پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
باند فرودگاه خرم آباد به عرض ۳۰ متر و طول ۱۸۰۰ متر در جریان جنگ جهانی دوم (در اواسط سال ۱۳۲۲) توسط متفقین در محلی روبروی کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیرو‌های نظامی شوروی سابق، انگلیس و آمریکا بود، صرفا" جهت پرواز هواپیما‌های ملخی قدیمی طراحی گردید.در خرداد سال ۱۳۵۵ یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر نصب شد. اولین پرواز مسافری ۶۰ نفره با حضور مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری افتتاح گردید. بازرسی مسافران همه روزه توسط ۱۰ نفر پلیس و یک افسر کلانتری مرکزی خرم آباد انجام میگرفت.

شعار سال: فرودگاه خرم آباد در سال ۱۳۰۴ خورشیدی، نخستین هواپیما در باند خاکی آن به زمین نشست. کاربری اولیه فرودگاه خرم‌آباد نظامی بود تا اینکه در سال ۱۳۲۲ خورشیدی و در جریان جنگ جهانی دوم، به دلیل نزدیکی این مجموعه با کمپ نظامی بدرآباد، اقدامات توسعه‌ای آن آغاز شد.

ورود اولین هواپیما به فرودگاه خرم‌آباد ۱۳۰۴ شمسی

باند فرودگاه خرم آباد به عرض ۳۰ متر و طول ۱۸۰۰ متر در جریان جنگ جهانی دوم (در اواسط سال ۱۳۲۲) توسط متفقین در محلی روبروی کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیرو‌های نظامی شوروی سابق، انگلیس و آمریکا بود، صرفا" جهت پرواز هواپیما‌های ملخی قدیمی طراحی گردید.

از این باند خاکی پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و خروج متفقین از کشور برای جابجایی افسران نظامی از خرم آباد به تهران و بالعکس استفاده می‌شد تا اینکه شرکت ملی نفت ایران و مخابرات منطقه لرستان زمین‌های فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند و حدود ۱۸۰۰ متر از باند جهت استفاده هواپیما‌های کوچک پستی آسفالت گردید و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد. مدتی بعد زمین‌های اطراف فرودگاه خریداری و روستای میانگلال که در مسیر باند فرودگاه قرار گرفته بود جابجا شد. نهایتا" در سال ۱۳۵۵ و در زمان استانداری آقای فرح بخشیان با حضور جمعی از مسئولین شرکت نفت و سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت فرودگاه خرم آباد از وزارت نفت به سازمان هواپیمایی کشوری تحویل داده شد. متعاقبا"حدود ۱۰ نفر کارمند استخدام و ۲ دستگاه ماشین آتش نشانی خریداری و مقرر گردید در صورت نیاز از ماشین‌های آتش نشانی ارتش یا شهرداری هم استفاده گردد. سپس باند موجود مجددا" آسفالت و ۵۰۰ متر به طول آن افزوده شد. در خرداد سال ۱۳۵۵ یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر نصب شد. اولین پرواز مسافری ۶۰ نفره با حضور مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری افتتاح گردید. بازرسی مسافران همه روزه توسط ۱۰ نفر پلیس و یک افسر کلانتری مرکزی خرم آباد انجام میگرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری یافته، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۴۳۰۸۹، yaftenews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین