پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
پاسخ به استفساریه شهرداری در خصوص پرونده های بلاتکلیف باغاتی که پرونده آنها براساس مصوبه برج باغ ها صادرتشکیل شده بود آماده شد.

شعار سال: مرداد ماه بود که شهردار وقت تهران طی نامه‌ای از رئیس‌ شورای شهر تهران خواست تکلیف باغاتی که با ارائه نقشه و پرداخت عوارض، درخواست صدور پروانه کرده یا دارای رأی قضایی هستند را روشن کند. بعد از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها، بسیاری از پرونده‌هایی که بر اساس این مصوبه درخواست پرونده داده بودند، بلاتکلیف مانده بود. هر چند در برخی مناطق به طور محدود بر اساس مصوبه‌ گذشته، پروانه صادر شده که همان زمان سخنگوی شورای شهر اعلام کرد طی نامه‌ای محرمانه، آن را به شهردار تهران داده است.این نامه در کمیسیون نظارت وحقوقی و معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین در جلسه مشترک میان کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون سلامت نیز تصمیم مشترکی در این رابطه گرفته شده است. هنوز در خصوص نتیجه این جلسه مشترک اطلاع‌رسانی نشده اما به نظر می‌آید رأی شورا، اجرای پروانه‌هایی است که پیش از این صادر شده است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این رابطه می‌گوید: استفساریه‌ای از سوی شهردار تهران در مورد پرونده‌هایی که بعد از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها در شهرداری، تشکیل و عوارض آن گرفته شده و به مرحله پیش‌ پروانه رسیده‌اند، گرفته شد. حتی به طور محدود پروانه‌هایی نیز صادر کرده بودند که با اعتراض انجام شده، شهرداری این استفساریه را به شورا فرستاد و درخواست کرد تکلیف شهرداری در این خصوص مشخص شود.

وی ادامه می دهد : شورا نیز جلساتی را برگزار کرد که در نخستین جلسه از شهرداری درخواست کرد لیست پرونده‌هایی که شامل این استفساریه‌ می‌شوند را به شورا ارائه کند. لیست ارائه شده شامل ۳۸ پرونده بود که عوارض آن گرفته شده بود.

سالاری با بیان این که شورا نیزبازدید هایی از این باغ ها داشت تا اگر علی‌رغم پرداخت عوارض، دارای ارزش اکولوژیک باشند یا از نظر تاریخی ارزشمند باشند، شهرداری با صاحبان آنها مذاکره و بتواند آن را تملک کندمی گوید : نتیجه‌ این پیگیری‌ها این شد که مجموعه گسترده‌ای از مالکان به کمیسیون معماری و شهرسازی مراجعه کردند. اما تعداد مراجعان بسیار بیشتر از لیستی بود که شهرداری به شورا ارائه کرد. این پرونده ها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرونده بود بنابراین ما تصمیم گرفتیم در زمان بیشتری به این موضوع بپردازیم.

وی ادامه می دهد: در گام اول نیز از معاونت شهرسازی و مناطق خواستیم کد پرونده‌هایی که باغ تشخیص داده شده، قفل شود و امکان هیچ‌گونه عملیات صدور پروانه‌ای فراهم نشود تا ما بتوانیم در خصوص استفساریه تعیین تکلیف کنیم. در گام بعد، پرونده‌ها را بررسی و تقسیم‌بندی کردیم. در روند رسیدگی متوجه شدیم برخی از پرونده‌هایی که عوارض خود را پرداخت کرده، مسیر قانونی صدور پروانه ساخت را طی نکرده‌اند و قبل از دستور نقشه یا تشکیل پرونده، فیشی برای پرداخت عوارض به مالک داده شده که بعضاً برخی از این پرونده‌ها بعد از لغو مصوبه برج باغ‌ها یعنی در تاریخ ۹۷/۱/۷ بود.

سالاری تأکید کرد: برخی از این پرونده‌ها با وجود آنکه باغ تشخیص داده شده اما عملاً در محیط درختی وجود ندارد یا درخت اندکی است بنابراین تأکید شورا برای صدور مجوز، باغاتی است که دارای ارزش اکولوژیک هستند و تلاش برای تملک آنها از سوی شهرداری است هرچند می‌دانیم شهرداری در حال حاضر از لحاظ مالی در مضیقه است.

اما سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران روایت دیگری از پرونده باغات بلاتکلیف دارد.

عبدالرضا گلپایگانی در این رابطه می گوید : ما در خصوص پرونده‌های باغاتی که پس از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها، در میانه راه بودند و مصوبه کمیسیون ماده پنج را داشتند، از شورا استعلام کردیم. برخی از این مالکان سال‌ها پیش در زمان مصوبه برج‌باغ‌ها، عوارض خود را پرداخت کرده بودند اما روند پرونده‌شان طولانی بود. متأسفانه سیستم شهرسازی قابلیت آنکه آمار دقیق این‌گونه پرونده‌ها را به ما ارائه کند، ندارد.

وی تأکید می کند: برخی از این پرونده‌ها قبل از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها، دستور نقشه گرفته بودند اما ادامه این روال متوقف شده بود اما ما کد مخصوص به برج‌باغ‌ها را پس از لغو مصوبه، متوقف کرده بودیم و در حال حاضر استعلام ما در خصوص موارد استثنایی است که یا رأی دادگاه دارند یا رأی کمیسیون ماده پنج.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 21 آذر 97، کد مطلب: 16200:www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
س.ح75
خداکنه طوری بشه که از تخریبشون جلوگیری بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین