پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مشکلات سیستان در حال تبدیل شدن به فاجعه انسانی است.۲۰ سال بی آبی و خشکسالی که در سالهای اخیر طوفان گرد و خاک به آن اضافه شده در کنار محرومیت های قدیمی و دیرینه استان که چند دهه مردم استان را رنج میدهد جملگی منجر به ایجاد بحران و فاجعه زیست محیطی و تبدیل شدن به فاجعه انسانی است.
شعار سال : مشکلات سیستان در حال تبدیل شدن به فاجعه انسانی است.

**۲۰ سال بی آبی و خشکسالی که در سالهای اخیر طوفان گرد و خاک به آن اضافه شده در کنار محرومیت های قدیمی و دیرینه استان که چند دهه مردم استان را رنج میدهد جملگی منجر به ایجاد بحران و فاجعه زیست محیطی و تبدیل شدن به فاجعه انسانی است.

** فاجعه خشکیدن دریاچه هامون و رودخانه ها و ازبین رفتن آبزیان و اشتغال شاغلان این بخش و سپس ازبین رفتن کشاورزی و دامپروری در بیش از ۸۰ درصد منطقه وسیع سیستان(شامل پنج شهرستان و هزار پارچه آبادی) بلاشک بحرانی بزرگ است که تبعات آن از سالهای قبل آغاز گشته و اکنون به مرز بحران انسانی و مرگ خاموش سیستان رسیده است!

** هموطنان عزیزم درحالیکه توجه دولتمردان و سیاستمداران و ارباب جراید بر روی مدیریت بحران در شهرهای بزرگ و برخوردار و مرکزی کشور متمرکز شده است (که در این مقال فرصت پرداختن به دلایل آن نیست) وظیفه انسانی آحاد مردم جامعه توجه به عدالت اجنماعی در توزیع عادلانه همیاری مردمی اعم از توزیع کمک ها و خدمات و همدردی است.

و این میسر نمی شود مگر با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی و همت هموطنان در اقصی نقاط کشور.

**جالب است بدانید بحران سیستان هم از حیث وسعت و هم از حیث میزان اثرگذاری بر محیط پیرامون و زندگی انسانها از دریاچه ارومیه وسیع تر و عمیق تر و مخرب تر است.

**تا این لحظه حدود ۳۰۰ روستای سیستان خالی از سکنه شده و بیش از یک سوم مردم منطقه مهاجرت کرده اند و بسیاری دیگر عزم ترک موطن کرده اند و آنان که مانده اند با بیماری های متعدد و زندگی در شرایط بسیار سخت و غیرقابل تحمل دارند دست وپنجه نرم می کنند!

**براستی چرااااا صدای مردم سیستان که دارالولایه نام دارد در پایتخت شنیده نمیشود اما صدای کم آبی چندماهه بعضی مناطق پایین دست زاینده رود یا دریاچه ارومیه مجلس و دولت را بهم می ریزد!؟

**نکته مهمتر عدم توجه به بسیچ عمومی حمایت های مردم در سطح کشور توسط نهادهای ذی مدخل و رسانه ها جهت کمک به رفع و کاهش آثار بحران سیستان هست.

** لطفا مردم نوعدوست و هموطنان عزیز توجه کنند فقط مناطق سیل و زلزله زده نیست که محتاج کمک اند.

**اگر زلزله خانه و کاشانه برخی مردم در شهرهای کرمانشاه را ویران کرده و گرد و غبار مردم خوزستان را در حدود دوماه از سال از هوای سالم محروم کرده اما لااقل از نعمت آب شرب و کشاورزی و دامپروری و کسب روزی برخوردارند در حالیکه مردم سیستان همه این نعمات الهی به انضمام سرمایه و اندوخته مالی خود را از دست داده اند و دیگر قادر به زندکی در خانه و کاشانه خود نیستند و مجبور به رها نمودن خانه خود و کوج اجباری شده اند!

**اگر بحران افزایش قیمت ارز و سکه و تورم سراسری مهم است بحران سیستان هم عمیق و حیاتی است.

**چراکه بیشتر روستاهای سیستان باهمین روند در آینده بکلی خالی از سکنه شده و بتدریج نابود خواهد شد و اندک‌ سکنه روستاها نیز مهاجرت کرده و در حاشیه شهرهای استان های مجاور بیتوته خواهند کرد و این اتفاق خود آغازگر ایجاد آسیب های اجتماعی متعدد درکنار آسیب ها و مشکلات عدیده ایجاد شده برای هموطنان سیستانی است.

در عظمت سیستان باستان و دوره اسلامی و دوره معاصر دهها کتاب به رشته تحریر درآمده است که عزیزان کمابیش مطلع هستند:

*در دوره اسلامی سب مولا علی(ع) بدستور خلیفه وقت اجباری شده بود اما سیستانی ها به هیچ قیمتی زیر بار دستور خلیفه نرفتند.

* بعد از واقعه کربلا اولین مردمی که قبل از توابین و قیام مختار به خونخواهی از حسین ابن علی(ع) برخواستند مردم سیستان بودند.

*سیستانی که زادگاه رستم و مهد عیاران و احیاکننده زبان و خط پارسی است و روزگاری انبار غله ایران بوده اکنون هوا برای نفس کشیدن ندارد و از آب و غذای کافی برای بقا محروم است.

*شما هموطنان عزیزم را با وجدانتان تنها میگذارم و دست هر عزیزی که برای کمک به رفع بحران سیستان اعلام حضور و آمادگی کند را به گرمی می فشاریم.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین