پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۹۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
این روزها مردم منطقه سیستان علاوه بر طوفان گرد و خاک که در بسیاری از روزهای سال با آن مواجه هستند با مشکل تامین آب شرب بهداشتی هم دست و پنجه نرم می کنند.

شعارسال: داستان طوفان گرد و خاک در منطقه سیستان این روزها دیگر به هیچ عنوان موضوع تازه ای برای کسی نیست زیرا مردم صبور و غیور این منطقه در سال های اخیر تقریبا هر روز با آن مواجه بودند و هر روز رسانه ها از ادامه طوفان در این منطقه و یا مراجعه صد ها نفر از مردم این منطقه بر اثر طوفان گرد و خاک به مراکز درمانی و بیمارستان ها خبر می دهند.

اما داستان به اینجا ختم نمی شود زیرا این موضوعی که به شدت برای مسئولان و دولتمردان تکراری است به همان شدت هم برای مردم سیستان مشکل آفرین است و مسئولان محلی هم کاری به جز ابراز تاسف نمی توانند انجام دهند.

رنگ و بوی آب آشامیدنی مردم زابل تغییر کرد

البته این روزها مردم منطقه سیستان علاوه بر اینکه باید با طوفان گرد و خاک، خشکسالی ۲۰ ساله و بیکاری ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند هر روز با مشکلات جدیدتری روبه رو می شوند که تغییر بو و رنگ آب آشامیدنی آخرین مورد آن است.

محمد شهرکی یکی از شهروندان منطقه سیستان، اظهار داشت: این روزها که طوفان گردو خاک امان ما را بریده هر روز برمشکلات ما هم افزوده می شود تغییر رنگ و طعم آب آشامیدنی ما در شهر زابل نیز مشکل جدیدی است که با آن مواجه شده ایم.

وی با اشاره به اینکه رنگ آب کاملا قهوه ای شده است، ادامه داد: آب لوله کشی شهر زابل به شدت بوی نامطبوعی می دهد و هیچ کسی جرات استفاده از آن را ندارد.

شهرکی گفت: در این شرایط سخت اقتصادی ما مجبور هستیم آب آشامیدنی خود را با پرداخت هزینه های اضافی از مراکز تصویه آب و یا با خرید آب معدنی و آب آشامیدنی از مغازه ها تامین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما بارها این موضوع را از سوی مسئولان پیگیری کرده ایم اما هیچ گاه جواب قانع کننده ای دریافت نکرده ایم و ظاهرا باید فقط این شرایط را تحمل کنیم.

وی بیان داشت: از مسئولان محترم خواهشمندیم اگر واقعا نمی خواهند کاری برای مردم منطقه سیستان انجام بدهند به روشنی اعلام کنند تا ما هم تکلیف خودمان را بدانیم.

وی تصریح می کند: البته بسیاری از ما مردم مرزدار سیستان تا آخرین نفس در این منطقه خواهیم ماند و از این مرزو بوم دفاع می کنیم اما خواهش ما این است که لااقل مسئولان به نیازهای اولیه ما توجه کنند.

البته همانطور که این شهروند زابلی بر آن تاکید کرد نکته جالب توجه این است که با وجود همه این مشکلات ذره ای از اعتقاد مردم مسلمان سیستان کم نشده است و در سخت ترین شرایط در مراسم های مذهبی و همچنین ملی شرکت می کنند تا به دشمنان نشان بدهند که همچنان پای دین و نظام خود ایستاده اند.

البته گاهی شرایط بسیار سخت ترمی شود زیرا علاوه بر همه این مشکلات طوفان گردو خاک باعث اختلال تردد در محورهای زمینی و هوایی می شود و حتی راه های دسترسی نیز بسته می شود.

پروازهای فرودگاه زابل به دلیل طوفان گرد و خاک لغو شد

حمیدرضا پارسا ، اظهار داشت: به دلیل وزش باد شدید و کاهش دید افقی در فرودگاه زابل پرواز های امروز فرودگاه زابل لغو شد.

مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه های سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه طوفان در منطقه سیستان برقراری پرواز ها در فرودگاه زابل بستگی به شرایط جوی دارد.

اما داستان فقط به همین جا ختم نمی شود و هر روز صدها نفر به دلایل مشکلات ناشی از طوفان گردو خاک راهی مراکز درمانی و بیمارستان ها می شوند.

طوفان سیستان ۵۷۸ نفر را روانه بیمارستان کرد

عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ، اظهار داشت: طی دو روز گذشته در شهرستان های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۵۷۸ نفر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان گرد و خاک راهی مراکز درمانی و بیمارستان شدند.

وی با اشاره به آماده باش نیروهای امدادی و درمانی در منطقه سیستان افزود: طی این مدت پس از تماس با سامانه ۱۱۵ اورژانس بلافاصله نیروهای اورژانس جهت اقدامات لازم به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: از این ۵۷۸ نفر مصدوم ۴۸۳ نفر پس از مراجعه درمان و ترخیص و ۹۵ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

وی تصریح کرد: براساس هشدارهای هواشناسی مبنی بر ادامه وزش باد و افزایش غلظت ریزگردها در منطقه سیستان تا اواسط هفته از مردم این منطقه به ویژه بیماران، سالمندان و کودکان خواهشمندیم در این مدت از ترددهای غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.

طوفان همچنان در شمال سیستان و بلوچستان ادامه دارد

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ، اظهار داشت: براساس تحلیل آخرین نقشه های همدیدی و آینده نگری هواشناسی تا پایان هفته وزش باد شدید همراه با گردوخاک و در نقاط مستعد طوفان گردوخاک و کاهش شدید دید در شمال استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

علی ملاشاهی با اشاره به اینکه تا روز دوشنبه وزش باد در این مناطق خیلی شدید است، افزود: طی این مدت در شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز گاهی سرعت وزش باد به بیش از ۱۰۰ کیلومتر برساعت نیز می رسد که علاوه بر کاهش شدید دید، و کاهش کیفیت هوا در نقاط مستعد طوفان گردوخاک موجب افزایش شدید غلظت غبار می شود.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در نواحی مرکزی، مرز شرقی و نیمه جنوبی استان افزایش غبار همراه با وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتر رخ خواهد داد، گفت: در زمان طوفان در جاده های مواصلاتی استان به ویژه جاده «زاهدان – زابل«، »زاهدان- نهبندان»، «زابل- نهبندان»، «زاهدان- بم» و جاده «ایرانشهر-ریگان-بم» کاهش دید سبب کندی عبور و مرور و اختلال تردد می شود.

در مجموع ظاهرا قصه پر غصه طوفان گرد و خاک برای مردم منطقه سیستان تمامی ندارد زیرا با توجه به ۲ دهه خشکسالی و همچنین عدم دریافت حق آبه هیرمند از کشور آفغانستان و به تبع آن تشدید کانون های گرد و غبار دربستر هیرمندو هامون همچنان این موضوع ادامه دارداما در این میان امیدواریم مسئولان حداقل به نیاز های اولیه این مردم از جمله تامین آب شرب بهداشتی برای آن ها توجه کنند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 10 شهریور 97، کدمطلب: 4390666،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین