پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 18
کد خبر: ۱۶۵۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
شاید تصور کنید که گوش‌دادن یک مهارت خودکار است؛ اما باید توجه داشت آنچه خودکار است شنیدن است نه گوش‌دادن! شنیدن یک واکنش کاملا مکانیکی به صداهای جهان اطراف است. گوش‌دادن اما، یک فرایند پردازش ارادی است؛ در گوش‌دادن، فرد اراده می‌کند که صدای خاصی را بشنود، آن را پردازش و تحلیل کند و به آن پاسخ دهد. گوش‌دادن مؤثر، مهارتی بسیار مهم است که لازم است در کودک تقویت شود تا از طریق اطلاعاتی که کسب می‌کند، بتواند به توسعه خویش بپردازد.

شعار سال: با تقویت مهارت گوش‌دادن، اطمینان حاصل می‌کنیم که کودک در مراحل بعدی زندگی از جمله تحصیل و کار در زندگی اجتماعی موفق‌تر خواهد بود . اگر کودک شما یاد بگیرد که خوب گوش کند، قادر است اطلاعات را بهتر جمع‌آوری، تحلیل و بازیابی کند؛ مهارت‌های زبانی و ارتباطی او تقویت می‌شود و می‌تواند به وضوح ایده‌ها و افکارش را بیان کند و با دیگران در میان بگذارد. به‌لحاظ اجتماعی، او ارتباطات قوی‌تری با دیگران شکل می‌دهد؛ از طریق خوب گوش‌دادن به دیگران، کودک درمی‌یابد که همدلی با آنان، حمایت آنان و مدیریت رفتار با آنان کار بسیار راحتی است. این ارتباط خوب با دیگران به نوبه خود اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کودک را افزایش می‌دهد؛ چراکه کودک احساس می‌کند موجود ارزشمندی است؛ بدین طریق او از فعالیت‌های اجتماعی و درگیری بیشتر در آنها لذت می‌برد. انجام بازی‌هایی که در آنها صدا وجود دارد می‌تواند کمک کند که کودک شما «صدا» را با «معنا» ارتباط دهد. می‌توانید از آهنگ‌ها و بازی‌های ریتم‌دار استفاده کنید. می‌توانید با پخش صداهای مختلف مثلا صدای حیوانات، صدای آب، صدای باد و مانند آن، کودک خود را ترغیب به گوش‌دادن با دقت به صداها کنید. بازی‌های کلامی مانند مسابقه 20‌سؤالی به کودک کمک می‌کند بر آنچه گفته می‌شود، تمرکز کند؛ اطلاعات لازم را از این گفته‌ها استخراج کند و بر اساس آن اطلاعات جدیدی را ارئه دهد. همچنین از طریق چنین بازی‌هایی مسیرهای عصبی در مغز که مرتبط با حافظه‌اند، تقویت می‌شوند. از آنجا که کودک بسیاری از چیزها از جمله خوب گوش‌دادن را از بزرگ‌سالان تقلید می‌کند، زمانی که صحبت می‌کند خوب به او توجه کنید؛ تماس چشمی‌ خود را با او قطع نکنید یا وقتی مشغول صحبت است، با کلمات و حرکات چهره مانند آهان، خب و... نشان دهید که حرف‌هایش را گوش می‌دهید. می‌توانید کلمات اشتباهش را نیز اصلاح کنید؛ زمانی که متوجه حرفش نمی‌شوید، از او بخواهید که تکرار کند. می‌توانید داستانی برای کودک بخوانید و در هر بخش از او بخواهید بگوید که آن بخش داستان چه اتفاقی افتاده است. بعد از اتمام داستان از او بپرسید کدام شخصیت یا بخش داستان را بیشتر دوست دارد تا درباره آن صحبت کند و فعالیت‌هایی از این قبیل. با تقویت مهارت گوش‌دادن، احتمال کامیابی کودک خود را در زمینه‌های گوناگون زندگی افزایش می‌دهید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 6 آبان 97، شماره: 3279


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
س.ح75
چه عالی طرح خوبی به نظرمیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین