پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یا طرح مقام معظم رهبری، طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام، به‌همت نیروهای مؤسسه جهاد نصر، مسئولان استانی و با عنایت مقام معظم رهبری در خوزستان در فاز اول به‌بار نشست. افزایش تولید محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال، ایجاد و ارتقای امنیت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان ازجمله اهداف پیش‌بینی شده است.

شعارسال: 5/9 میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی در افق اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیش‌بینی شده است که در سال گذشته بیش از دومیلیون تن افزایش محصولات براثر اجرای فاز اول محقق شد. طی سال‌های ۸۷ تا ۹۲ در مجموع حدود ۶۶ هزار هکتار از اراضی طرح اجرایی شده بود، اما در سال ۹۲ پیشنهادی ارائه شد و با توجه به بودجه‌ای که از صندوق توسعه ملی جذب شد، سالانه حدود ۵۵ هزار هکتار طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ تحت پوشش عملیات قرار گرفت. برای اجرای فاز دوم طرح در سال آینده دولت بودجه‌ای را تخصیص نداده است. از این‌ رو نمایندگان مجلس تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی را پیشنهاد داده‌اند.

فاز دوم طرح به‌زودی اجرایی می‌شود

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم تخصیص بودجه برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار داشت: در حال حاضر این طرح جزو پروژه‌های ملی در کشور است که هم برای استفاده از منابع مفید است و هم می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند. وی با اشاره به شیوع ریزگردها در منطقه خوزستان یادآور شد: با توجه به افزایش ریزگردها در آن منطقه این طرح تا حدود زیادی می‌تواند از شیوع ریزگردها پیشگیری کند. ازاین‌رو تکمیل و اجرای فاز دوم طرح می‌تواند در منطقه اثرگذار باشد. ما پیشنهاد داده بودیم که برای مقابله با ریزگردها و احیای تالاب‌ها و توسعه ملی در آن منطقه منابعی در نظر گرفته شود که جزئیات آن در آینده منتشر می‌شود. وی ادامه داد: طرح 550 هزار هکتاری جزو پروژه‌هایی است که طرح ملی در آن هدف قرار گرفته است. ازاین‌رو لازم است که تحت هر شرایطی روند اجرای آن تداوم پیدا کند؛ به‌طوری‌که پیشنهاد می‌شود برای تکمیل پروژه از منابع استانی، اعتبار تخصیص یابد. اکبری افزود: درصورتی‌که فاز دوم اجرایی نشود، هزینه‌هایی که در فاز اول طرح تخصیص پیدا کرد هدر می‌رود، ازاین‌رو بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که روند کامل پروژه متوقف شود.

تلاش برای تأمین اجرای طرح 550 هزار هکتاری

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تأکید بر لزوم اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار داشت: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر مسأله منابع طبیعی و در کنار آن بحث آب و محیط‌زیست جزو اولویت‌های اصلی است، به‌طوری‌که بر کل اکوسیستم و ساختار طبیعی کشور تأثیر شگرفی دارد. ازاین‌رو نمایندگان مجلس به‌ویژه سه فراکسیون اصلی مجلس، بحث آب و محیط‌زیست را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار داده‌اند. قربانی گفت: برای اجرای فاز دوم نمایندگان از طریق صندوق توسعه ملی برای مباحثی نظیر آبخیزداری، آبیاری تحت فشار و آب‌رسانی 200 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفتند. وی ادامه داد: وقوع ریزگردها و خشک‌سالی‌ها در منطقه خوزستان تأثیر زیادی را از لحاظ ‌زیست‌محیطی بر کل کشور گذاشته است. ازاین‌رو ضرورت دارد که دولت و مجلس با همکاری یکدیگر از اعتبارات سایر بخش‌ها کم کنند یا از محل صندوق توسعه ملی مجوزی برای اجرای جداگانه طرح اعتبار در نظر بگیرند. وی ادامه داد: درصورتی‌که بودجه در دستورکار مجلس قرار بگیرد با رایزنی اعتبارات لازم را برای اجرای فاز دوم طرح در نظر خواهیم گرفت.

لزوم تخصیص اعتبار برای اجرای فاز دوم

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را عنایت و تفضل مقام معظم رهبری به مردم خوزستان برشمرد و اظهار داشت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری یک طرح مهم و مؤثر در حوزه کشاورزی است که نقش مهمی در اشتغال‌زایی پایدار، خودکفایی ملی، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولیدات کشاورزی استان خواهد داشت و انتظار می‌رود با تأمین اعتبارات لازم، اجرای این طرح با شدت و جدیت بیش‌تری پیگیری شود و نیمه‌تمام نماند. وی با تأکید بر لزوم تخصیص بودجه برای اجرای فاز دوم افزود: درصورتی‌که نمایندگان خوزستان نتوانند بودجه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و ریزگردها را تصویب کنند عملکردشان غیرقابل بخشش است و از مردم خوزستان انتظار گذشت نداشته باشند. مصری افزود: درصورت تخصیص‌نیافتن اعتبار به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، بخش کشاورزی خوزستان با خسارتی جبران‌ناپذیر مواجه خواهد شد.

حذف بودجه طرح 550 هزار هکتاری توجیهی ندارد

علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر لزوم اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری افزود: استان خوزستان ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوانی در کشاورزی دارد و بنا به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان، خوزستان در تولید محصولات زراعی، باغی، گندم، ذرت، گل‌مریم، صادرات خرما و آبزی‌پروری و پرورش ماهیان گرمابی در جایگاه اول قرار دارد و می‌تواند نقش به‌سزایی در خودکفایی کشور ایفا کند، چرا باید بودجه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی این استان در سال 98 حذف شود؟ ساری افزود: آمار و ارقام لایحه بودجه سال ۹۸ در جدول کلان بودجه استان‌ها نشان می‌دهد که خوزستان با بودجه ۲۶ هزار ۸۶۳ میلیارد ریالی، بیش‌ترین سهم را بین استان‌ها به خود اختصاص داده و این در حالی است که سهم خوزستان از بودجه سال ۹۷ در همین جدول بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال بود و خوزستان بین استان‌های کشور در رتبه‌های میانی قرار داشت. وی در ادامه تأکید کرد: چگونه است که در بودجه ۹۸ که سهم این استان تقریباً نصف بودجه ۹۷ است، گفته می‌شود سهم خوزستان بیش‌ترین است و این استان روی پله یکم جدول بودجه استان‌ها ایستاده است؟ مگر سهم خوزستان در بودجه سال ۹۷ حدود ۵۱ هزار میلیارد ریال نبود؟ ساری با بیان این‌که سهم بودجه خوزستان در سال ۹۷ از نظر استانی پس از تهران و خراسان رضوی بیش‌ترین بودجه را در کشور دریافت می‌کرد، گفت: این رقم در بودجه سال ۹۸ با کاهش ۲۴ هزار میلیارد ریالی مواجه شده است. وی یادآور شد: من در جایگاه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با یاری همکارانم در مجلس و مجمع نمایندگان، این مهم را پیگیری و حقوق بحق شهروندان خوزستانی را مطالبه خواهیم کرد.

لزوم اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری

مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، درباره طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری گفت: تا پیش از سال 92 بودجه این طرح به‌صورت عمومی در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد و از دولت هشتم تا دهم تنها 17 درصد رشد داشت. وی افزود: دولت دوازدهم با اجازه رهبری 5/1 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای فاز اول این طرح برداشت کرد و فاز اول نیز به اتمام رسید که به‌همین دلیل از دولتمردان تشکر می‌کنیم. لاهوتی خواستار اجرای فاز دوم این طرح شد و افزود: طبق نظر کارشناسان اجرای کامل فاز دوم این طرح به شش سال زمان و سه میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که قطعاً این اعتبار کلان را نمی‌توان از بودجه عمومی کشور برداشت کرد. وی افزود: طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح کشاورزی در تاریخ کشور شناخته شده است. تاکنون بیش از ۲۹۵ هزار هکتار از فاز اول این طرح به کشاورزان تحویل داده شده است. در دولت یازدهم، با دستور مقام معظم رهبری، 5/1 میلیارد دلار به این طرح اختصاص یافت که تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن تخصیص یافته است.

لزوم تخصیص 200 میلیون دلار برای اجرای فاز دوم

نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار داشت: متأسفانه دولت در لایحه بودجه، رقمی برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری ندیده است؛ درحالی‌که این طرح با توجه به فرمان مقام معظم رهبری و همچنین مصوبه سال گذشته هیئت‌وزیران جزو حقوق مسلم مردم و کشاورزان خوزستان است. وی افزود: درصورتی‌که نمایندگان خوزستان نتوانند در قانون بودجه منابع مالی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را اعمال کنند، این طرح عملاً راکد می‌شود و علاوه‌بر ازبین‌رفتن 9 هزار شغل مستقیم، بخش کشاورزی خوزستان نیز با خسارت‌هایی غیرقابل جبران مواجه خواهد شد. وی یادآور شد: نمایندگان خوزستان در معرض آزمونی عملی برای نشان‌دادن توانمندی و لیاقت خود در انجام وظایف نمایندگی قرار دارند و درصورتی‌که نتوانند این حق مسلم مردم خوزستان را احیاء کنند با انتقادات سخت و تندی روبه‌رو خواهند شد. وی افزود: باید در بودجه سال آینده توسط نمایندگان خوزستان به دولت اجازه داده شود تا در راستای اجرای فاز دوم احیای طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام از منابع صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یابد. افضلی از نمایندگان مجلس خواست موضوع احیای بودجه فاز دو طرح 550 هزار هکتاری را جزو نخستین خواسته‌های خود در بودجه در نظر بگیرند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:24بهمن1397 ، کدخبر: 62387: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین