بودند.

*عربستان و مسلمان‌کشی

عربستان امسال در خلق اتفاقا تلخ رکورددار بود و اقدامات آن داغ بر دل بسیاری از هموطنان و مسلمانان جهان گذاشت. فاجعه سقوط جرثقیل و پنکه سقفی و مهم‌تر از همه واقعه منا از اتفاقات تلخی بودند که در ایام حج امسال، عید بسیاری از مسلمانان جهان را به عزا تبدیل کرد. حمله به یمن و کشتار بی رحمانه مردم مظلوم این منطقه و حمایت از داعش از دیگر اقدامات این کشور است. عربستان امسال دو تن از علمای اسلام را به شهادت رساند و بیش از پیش بر نفرت جهانی خود افزود. شیخ نمر و شیخ زکزاکی دو عالمی بودند که امسال به دست سعودیها به شهادت رسیدند.

*سواستفاده از حریم خصوصی افراد

سال به سال نقش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زندگی ما پررنگ‌تر می‌شود و به همان میزان سواستفاده از این فضا بیشتر می‌شود. انتشار تصاویری از فضای خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی باعث به وجود آمدن حاشیه‌های ناخوشایندی شد که با پیگیری پلیس فضای سایبر به دستگیری و محاکمه برخی از سواستفاده‌کنندگان از این فضا انجامید. همین قسم اتفاقات، امسال نام «پلیس فتا» را به زبانها انداخت و حتی گاهی به سوژه خنده و شوخی تبدیل کرد.

*جشنواره فیلم فجر؛ بار منفی روی دوش سینمای ایران

از همان زمانی که دبیر جشنواره فیلم فجر معرفی شد و معلوم شد که رئیس سازمان سینمایی تصمیم گرفته سُکان هدایت بزرگترین جشنواره سینمای ایران را به فردی با سابقه تئاتری بدهد، گمانه‌زنی‌هایی زیادی درباره نحوه برگزاری جشنواره وجود داشت. پاییز که شد و آقای دبیر تیم‌ رسانه‌ای‌اش را معرفی کرد، نگاه‌ها به سمت اطلاع‌رسانی از اتفاقات درونی این رویداد بزرگ بود. اما اتفاقات به آرامی ختم نشد، محمد حیدری تصمیم گرفته بود که اعضای هیات انتخاب را رسانه‌ای نکند تا به گفته خودش آن‌ها را از جوهای رسانه‌ای دور کند. اتفاقی که با برخورد رسانه‌ها روبرو شد که اصلا چرا چنین اتفاقی باید بیفتد!

بالا و پایین‌های دبیر ادامه داشت، او که به دنبال معرفی چند بازیگر به عنوان مدیران هنری در کنار خودش بود، در همان ابتدای راه به دلیل اظهار نظری که در نشست خبری جشنواره درباره فیلمی داشت، یکی از این مشاوران را از دست داد.

جشنواره فیلم فجر از آن جهت در این لیست قرار گرفته که یکی از فاجعه‌های برگزاری جشنواره در سال‌های اخیر بود، داوران یادشان رفته بود که سیمرغ‌ها را باید بر اساس شایستگی فیلم‌ها و البته بعد از مورد داوری قرار دادن همه آن‌ها تقسیم کند، امسال همان قدر که کاندید‌ها عجیب بودند، جوایز هم غریب بودند و همه سیمرغ‌ها به یک فیلم رسید، در حالی‌که خیلی‌ها معتقد بودند داورها چشم‌شان را بر روی دیگر آثار حاضر در جشنواره بسته‌اند. در این میان دبیر جشنواره هم می‌گفت همه چیز بر عهده داورهاست و از اعمال نظر در این زمینه خودداری می‌کند؛ هرچند که باید گفت وقتی انتخاب داورها از همان ابتدا بر عهده دبیر است، در حقیقت اعمال نظر ابتدایی هم انجام شده است.

جشنواره فیلم فجر امسال با برنامه ریزی‌های اشتباهی که مدیران برایش در نظر گرفته بودند، بی‌نظمی‌های زیادی داشت، از برگزاری مراسم فرش قرمز که چند کارگردان برای اعتراض روی آن حاضر نشدند و برگزاری نشست‌های خبری صبح‌ روز بعد از اکران فیلم که باعث شد چند نشست کنسل شود. البته توجه نکردن به مدت زمان آثار سینمایی و نمایش پشت سر هم آثار گاهی نمایش‌ها تا۳ صبح طول می‌کشید که یادتان نرود ساعت ۱۰ صبح روز بعد همه باید در برج میلاد حاضر می‌شدند.

در نهایت که جشنواره فیلم سی و چهارم یکی از بی‌نظم‌ترین و بی‌برنامه‌ترین و بی‌قاعده‌ترین جشنواره فیلمی بود که در دوره‌های مختلف برگزار شده بود، جشنواره‌ای که حتی در تقسیم جوایز هم حق را رعایت نکرده‌بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 07 فروردین 1395، کدمطلب: 3581807 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین