پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
با وجود اینکه کودهای کشاورزی به‌خصوص کود معدنی فاقد مواد شیمیایی در شاهرود تولید می‌شود کماکان شاهد واردات کود شیمیایی در استان هستیم که با شعار حمایت از تولید ملی مغایرت دارد.

شعار سال: محمد حسین عابدی: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال۹۷ را با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» تبیین فرمودند، دل‌های بسیاری از تولیدکنندگان در استان سمنان میزبان بارقه‌های امید شد اما شش ماه از ابلاغ معظم له گذشته و هنوز شاهد واردات برخی محصولات هستیم که نمونه آن‌ها در داخل استان تولید می‌شود، نمونه بارز آن اما کود معدنی است که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر آن در شاهرود قرار دارد اما هنوز آزومیت آمریکا در گمرکترخیص می‌شود.

معدن از ابتدا بنا بود سنگ‌آهن را از دل طبیعت به اقتصاد استان هدیه دهد اما مسئولانش با یک توده سرخ‌رنگ خاک در مقابل دهانه آن مواجه شدند، در ابتدا اما به فکر ضایعات بودن آن بودند هرچند آزمایش‌ها نشان داد این خاک چیزی است که تمام آهن درون معدن نیز باارزش‌تر است. کود معدنی آنچه که مردم در اصطلاح به بهساز خاک و تقویت کننده رشد گیاهان می گویند... عناصری که یک قاشق آن می‌تواند یک گلدان را در ظرف دو هفته با تغییرات شگفت‌انگیز و بعضاً غیرقابل‌باوری روبرو کند آن‌هم با بیش از ۶۰ ماده معدنی ... مشابه آنچه آزومیت آمریکا می‌سازد با این تفاوت که هم ارزان‌تر است، هم‌وطنی است و هم مواد معدنی بیشتری دارد.

بااین‌حال اقبال از کود شیمایی وارداتی گویا قرار نیست تمام شود از یک‌سو مسئولان استان سمنان می‌گویند واردات بازهم باید باشد چراکه ما نمی‌توانیم به کشاورزان تکلیف کنیم از کود معدنی یا با نام علمی و صحیح تر بهساز خاک استفاده کنند حتی اگر معجزه از آن دیده باشیم، از سوی دیگر معدن کاران می‌گویند این بازی با الفاظ است تا حمایتی از تولید داخلی نشود و جا برای جولان مافیای کود در ایران باقی بماند.


حمایتی از تولید نمی‌شود

آن‌گونه که سید مصطفی طباطبایی کارشناس اقتصادی و آگاه به مسائل واردات استان سمنان می‌گوید، آنچه مسلم است دست‌هایی پشت پرده هستند، امروز بازار ۴.۵ میلیون تن کود وارداتی به کشور در دست عده‌ای معدود است که حتی خط و مشی‌ها را نیز تعیین می‌کنند یعنی درواقع مسئولان جهاد کشاورزی استان سمنان هم نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند چه برسد به رئیس جهاد شاهرود! اما از سوی دیگر این بهانه‌ای برای عدم‌حمایت از تولید داخلی نیست.

وی می‌گوید: اگر می‌خواهیم شعار سال۹۷، مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی تحقق یابد می‌بایست به حمایت واقعی از تولید دست بزنیم یعنی برویم پای صحبت تولیدکننده بنشینیم از او بخواهیم مشکلاتش را بیان کند و تا جایی که از دستمان برمی‌آید به آن کمک کنیم این کمک می‌تواند در مقوله تسهیلات بهین یاب ویژه واحدهای تولیدی باشد که دراین‌بین انصافاً عملکرد استانداری خوب بوده و هم می‌تواند ترویجی باشد یعنی شرایط را برای بازار فروش محصولات تسهیل کنیم که فکر نمی‌کنم در این بخش جهاد کشاورزی شاهرود عملکردی درباره کود معدنی مذکور داشته باشد آن هم خوش‌بینانه و اگر نگوییم سنگ‌اندازی‌هایی هم در این راه شده است.

ویژگی‌های کود تولید داخل

یک کارشناس کشاورزی درباره ویژگی‌های بهسازهای خاک یا همان‌طور که مردم می شناسند کودهای معدنی می‌گوید: این بهسازها یا با نام مصطلح آن، کودهای فقر زمین از عناصر معدنی موردنیاز گیاهان را جبران می‌کند یعنی علناً چیزی به گیاه می‌دهد که ۵۰ سال پیش در درون زمین به‌صورت خدادادی بوده و ما انسان‌ها آن را به‌واسطه برداشت مضاعف، استفاده از کودهای شیمایی، برداشت خاک، تخریب خاک، کشاورزی نادرست و ... آن را از زمین گرفته‌ایم درنتیجه کودهای معدنی با بازگرداندن این عناصر به زمین فقط مواد مغذی را به گیاهان بازمی‌گردانند.

مریم میرحسنی بابیان اینکه کود معدنی مانند مکمل‌های غذایی برای بدن‌سازی نیست بلکه مانند نان و میوه و گوشتی است که به یک انسان لاغر می‌خورانند تازندگی‌اش بهبود یابد نه اینکه فقط فربه شودلذا تفاوت بین کودهای شیمایی و معدنی نیز در این هستند، کارکرد کودهای شیمایی درست همان مکمل‌های قاچاق بدن‌سازی هستند که فقط انسان لاغر را در ظاهر حجم می‌بخشند اما در درون چه؟ آیا جایگزین غذا هم می‌شوند؟ لذا اگر امروز از کود معدنی حمایت کنیم درواقع از خاک آبا و اجدادی‌مان حمایت کردیم.

وی می‌گوید: امروز خاک ما فقیر است یعنی آن‌قدر کودها و مکمل‌های شیمایی به خاک خورانده‌ایم که این خاک نه آهن دارد و نه عناصری که برای گیاه مفید هستند، آنچه در درونشان یافت می‌شود یک خاک شور، آهکی و فقیر که اگر کودهای شیمایی نباشند چیزی در آن رشد نمی‌کند، وقتی کود معدنی بیش از ۶۰ عنصر موردنیاز گیاه ازجمله آهن، منیزیوم، سزیوم، کلسیم، فسفر، زیرکانیم، روی، منگنز و ده‌ها و ده‌ها عنصر دیگر را به زمین تزریق می‌کند دیگر نیازی به کود شیمایی و مکمل نیست.


این کارشناس کشاورزی درباره مصارف کودهای معدنی نیزمی‌گوید: بزرگ‌ترین مزیت کودهای معدنی مصارف آن هستند، همگان می‌دانند که این کودها در زراعت، باغداری و گلخانه‌های خانگی و صنعتی مصرف دارند اما با یک مورد مصرف گسترده دیگر این کودها شاید همگان آشنا نباشند و آن‌هم مصرف در شیلات است.

میرحسنی می‌گوید: کود معدنی با عناصر فراوانی که دارد اگر در استخرهای پرورش ماهی مثلاً قزل‌آلاهای فرحزاد شاهرود پاشیده شوند در کف استخرها باعث رشد ریزمغذی‌هایی می‌شود که ماهی می‌تواند مواد معدنی موردنیاز برای رشد و طراوتش را از آن‌ها بگیرد، یک کیسه کود معدنی می‌تواند رشد ماهی یک استخر را چندین درصد بهبود بخشد از سوی دیگر می‌تواند به رشد بهتر در فضای بهتر ماهی‌ها نیز کمک کند و این مزیتی است که کودهای شیمایی ندارند و کافی است یک قاشق آن‌ها در استخر پاشیده شود تا شاهد مرگ تمام ماهی‌ها باشیم.

وی می‌گوید: یک مورد مصرف دیگر درباره کودهای شیمایی که شاید کمتر به آن توجه شود اراضی کشاورزی و باغی هستند که سن و سالی از آن‌ها گذشته می‌خواهند دوباره بازاری شوند پس‌نیاز است تمام درختانشان با درخت‌های نو تعویض و یا زمین کشاورزی به باغ بدل شود در این بخش غالب کارشناسان متفق‌القول نظر بر این دارند که خاک این‌گونه باغ‌ها دیگر فقیر است پس تلفیق آن‌ها با کود معدنی می‌تواند باغ و یا زمین تازه را ازاین‌رو به آن رو کند.

حمایتی صورت نگرفته است

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود در پاسخ به این سؤال که آیا حمایتی از شرکت تولیدکننده کود معدنی داشته است یا خیر گفت: این محصول کود نیست بلکه ماده معدنی است مجوز برای کود باید از موسسه تحقیقات آب‌وخاک کشور گرفته شود، این شرکت هم از آن موسسه مجوزی دارند اما نه تحت عنوان کود چراکه کلمه کود در مجوز نیاورده شده اما این افراد معتقد هستند ماده معدنی تولیدی‌شان دارای برخی ترکیبات موردنیاز خاک است و تحت همین عنوان نیز مجوز گرفته‌اند. بحث محلی و منطقه‌ای و صرفاً مرتبط به ما نیست.

محمدرضا قاسمی افزود: توصیه کردن برای این موارد از سوی جهاد نیاز به آنالیز شیمایی ترکیبات و تفسیر کارشناسی کارشناسان خاک‌شناسی است و این‌طور نیست که هر تولیدکننده‌ای محصولش توصیه شود البته خود تولیدکننده می‌تواند درباره محصولش با داشتن مجوزهای لازمه از مراجع قانونی مربوطه تبلیغ کند اما ارتباطی به ما به‌عنوان دستگاه دولتی ندارد.

وی گفت: نکته دیگر این‌که فعالیت تبلیغی باید صرفاً درباره همین کاری باشد که مجوز می‌گیرد و نه در حوزه کارهای دیگر چون بعضاً دیده‌شده که برخی در حوزه حرص درختان هم توصیه‌هایی به کشاورزان می‌کردند که ما همواره می‌گفتیم نباید به کاری که در حوزه شما نیست ورود کنید شما اگر می‌خواهید توصیه و تبلیغی کنید، روی همان محصول که دارای مجوز و گواهی از مراجع مربوطه است، محصول را معرفی کنید اما نباید روی حوزه‌های کاری غیرتخصصی باشد.


تعریف کود چیست!

رئیس هیئت‌مدیره شرکتی که مالک معدن تولیدکننده بهساز خاک است ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات این شرکت با جهاد کشاورزی در معنای کلمه کود خلاصه می‌شود، گفت: در لغت‌نامه هر آنچه به خاک اضافه شود و به رشد گیاه کمک کند کود نام دارد از سوی دیگر جهاد به محصول ما عنوان بهساز خاک و تقویت‌کننده گیاه می‌دهد پس یعنی پذیرفته که این محصول چیزی را به خاک می‌افزاید که باعث رشد گیاه می‌شود اما همچنان اسم این محصول را کود نمی‌گذارند!

محمدمهدی غنی پور بیان کرد: جهاد کشاورزی اما ماده‌ای را که تولید شود کود می‌نامد نه اینکه از دل معدن فقط استخراج شود لذا سؤال ما این است که مگر کود مرغ و گاوی تولید می‌شوند که سال‌های سال است بانام کود عرضه می‌شوند؟ از سوی دیگر جهاد عنوان می‌کند که آنالیز شیمایی،که درباره آن نیز باید گفت مگر استفاده در یک، دو و ۱۰ هزار زمین کشاورزی و گلدان و مشاهده نتایج آن پذیرفته نیست که فقط آنالیز کارشناس جهاد کشاورزی باید پذیرفته شود؟ نمی‌شود که خود جهاد هم قاضی باشد و هم داور یعنی هم خودش آنالیز کند و هم خودش حکم صادر کند، محصول معدنی بارها و بارها در همین استان سمنان استفاده و در نمونه‌های بسیار وسیع جواب گرفته‌شده است اما همچنان با مشکلاتی روبرو است.

وی افزود: موضوع بعد مقوله مجوز از آب و خاک است مگر این مرکز تحت نظارت خود جهاد کشاورزی نیست! پس چطور مجوز آن دریافت شده اما جهاد معتقد است باید آنالیز دوباره‌ای صورت گیرد، یعنی جهاد موسسه آب‌وخاک خود را قبول ندارد؟ لذا باید گفت متأسفانه حالتی از تعارض در بین جهاد کشاورزی متأسفانه دیده می‌شود.

وی همچنین معتقد است تا زمانی که مافیای کود در کشور وجود داشته باشد متأسفانه جهاد هم علی‌رغم تمام تلاش‌ها و زحماتی که صورت می‌دهد نمی‌تواند کاری کند.

ارگانیک افتخار تولید ایرانی

مدیر فنی شرکت تولیدکننده این محصول گفت: پس از اطمینان از خاصیت‌های این ماده معدنی و تأثیر آن در اصلاح‌کننده خاک‌های کشاورزی (که متأسفانه سرعت نابودی خاک‌های کشاورزی در ایران تبدیل به مثال شده است) و همچنین تأثیرات مثبت آن بر تقویت و تغذیه گیاهان درحالی‌که می‌توانستیم بدون دردسر مانند خیلی از کسانی که دغدغه مادی آن‌ها بیشتر از دغدغه شرایط کشور و تولید و اشتغال است اقدام به خام فروشی این ماده معدنی باارزش کنیم. اما با درک شرایط کشور و پیرو تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، اقتصاد پویا و ایجاد اشتغال پس از دریافت مجوز ثبت مواد کودی از موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزیکه آن‌هم بدون دردسر نبود، وارد عرصه تولید و فرآوری این ماده معدنی باارزش و معرفی آن به بخش کشاورزی شدیم، تا شاید هم ادای دین کرده وهم نقش مثبتی در سلامت غذای جامعه داشته باشیم آن‌هم بدون ذره‌ای حمایت.

رضا رهگذر بیان کرد: در این شرایط تحریم، در این شرایط بحران کم‌آبی و نابودی کشاورزی ما آمادگی داریم تا با تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن و در صورت وجود حمایت با بالا بردن ظرفیت تولید خود ضمن نجات کشاورز و کشاورزی از بلای خانمان‌سوز کود و سموم شیمیایی و جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی به تولید محصول سالم و ارگانیک کمک کنیم و با تولید یک محصول پرافتخار برای ایران ضمن خروج ارز، از طریق صادرات گامی در راستای اقتصاد بدون نفت برداریم و در این مبارزه اقتصادی بازهم نقش سربازی خود را ثابت نماییم.

وی افزود: اما گویا دشمن ما در خارج نیست بلکه ما باید با مافیای کودها و سموم شیمیایی در داخل هم مبارزه کنیم، سال‌ها است برای توسعه کشاورزی سالم و عدم استفاده از کود و سموم شیمیایی در کشاورزی داخلی در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستیم واز سوی دیگر نکته جالب این است که کشورهای تولیدکننده کودها و سموم شیمیایی با علمی وانمود کردن استفاده از این دشمنان سلامتی بشر این امر را نهادینه کرده‌اند به‌طوری‌که اگر کسی قصد رواج مجدد کشت ارگانیک و سالم را داشته باشد توسط نهادهای مسئول کشاورزی مورد بی‌مهری و بعضاً دشمنی واقع می‌شوند.


سلامتی مردم یا سود دلالان

آنان که به خلاقیت و علم مطلق خداوند ایمان‌دارند می‌دانند که خلقت خداوند بی‌نقص و کامل است بنابراین اعتقاد و تجربیات بشر درگذشته که بشر در طبیعت دست نبرده بود تمامی درختان و محصولات کشاورزی درنهایت سلامت، زیبایی، عطروطعم، ماندگاری و سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها بودند و به همین جهت هم خوردن آن میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذایی حاصل از آنان،نان، غذاها، منشأ سلامتی، قوت و قدرت حیوانات و انسان‌ها بودند.

متأسفانه پس‌ازاینکه بشر اقدام به استفاده از کودهای شیمیایی کرد با واردکردن کودهای شیمیایی به خاک و محیط زندگی گیاهان و حیوانات به‌تدریج آفات گیاهی پدیدار شدند، عطروطعم میوه‌ها از دست رفتند، ویتامین‌ها و عناصر معدنی از میان میوه‌ها و مواد غذایی بشر فرار کرد و بیماری‌های مختلف در درون بدن حیوانات مورد تغذیه بشر و خود انسان که از این سبزی‌ها، میوه‌ها و گوشت حیوانات مصرف می‌کرد پدیدار شد.

درنهایت باید گفت سود دلالان از واردات کودهای شیمیایی آمریکایی و اسرائیلی با برندهای ترکیه‌ای عرضه می‌شوند بر قدرت کشاورزان ما می‌چربد تا تولیدات داخلی همچنان بی‌دفاع بمانند نمونه آن را در گزارش پیش رو مشاهده کردید. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید ویژه‌ای بر تحقق شعار سال دارند شعاری که در پناه آن می‌توان به وضعیت تولید در استان سمنان نیز سامان بخشید. امروز کود، فردا دیگر محصولات متأسفانه یکی پس از دیگری باوجود تولید در داخل استان، قربانی واردات می‌شوند تا سلامت انسان یا سود دلالان دو طرف معادله کودهای شیمایی باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 27 شهریور 97، کد مطلب: 4391757:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین