پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
با وجود اینکه لرستان، استان کشاورزی به شمار می‌رود، اما 75 درصد اراضی زراعی آن به‌صورت دیم کشت می‌شود و همواره زراعت آن به نوعی وابسته به میزان بارش است. متأسفانه در سال زراعی گذشته، به علت تداوم خشکسالی و پراکنش نامناسب بارش شرایطی برای زراعت لرستان رقم خورد که کشاورزان با مشکلات زیادی برای تأمین آب اراضی کشاورزی روبه‌رو شدند تا جایی که مخزن سدهای «ایوشان» در نزدیکی خرم آباد و «مروک»درنزدیکی دورود برای تأمین آب اراضی پایین دست این سدها رهاسازی شد و سطح آب در سد ایوشان به حجم مرده رسید. در سال زراعی جاری نیز این نگرانی تا مدت‌ها همراه کشاورزان بود، اما روند مناسب بارش‌ها توانسته تا حدودی خیال کشاورزان را راحت کند.

شعار سال: در سال زراعی جاری تا هفته گذشته (سه‌شنبه 27 آذر ماه)میزان بارش در لرستان به طور میانگین 283 میلیمتر بوده و با توجه به اینکه پراکنش آن نیز مناسب بوده، شرایط مناسبی برای کشت دیم فراهم است.

«محمد ناصر هاشمی» مدیر کل اداره هواشناسی لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه در سال زراعی گذشته 450درصد و نسبت به بلندمدت از افزایش 85 درصدی برخوردار بوده است. در سال زراعی جاری لرستان از لحاظ میزان بارش پس از استان‌های گیلان، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد در رده چهارم قرار دارد. این در حالی است که در میانگین بلندمدت لرستان معمولاً در جایگاه ششمین استان پربارش قرار دارد. هاشمی تصریح کرد: در کل سال زراعی گذشته، لرستان به طور میانگین 460 میلیمتر بارش دریافت کرد که برای سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود این میزان به 520 میلیمتر برسد.

وی گفت: هرچند انتظار داریم در فصل زمستان در لرستان کمتر از فصل پاییز بارش داشته باشیم، اما در مجموع می‌توان گفت بارش‌های زمستانی استان در حد نرمال خواهد بود.

بارش‌های مناسب به نگرانی‌مان برای کشت دیم پایان داد

در همین حال، «عبدالرضا بازدار» رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: از800هزار هکتار سطح زیر کشت کشاورزی استان بیش از 75 در صد آن به‌ صورت دیم کشت می‌شود. سطح زیر کشت گندم و جو در استان 340 هزار هکتار است که از این میزان 190 هزار هکتار گندم دیم و 100 هزار هکتار جو دیم است. بازدار افزود: خوشبختانه در سال زراعی جاری به‌دلیل بارش خوب و از آن مهم‌تر پراکنش(زمان بارش) مناسب شرایط خوبی بویژه در اراضی دیم داریم و نگرانی کشاورزان بابت کمبود بارش در ابتدای سال زراعی رفع شده است. البته این بدان معنا نیست که صرفه‌جویی در بخش کشاورزی لازم نیست و امیدواریم کشاورزان ما را در این زمینه یاری کنند. بازدار خاطرنشان کرد: با این میزان بارش که تاکنون داشته‌ایم خیالمان برای کشت محصولات زراعی تا فروردین ماه سال 98 راحت است و فعلاً جای نگرانی وجود ندارد. به‌گفته وی کشاورزان لرستانی در سال زراعی گذشته در بخش زراعت دیم متحمل خسارت سنگینی شدند و در برخی مناطق، کشت دیم از 20 تا 100 درصد از بین رفت. رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: در سال گذشته میزان تولیدات بخش کشاورزی لرستان به 2 میلیون و 200 هزار تن رسیده بود. وی با اشاره به اینکه در لرستان قسمت اعظم محصولات به‌صورت دیم تولید می‌شود، افزود: افزایش اراضی آبی و رفتن به سوی استفاده از آبیاری نوین از مهم‌ترین برنامه‌های بخش کشاورزی لرستان است.

افزایش نیم متری سطح آب‌های زیرزمینی لرستان

از سوی دیگر «رضا میرزایی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: به‌دنبال بارندگی‌های خوب مناسب پاییزی در استان سطح آب سفره‌های آبرفتی در برخی نقاط حدود 3 متر افزایش پیدا کرده ولی به طور میانگین آب آبخوان‌های آبرفتی استان حدود نیم متر بالا آمده است. وی همچنین در خصوص تأثیر بارندگی‌های اخیر بر روند آبدهی چشمه‌ها و قنوات استان لرستان تأکید کرد: آبدهی همه چشمه‌ها و قنوات به نحو چشمگیری افزایش یافته و بر اساس آخرین اندازه گیری‌های انجام شده دبی چشمه‌ها و قنوات بین 80 تا 100 درصد افزایش یافته است. به‌عنوان مثال آبدهی چشمه‌های فصلی سرداب کیو و گرداب سنگی خرم آباد از صفر به 1050 و 270 لیتر در ثانیه افزایش یافته است. میرزایی افزود: استان لرستان به لحاظ قرار گرفتن در زاگرس میانی و متوسط بالای بارندگی سالانه یکی از استان‌های تولید‌کننده آب است و مشکل ما در خصوص تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت در واقع کمبود بارش نیست و لذا مشکل ما کمبود تخصیص آب و نبودن تأسیسات ذخیره‌سازی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه ایران تاریخ انتشار 3 دی 97، کدخبر: 494614، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
استان لرستان اکثر شهرستان هاش و روستاهاش دچار مشکل کمبود آب هستن بعد چجوری کشاورزا نگران تامین آب برای آبیاری محصولاتشون نباشن
کمبود آب مشکل بسیار بحرانی شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین