پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
عملیات ترمیم ترک‌های ناشی از زلزله به طور اضطراری انجام میگردد.

شعار سال :در جریان زلزله ۵.۱ ریشتری ۱۷ اردیبهشت ماه امسال، قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» متحمل خسارت شد؛ ایجاد ترک در دیواره این اثر تاریخی و ریزش آجر‌های کنگره و همچنین آسیب به قسمتی از موزه قلعه فلک‌الافلاک از جمله این خسارات بود.

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این رابطه گفت: با توجه به زلزله ۵.۱ ریشتری در لرستان، ترک‌ها و آسیب‌هایی به قلعه فلک الافلاک وارد شد که با عنوان پروژه مرمت اضطراری در دستور این اداره کل قرار گرفته و حداکثر تا یک ماه آینده بحث مرمت و مقام‌سازی قلعه فلک‌الافلاک به اتمام خواهد رسید.
وی، اظهار داشت: ترمیم آسیب‌های وارده این بنای ارزشمند را باید جدی گرفت چراکه اگر مرمت نشوند در صورت تکرار پس لرزه‌های بعدی ترک خوردگی‌ها عمیق‌تر و خطر بیشتری این بنای ارزشمند را تهدید خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه شرکت نمایندگی استاتیکال به صورت تخصصی پروژه مرمت قلعه فلک الافلاک را عهده دارد، افزود: این عملیات به نحوی انجام می‌شود که ترمیم ترک خوردگی‌ها با کمترین دخل و تصرف در سازه بنا اتفاق بیفتد واجرای این پروژه هیچ گونه آسیب جانبی و تغییری برای بنای ایجاد نمی‌کند.
قاسمی با اشاره به اینکه در پی وقوع زلزله قسمتی از موزه نیز آسیب دیده، وسایل آن جمع آوری و به گنجینه انتقال داده شده است، گفت: مرمت و بازسازی این موزه، راهرو و دو سالن و همچنین نمازخانه در این فصل از مرمت اضطراری قلعه فلک الافلاک انجام می‌شود.

مدیر فنی نمایندگی شرکت استاتیکال جهانی کشور جمهوری چک در ایران نیز پس از بازدید بنای قلعه فلک الافلاک و ترک‌ها و آسیب‌های ناشی از زلزله اخیر بیان کرد: سازه این بنا به دلایل ناشی از قدمت، رانش تپه و در نهایت زلزله اخیراً ترک‌هایی دارد که با استفاده از میله‌های فولادی که خواص شاخص آن ضد زنگ و با فرم خاص مارپیچی است و با ملاتی مخصوص به نام گروت در نقاط آسیب دیده ترمیم می‌شود.

حسین جعفر بکلو، بیان داشت: شرکت مهام بنای افق که به صورت انحصاری، نمایندگی استاتیکال جهانی کشور چک در ایران را دارد به صورت تخصصی کار مقام سازی بنا‌های تاریخی را انجام می‌دهد.
 
 
قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» بازسازی میشود  قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» بازسازی میشود
 
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبربان، کد خبر: ۴۹۳۳۷۵۵، تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹، khabarban.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین