پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۳۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
دکتر بهادر حاجی محمدی رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌ که مصرف کبابی و نیم‌پخته اعضای حرام حیوانات نر خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر اندام حرام حیوانات‌ نر ( دنبلان) مانند گوسفند در بازار به فروش می‌رسد و نظارت کافی در کشتارگاه ها برای ممانعت از خارج سازی و معدوم کردن این عضو وجود ندارد.

شعارسال: بهادر حاجی‌محمدی رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد، با بیان این‌که مصرف کبابی اعضا حرام گوسفند یکی از رفتارهای تغذیه‌ای غلط است که توسط برخی از افراد به ویژه آقایان انجام می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی در دین مبین اسلام از نظر شرعی مصرف خوراکی برخی اندام حیوانات حرام است.

وی با اشاره به این‌که مصرف کبابی اندام حرام حیوانات کشتاری موجب تقویت قوای جنسی مردان نمی‌شود، گفت: این یک تصور اشتباهی است که فکر می‌کنند این اندام خاصیت درمانی دارد. در مواردی به طور غیر علمی خوردن این اندام به صورت کبابی برای تسریع و تکامل بلوغ در پسران نوجوان توصیه شده و متاسفانه در بسیاری از کشتارگاه‌های کشور نظارت موثری برای جلوگیری از خروج و معدوم کردن حیوانات نر کشتار شده وجود ندارد.

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که اندام تناسلی گوسفند با وجود غیر بهداشتی بودن، قیمت بالایی دارد و گاهی از گوشت قرمز نیز گران‌تر است، افزود: از سوی دیگر مصرف کنندگان اندام دنبلان حیوانات کشتاری، معمولا در حین کباب کردن به تصور جلوگیری از کاهش ارزش تغذیه‌ای حرارت بسیار کمی به آن می‌دهند و به صورت نیم پخته مصرف می‌کنند. این امر باعث می‌شود که باکتری‌های بیماری‌زای موجود در دنبلان از بین نروند و موجب بیماری در افراد شود. تب مالت یا بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط گونه‌های مختلف باکتری بروسلا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: تب، سردرد، تعریق شدید، درد مفاصل و کمر، بی‌اشتهایی، احساس خستگی مفرط و افسردگی از مهمترین علائم بیماری تب مالت استوی با اشاره به این‌که باکتری عامل تب مالت از طریق خون حیوانات مبتلا وارد شیر آن‌ها می‌شود، گفت: مصرف شیر و لبنیات آلوده رایج‌ترین و مهمترین راه ابتلای انسان به تب مالت است. گاهی اندام‌های حیوان آلوده نیز می‌تواند باعث ابتلای انسان به تب مالت شود.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از متن:

مواردی از اعضای حیوانات حلال گوشت که خوردن آن جایز نیست:
۱. خون؛
۲. آلت نری؛
۳. آلت مادگی «فَرْج»؛
۴. بچه‌دان (رحم)؛
۵. غُدَد که آن را «دُشوِل» می‌گویند؛
۶. بیضه، که آن را «دنبلان» می‌گویند؛
۷. غدّه‌ای که در مغز - به شکل نخود - است؛
۸. مغز حرام که در میان ستون فقرات است (نخاع)؛
۹. پی که در دو طرف تیرۀ پشت است ((عِلباوان؛
۱۰. زَهره دان (کیسه صفرا)؛
۱۱. سِپُرز (طحال)؛
۱۲. مثانه؛
۱۳. سیاهی چشم؛
۱۴. چیزی که در میان سُم است (ذاتُ الاَشاجِع).
توجه: فضله «مدفوع»، حرام است و اعضای حرامی که گذشت، اگر در پرندگان حلال گوشت باشد، بنا بر احتیاط واجب حرام است.

تعداد بازدید : 1

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 1مهر 1397 ، کدخبر:97070100232 ،www.isna.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
ا.ف75
انقدر از این دست فروش ها مخصوصا تو تهران زیاده که حرف نداره! من گوشت خوک رو هم شنیدم حتی در مناطق بالای تهران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
0
0
دنبلان الان سیخی 300 تا 400 هزار تومانه. یک خایه گوسفند 400 هزار تومان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین