پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
این روزها خرید یا اجاره مسکن برای مردم همدان به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده چراکه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها که در نبود نظارت رقم خورده رسیدن به این رؤیا را ناممکن کرده است.

شعارسال: این روزها خرید یا اجاره مسکن برای مردم همدان به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل‌شده چراکه افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها که در نبود نظارت رقم خورده رسیدن به این رؤیا را ناممکن کرده است.

 ساعت کم‌کم به حوالی شب نزدیک می‌شود؛ از صبح تاکنون به ۸ مرکز خریدوفروش ملک و املاک در مناطق مختلف شهر همدان سرزده است.

قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا رفته و از هر معاملات ملکی به معاملات ملکی دیگر قیمت‌ها متفاوت است؛ نرخ‌ها به حدی بالاست که توان خرید واحد مسکونی پیشین خود را هم ندارد و با پولی که از فروش خانه‌اش در تیرماه گذشته به دست آورده حتی نمی‌تواند همان خانه خود را بخرد.

این موضوع اوضاع‌واحوال روحی‌اش را به‌هم‌ریخته چراکه خانه‌ای که تیرماه فروخته را باید تا پایان بهمن امسال خالی کند و طبق آنچه در قولنامه قید کرده تحویل خریدار دهد.

راهی منزل می‌شود و این بار به سایت‌های خریدوفروش ملک در همدان سر می‌زند؛ رفته‌رفته از خرید خانه منصرف می‌شود و این بار به فکر اجاره‌نشینی و مستأجری می‌افتد تا شاید لااقل با تغییر اوضاع؛ قیمت مسکن روند کاهش به خود بگیرد و توان خرید یک آپارتمان ۷۰ متری برایش مهیا شود.

قیمت هر مترمربع زمین در همدان حداقل ۲.۵ تا ۳ برابر شده است

طبق آنچه در بررسی‌ها به دست آمده این روزها خرید یا اجاره مسکن برای قشر متوسط و کم‌درآمد همدان به رؤیا تبدیل‌شده چراکه با تغییراتی که در قیمت دلار و ارز ایجاد شد و شاهد جهش قابل‌توجه دلار بودیم قیمت مسکن نیز روند صعودی به خود گرفت تا آنجا که قیمت هر مترمربع زمین در همدان حداقل ۲.۵ تا ۳ برابر شده که اگر سری به بنگاه‌های معاملات ملکی در نقاط مختلف همدان بزنیم به‌سادگی وضعیت نامناسب بازار رهن و اجاره و خرید مسکن قابل‌درک خواهد بود.

به عقیده کارشناسان مسکن، برای قیمت‌گذاری یک‌منزل مسکونی آیتم‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود به‌طوری‌که منطقه شهر از مهم‌ترین آیتم‌های قیمت‌گذاری یک ملک یا زمین به شمار می‌رود که البته سال ساخت و نوع واحدهای مسکونی نیز در این امر بی‌اهمیت نبوده و خریداران مسکن به این نکته توجه خاصی دارند.

اگر به این موضوع توجه کنیم شهر همدان شامل ۴ منطقه شهری است که مناطق یک و ۲ دامنه کوهستان الوند را شامل می‌شوند و بهترین و خوش آب و هواترین بخش شهر هستند به‌طوری‌که در میان مردم همدان به بالای شهر معروف هستند و مناطق ۳ و ۴ در قسمت‌ شمالی شهر جای می‌گیرند و شهرک‌ها و حواشی پایین‌شهر هستند.

قیمت هر متر زمین با کاربری مسکونی در شهر همدان کمتر از ۳ میلیون تومان نیست بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی در شهر همدان هم‌اکنون قیمت‌ها در برخی مناطق شهر تقریباً یکسان شده و جالب‌تر اینکه قیمت هر متر زمین با کاربری مسکونی در شهر همدان کمتر از ۳ میلیون تومان نیست!

قیمت املاک در محدوده‌های متفاوت همدان بر مبنای نوساز بودن رقم‌هایی بین ۳ تا ۱۲-۱۳ میلیون تومان به ازای هر مترمربع است.

به‌عنوان نمونه هر واحد مسکونی در استادان و پردیس و متخصصین که جزء مناطق بالای شهر همدان به شمار می‌روند به ترتیب از متری ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

همچنین هر واحد مسکونی در منطقه سعیدیه از متری ۶ تا ۷ میلیون شروع و تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت مسکن در شهرک مدنی که به‌نوعی از مناطق پایین‌شهر نیز محسوب می‌شود بر اساس آیتم‌های مطرح‌شده از متری ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده و در شهرک فرهنگیان قیمت هر واحد مسکونی از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

در نقاط مرکزی شهر همدان ازجمله خیابان باباطاهر و بلوار کاشانی نیز قیمت مسکن افزایش قابل‌توجه داشته به‌طوری‌که در قیاس باقیمت‌های سال گذشته همین ایام حداقل به بیش از ۲ برابر رسیده است.

بی‌قاعدگی در قیمت فروش و حتی اجاره‌بها مسکن در همدان

شرایط پیش‌آمده و بی‌قاعدگی در قیمت فروش و حتی اجاره‌بها باعث شده مسکن در همدان به آرزویی دور از دسترس تبدیل شود تا جایی که طبق اظهارات یکی از شهروندان علاوه بر نوسانات قیمت مسکن در همدان؛ تناسب قابل قبولی نیز بین مسکن و قیمت آن احساس نمی‌شود.

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مدتی است از این معاملات ملکی به آن معاملات ملکی به دنبال اجاره یک واحد آپارتمان هستیم، عنوان کرد: برای رهن و اجاره یک واحد ۹۵ متری با دو اتاق‌خواب در یک آپارتمان واقع در محله کبابیان همدان که به‌نوعی جزو مناطق متوسط محسوب می‌شود ۴۰ میلیون تومان پول پیش با ماهی ۴۰۰ هزار تومان درخواست می‌شود درحالی‌که این واحد نوساز هم نیست.

مریم اعتمادی بابیان اینکه وقتی به معاملات ملکی‌ها مراجعه می‌کنیم عنوان می‌کنند قیمت‌ها کاهش‌یافته است درحالی‌که این‌چنین نیست، اضافه کرد: وقتی به‌یک‌باره قیمت‌ها دو تا سه و حتی چهار برابر بالا رفت حال کاهش قیمت‌ها به میزان کم را نباید این‌چنین عنوان کرد بلکه وقتی قیمت‌ها به قبل برگشت می‌توان گفت نرخ‌ها کاهش داشته است.

آپارتمان کمتر از متری ۳ میلیون تومان وجود ندارد

وی بابیان اینکه مگر چه تغییری در حقوق یک کارمند ایجادشده که توان پرداخت چنین اجاره‌هایی را برای مسکن خود و خانواده‌اش داشته باشد، گفت: خواهرم هم که برای خرید مسکن اقدام کرده است هر جای شهر پا می‌گذارد آپارتمان کمتر از متری ۳ میلیون تومان وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه من برای خرید مسکن چند روز پیش بنگاه معاملات ملکی بودم و قیمت‌ها به‌شدت بالاست و خریدار هم وجود دارد اما فروشنده‌ای که ملک خود را باقیمت پایین و مناسب بفروشد، وجود ندارد، گفت: هنوز مشخص نیست علت این افزایش سرسام‌آور چیست.

قیمت آپارتمان در برخی مناطق همدان به‌یک‌باره از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است حسین مؤمنی بابیان اینکه قیمت آپارتمان در برخی مناطق همدان به‌یک‌باره از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت زمین در شهرک مدنی همدان متری ۳ میلیون تومان و در شهرک بهشتی هم ۳ میلیون‌تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت ملک در منطقه اعتمادیه و پردیس همدان حداقل متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون تومان است، گفت: بازار مسکن بدون نظارت پیش می‌رود و هرکسی بیشتر قیمت دهد نرخ آن منطقه را تعیین می‌کند.

مؤمنی بابیان اینکه حتی قیمت زمین هم خیلی بالاست و متری ۸۰۰ هزار تومان سال گذشته به متری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: یک واحد آپارتمان ۶۴ متری در خیابان مهدیه همدان با ۱۵ سال سابقه ساخت و دارای ۲ خواب ۲۳۰ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است که واقعاً جای تعجب دارد چراکه تا سال قبل ملک نوساز را در این خیابان به این قیمت معامله می‌کردند.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با ابراز گلایه از وضعیت نابسامان بازار مسکن در همدان عنوان کرد: یک واحد آپارتمان ۷۰ متری در منطقه سعیدیه همدان حدود ۶۰۰ میلیون قیمت‌گذاری شده است که این قیمت‌ها با توان خرید فرسنگ‌ها فاصله دارد.

احمد براتی بابیان اینکه در محله فعلی سکونت بنده تا سال قبل و حتی اوایل امسال آپارتمان متری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شد اما اخیراً به قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع معامله می‌شود، گفت: برادرم فرودین ماه پارسال مسکن خود را در محوطه اعتمادیه همدان متری ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله کرد و امسال واحد سوم این آپارتمان متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله‌شده است.

پایین بودن سطح درآمد و بالا رفتن قیمت مسکن مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است وی بابیان اینکه پایین بودن سطح درآمد و بالا رفتن قیمت مسکن مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: دولت باید برای برطرف کردن مشکل مردم چاره‌اندیشی کند چراکه مسئولان همه‌جا از ازدواج جوانان و ترغیب کردن آن‌ها به این امر مقدس سخن می‌گویند غافل از اینکه جوان اگر مسکن نداشته باشد چگونه می‌تواند ازدواج کند.

با سرکشی به دفاتر املاک و مشاورین مسکن در سطح شهر همدان به‌خوبی نمایان می‌شود که نظارت کافی از سوی متولیان صورت نمی‌گیرد و موجران و مالکان آپارتمانها و خانه‌های مسکونی در بیشتر موارد به‌صورت دلخواه نرخ‌ها و اجاره‌بها را تعیین می‌کنند.

آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر تأمین مسکن برای جوانان در آستانه ازدواج و خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها با دریافت حقوقی ثابت گذران زندگی می‌کنند به چالشی جدی تبدیل‌شده است کما اینکه در گفتگو با تعدادی از شهروندان همدانی این نکته تأکید شد.

بر همین اساس پرواضح است که سناریوی رشد نرخ مسکن را نمی‌توان در شرایط کنونی انکار کرد و انتظار می‌رود مسئولان هر چه سریع‌تر به وضعیت نابسامان این بازار توجه کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 18دی 1397 ، کدخبر:4507166 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین