پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۵۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
روزگاری نه چندان دور ترافیک ساکن به مشکلی برای معابر اصلی و خیابان‌های پایتخت تبدیل شده بود. مشکلی نوظهور که از توقف خودروها در حاشیه معابر ناشی می‌شد و بخشی از ظرفیت گذری خیابان‌ها را مسدود می‌کرد. این مشکل طی سال‌های اخیر مدام بیشتر و بیشتر شد و حالا دامنه ترافیک ساکن، به کوچه‌ پس کوچه‌های شهر هم کشیده شده است.

شعار سال: روزگاری نه چندان دور ترافیک ساکن به مشکلی برای معابر اصلی و خیابان‌های پایتخت تبدیل شده بود. مشکلی نوظهور که از توقف خودروها در حاشیه معابر ناشی می‌شد و بخشی از ظرفیت گذری خیابان‌ها را مسدود می‌کرد. این مشکل طی سال‌های اخیر مدام بیشتر و بیشتر شد و حالا دامنه ترافیک ساکن، به کوچه‌ پس کوچه‌های شهر هم کشیده شده است. در کوچه‌ها و محله‌ها، به‌ویژه در مناطق مرکزی پایتخت در اغلب ساعات روز دیگر جایی برای توقف خودرو پیدا نمی‌شود و رانندگان مجبورند چند بار در معابر اطراف مقصدشان دور بزنند تا بالاخره جایی مناسب برای توقف بیابند.

در وضعیتی که کوچه‌ها نیز با ترافیک ساکن مواجهند و نگرانی از نیافتن حتی یک جای پارک به‌تدریج رنگ واقعیت می‌گیرد ساخت پارکینگ‌های مکانیزه راهکاری کارآمد است. راهکاری که شهرداری تهران در پیش گرفته و بر تعداد پارکینگ‌های مکانیزه در گوشه و کنار محله‌ها افزوده است. ساخت پارکینگ‌های مسطح و همچنین پارکینگ‌های طبقاتی، زمینی وسیع می‌خواهد که در اغلب محله‌های تهران هم کمیاب است هم گران. ولی پارکینگ‌های مکانیزه در زمینی به مساحت 50‌مترمربع هم قابل ساخت هستند. ممکن است یک خانه فرسوده سر کوچه‌ای خراب شود و به جایش پارکینگ مکانیزه برای خودروهای تمامی اهالی کوچه قد بکشد.

اتفاقی که همین حالا هم افتاده و پارکینگ‌هایی ویژه خودروهای اهالی در کوچه‌ پس کوچه‌های محله‌های مرکزی و حتی فرسوده و حاشیه‌ای پایتخت مهیا شده است. روند فعلی ساخت پارکینگ‌های مکانیزه بر مشارکت شهروندان استوار است؛ ارائه زمین توسط مالک و عقد قرارداد مشارکت با شهرداری برای ساخت و بهره‌برداری. البته زمین برخی پارکینگ‌های مکانیزه فعلی توسط شهرداری تأمین شده است و برخی پارکینگ‌های مکانیزه نیز در داخل محوطه شهرداری‌های مناطق ساخته شده‌اند. نکته این است که مشارکت در ساخت این پارکینگ‌ها به روش فعلی کارآمد است اما کافی نیست.

ترافیک ساکن در کوچه‌ها بیداد می‌کند و شاید تسهیلات بیشتری برای این نوع مشارکت لازم است. شاید هم در برخی محله‌ها شهرداری باید خودش دست به کار شود و به تنهایی پارکینگ‌های مکانیزه بسازد. با این وضعیت که مدام بر تعداد خودروها افزوده می‌شود و عطش مالکیت خودرو شخصی فرو نمی‌نشیند شاید به‌زودی روزی برسد که هر کوچه برای خودش یک پارکینگ طبقاتی داشته باشد و کوچه‌هایی که پارکینگ ندارند دیگر جایی برای زندگی آسوده ساکنانشان نباشند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 27 خرداد 97، کد مطلب: 19839، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
این چیزی است که مدت ها است دنبال آن هستیم تا مشکل جای پارک برای ما حل شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین