پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
امام رضا (ع) در سفر خود از مدینه به مرو در منزلگاه‌های متعددی توقف کردند که در هر یک از این منزلگاه‌ها برکات خود را نسبت به منطقه و مردمان ساکن در آن ارزانی داشتند. مسیر حرکت این امام همام که به جاده ولایت نیز شهرت یافته است، اکنون به محل‌هایی برای ابزار عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت تبدیل‌شده است.قدمگاه علی‌بن موسی‌الرضا دهشیر، هشتمین منزلگاه کاروان امام رضا (ع) در سفر به مرو، همچنان ملجأ و مأمن دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت است.

شعارسال: آخرین روز از ماه صفر سالروز شهادت هشتمین امام شیعیان علی بن موسی‌الرضا (ع) است؛ مردی که با زور و اجبار عباسیان از مدینه به مرو فراخوانده شد تا ولایت‌عهدی مأمون عباسی را بپذیرد؛ اما این بازهم برای عباسیان قابل‌قبول نبود؛ چراکه حضور او را مانعی بزرگ بر سر حکومت قاصبشان می‌دیدند و برای همین موسوم و شهیدش کردند.

امام رضا (ع) در سفر خود از مدینه به مرو در منزلگاه‌های متعددی توقف کردند که در هر یک از این منزلگاه‌ها برکات خود را نسبت به منطقه و مردمان ساکن در آن ارزانی داشتند. مسیر حرکت این امام همام که به جاده ولایت نیز شهرت یافته است، اکنون به محل‌هایی برای ابزار عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت تبدیل‌شده است.

دهشیر در گذشته یکی از منزلگاه‌هایی بوده است که ولایت فارس و خراسان را به یکدیگر متصل می‌کرده است و کاروان هشتمین امام شیعیان (ع) در مسیر حرکت از خود در هشتمین منزل در دهشیر اتراق می‌کنند.

محل اقامت امام رضا (ع) در دهشیر که قدمگاه قدوم پربرکت این امام همام است، صدها سال است که به محلی برای زیارت و ابراز ارادت به هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت و خاندان مطهرش تبدیل‌شده است. از گذشته در محل اقامت امام رضا (ع) در دهشیر زیارتگاهی ساخته‌شده که بارها تجدید بناشده است.

در بنایی قدیمی متعلق به دوره صفویه این قدمگاه که تا سال‌های گذشته نیز استوار بوده است، تخته‌سنگی منقوش و محکوک که متبرک به دستان امام رضا (ع) بوده است نصب بوده که در زمان پهلوی آن را ربوده‌‌اند. بر اساس برخی خبرها این سنگ اکنون در موزه لندن در معرض بازدید عموم قرار دارد.

در سال‌های گذشته به‌منظور ساخت بنایی مناسب برای زیارت مردم این منطقه و مسافرینی که از این منطقه عبور می‌کنند، بنای قدیمی تخریب‌شده و بنای جدیدی که هنوز تکمیل نیست، جایگزین شده است.

این محل اکنون به ملجائی برای ابراز عشق و ارادت به خاندان نبوت تبدیل‌شده و همه‌روزه زائرین و دلدادگان به امام رضا (ع) در آن به زیارت می‌پردازند. مردم محلی منطقه دهشیر از کرامات متعدد این قدمگاه سخن می‌گویند و این بنا در نزد مردمان این دیار از احترام خاصی برخوردار است.

بر اساس روایتی قدیمی که سینه‌به‌سینه از اهالی این روستا نقل‌شده است، گفته‌شده که روستای دهشیر در زمان گذشته مورد هجوم حیوانات وحشی زیادی نظیر شیر بوده است که این موضوع مردمان این دیار را آزار می‌داده است؛ اما پس از استقرار کاروان امام رضا (ع) در این منزلگاه، به برکت حضور این امام همام، این حیوانات وحشی از منطقه کوچ کرده و مردم آسوده شده‌اند.

برخی نام‌گذاری این روستا به دهشیر را نیز به حضور امام رضا (ع) در این منطقه نسبت داده و معتقدند نام‌گذاری روستا به دلیل وجود 10 شیر درنده در این منطقه بوده است که آسایش را اهالی این منطقه سلب کرده بودند؛ اما به‌واسطه حضور امام رضا (ع)، این حیوانات از منطقه رفته و مردم این دیار راحتی یافتند.

یکی از نواقصی که در خصوص قدمگاه‌های امام رضا (ع) وجود دارد این است که این بناها به‌مانند دیگر بناهای مذهبی متولی خاصی ندارد و به‌صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود که این موضوع تأمین اعتبار برای احیا، بازسازی و رونق بخشی این بناها را با مشکل مواجه کرده است.

این بناها که با تاریخ، هویت و اعتقادات مردم گره‌خورده‌اند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید برای احیا، بازسازی و رونق بخشی به آن بیش‌ازپیش توجه شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته از خبرگزاری فارس یزد،تاریخ انتشار : 17آبان 97 ، کد خبر:13970817000497 ،www.yazd.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین