پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
الشتر - پروژه‌های ورزشی «سلسله»، حکایتی از زورخانه‌ای است که در جدال با کمبود اعتبار ضربه‌فنی شده و چمن مصنوعی که زیر پایش علف روییده است تا همچنان سکوی تماشاگران این شهرستان نظاره‌گر وعده وزیر باشد.
شعارسال:  وقتی از گوشه و کنار شهرستان سلسله عبور می‌کنی از روستاهای دور و نزدیکش گرفته تا کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر جوانان و نوجوانانی را در حال ورزش کردن می‌بینی که عده‌ای از آن‌ها نه برای تفریح بلکه برای تمرین با مربی خود آسفالت سفت‌وسخت را به‌ناچار انتخاب کرده اند، انتخابی که به دلیل کمبود فضای مناسب ورزش و گرانی اجاره مکان ورزشی است.

سرانه ورزش در شهرستان سلسله ۴۲ سانتیمتر بوده درحالی‌که این عدد در کشور ۱۰۰ سانتیمتر است؛ یعنی ۵۸ سانتی‌متر کمتر از میانگین کشوری، البته به این آمار فرسودگی سالن‌های ورزشی کنونی و مطلوب نبودن خدمات جانبی مجموعه‌ها و همچنین اجاره‌بهای گران را باید افزود.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان سلسله درباره زیرساخت‌های ورزشی شهرستان گفت: زیرساخت‌های ورزشی موجود کفاف جمعیت شهرستان را نمی‌دهد و باید ازلحاظ کمی توسعه یابند و ازلحاظ کیفی نیاز مبرم به تعمیرات و به‌روزرسانی امکانات دارند.

* وقتی وعده وزیر هم روی زمین ماند

حسنوند با اشاره به سفر وزیر ورزش و جوانان طی سال گذشته در شهرستان سلسله گفت: وزیر با حضور در مجموعه ورزشی شهید «ارکیا» مشکلات این مجموعه را از نزدیک لمس کرده و به مسئولان شهرستان گفت که امسال و سال آینده در کل کشور کلنگ زنی نداریم و فقط باید پروژه‌های نیمه‌کاره را تمام کنیم.

وی با انتقاد از عدم تحقق وعده وزیر ورزش و جوانان مبنی بر تکمیل و بازسازی سکوی تماشاگران مجموعه ورزشی شهید ارکیا گفت: چهار میلیارد تومان اعتبار لازم است تا سکوی تماشاگران، رختکن و سرویس چمن ورزشی ساخته شود که یک میلیارد آن مربوط به برپایی اسکلت آن بوده و هنوز این وعده وزیر عملیاتی نشده است.

همچنین از دیگر معضلات مجموعه ورزشی شهرستان سلسله نبود خوابگاه مناسب برای ورزشکاران و گروه‌ها بوده و فرسودگی خوابگاه و نبود سرویس و امکانات رفاهی مشکلی جدی در مجموعه ورزشی شهید ارکیا است.

* زورخانه‌ای که در گود خودش ضربه‌فنی شد

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان سلسله افزود: چندین سال از مراسم کلنگ زنی زورخانه شهرستان سلسله توسط نماینده سابق سلسله و دلفان در مجلس می‌گذرد و این دوره هم تمام شد، اما فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان پیمانکار این پروژه هنوز اعتباری را برای تکمیل آن تخصیص نداده است.

حسنوند بابیان اینکه نبود سالن ورزشی در سطح استانداردهای کشوری و معیارهای مورد تائید فدراسیون‌ها یک چالش اساسی و مانع در مسیر پیشرفت ورزش این شهرستان است گفت: به‌طور مثال اگر سالن چندمنظوره مجهز داشتیم فدراسیون هندبال سهمیه حضور تیم هندبال شهرستان سلسله را در سوپر لیگ کشور به شهرستان می‌داد چراکه چهار نفر از ملی پوشان هندبال از استعدادهای این دیار هستند و به‌راحتی می‌توانستیم در لیگ حضورداشته باشیم.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان سلسله بابیان اینکه همچنین تیم والیبال کهمان نوین که سهمیه حضور در دسته یک کشوری را امسال به دست آورد به بهانه نبود زیرساخت به مرکز استان منتقل شد تصریح کرد: این در حالی است که معتقدم هیچ جا به‌جز شهرستان سلسله نمی‌تواند تیم را حفظ کند چون پشتوانه تیم تماشاگران پرشور این شهرستان و عامل انگیزه بازیکنان پشتوانه مردمی بود.

* چمن مصنوعی که زیر پایش علف سبز شد

حسنوند در ادامه گفت: چمن مصنوعی مجموعه ورزشی شهید ارکیا که چندین سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد نیمه‌کاره رهاشده و حداقل ۷۰۰ میلیون اعتبار برای بهره‌برداری از آن لازم بوده اما هنوز هیچ‌گونه تخصیص اعتباری برای تکمیل آن صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه در شهرستان سلسله هزار و ۸۰۰ ورزشکار سازمان‌یافته در قالب ۳۴ هیئت ورزشی فعالیت دارند که در سالهای گذشته حدود ۶۰ نفر از آن‌ها راهی اردوهای تیم ملی شده‌اند افزود: در فدراسیون‌های غیر المپیکی رزمی نیز بیش از صد نفر از ورزشکاران این شهرستان افتخارات کشوری، آسیایی و جهانی کسب کرده‌اند.

سرپرست ورزش و جوانان شهرستان سلسله ادامه داد: همچنین رشته ورزشی هندبال شهرستان شاخص بوده و چهار نفر از ورزشکاران سلسله در اردوی تیم ملی بزرگ‌سالان حضور دارند و در رده سنی جوانان و نوجوانان سه نفر حضور دارند.

حسنوند بابیان اینکه در رشته والیبال در سطح ملی ورزشکارانی همچون امیرحسین منظمی حضورداشته‌اند که هم‌اکنون مدیر تیم‌های ملی است افزود: همچنین تیم کهمان نوین سهمیه حضور در دسته یک والیبال کشور را به دست آورد و در رشته‌های کشتی و بوکس هم ملی‌پوش داریم.

* غفلت از ورزش بانوان

وی با تأکید بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستان با حوزه ورزش گفت: علاوه بر اداره ورزش و جوانان سایر نهادها باید به کمک اداره تربیت‌بدنی شهرستان بیایند تا ورزش همگانی فراگیر شود و این در حالی است که بی‌توجهی در بین بعضی از نهادها ملموس است.

سرپرست اداره ورزش و جوانان سلسله با اشاره به کم‌توجهی به ورزش بانوان در این شهرستان گفت: ورزش بانوان سلسله فعال بوده و چند نفر ملی‌پوش در رشته والیبال دارد.

حسنوند بابیان اینکه همچنین در رشته ورزشی فوتسال بانوان نیز یک تیم در لیگ دسته دوم کشور داریم افزود: در رشته ورزشی هندبال بانوان نیز استعدادهای فراوانی در شهرستان داریم و این در حالی است که متأسفانه به دلیل نبود سالن تخصصی و امکانات مخصوص بانوان مجبور به طی مسافت تا مرکز استان و تحمل هزینه‌های سنگین هستند.

وی در ادامه از عملکرد مطلوب ناحیه مقاومت شهرستان سلسله در راستای تمرکززدایی و عمومی‌تر کردن ورزش در شهرستان با ساخت مجموعه‌های ورزشی در روستاهای اطراف شهر برای بهره‌مندی مناطق محروم و اجرای الگوی عدالت در توسعه زیرساخت‌های ورزشی این شهرستان تقدیر کرد.

* بخش خصوصی به میدان بیاید

لطف‌الله حسنوند از پیشکسوتان و کارشناسان والیبال و یکی از مربیان رده‌های نوجوانان و جوانان شهرستان در این رابطه گفت: برای کمک به ورزش و زیرساخت‌های آن بخش خصوصی باید به میدان بیاید، اما خصوصی‌سازی در مناطق محروم مانند سلسله باید به نفع مردم و زیرساخت‌های ورزش سلسله تمام شود نه قشر خاصی، مثلاً جلسه‌ای ۳۰ هزار شهریه برای یک جوان که می‌خواهد ورزش کند سنگین است.

این کارشناس والیبال در ادامه با اشتباه دانستن انتقال تیم والیبال کهمان نوین به مرکز استان گفت: این ورزش سابقه‌ای دیرینه در سلسله دارد و استعدادهای درخشانی را به کشور از نوجوانان تا بزرگ‌سالان در رده‌های ملی معرفی کرده است، و مهم‌تر از آن تماشاگران پرشور شهرستان است که همیشه سالن مملو از جمعیت بود، اما محروم کردن مردم این شهرستان از حق دارا بودن تیم در دسته یک کشور و انتقال آن به استان باعث خاموش کردن استعدادهای این شهرستان است.

وی گفت: وظیفه مسئولان استان حمایت و عدالت در توزیع ورزش و زیرساخت‌های آن است، تماشاگران سلسله مانند گنبد و ارومیه پرشورند و انتقال تیم از سلسله به بهانه تأمین اعتبار از استان نباید بر محرومیت این شهر بیفزاید، زیرا خواستگاه این تیم سلسله است و به طور قطع در نبود تماشاگران بازیکنان انگیزه‌ای برای ادامه نخواهند داشت.

* خواست مردم

وضعیت زیرساخت‌های ورزشی شهرستان سلسله نه‌تنها راه پیشرفت را بر ورزش قهرمانی بسته که ورزش همگانی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

عموم مردم بر این عقیده‌اند نباید به تک استعدادهای ورزشی بسنده کرد چراکه با این سازوکار چندان توفیقی حاصل نمی‌شود بلکه باید زمینه بروز استعدادهای نهفته فراهم شود و برای تحقق این هدف باید ضمن توسعه ورزش‌های همگانی و ترویج بازی‌های بومی محلی، برنامه‌های این بخش از حالت کلیشه‌ای و شعاری به متن اصلی برنامه متولیان امر بیاید.

همچنین علمی و ریشه‌ای نگاه کردن به ورزش شهرستان‌ها و تقویت استعدادهای هر منطقه است از ضرورت‌ها در این بخش است به‌طوری‌که خواست مردم سلسله این است که رشته‌هایی مثل هندبال، والیبال و...در سلسله مانند کشتی در جویبار تقویت شود.

به‌هرروی به نظر می‌رسد علاوه بر کافی نبودن زیرساخت‌های ورزشی و کمبود امکانات در شهرستان سلسله مانع دیگری به نام گرانی اجاره‌بهای اماکن ورزشی برای عموم مردم ورزش را محدود به قشری خاص کرده است.

* ورزش سلسله توان بلند شدن از گود را دارد؟

سرانه ورزشی در شهرستان ۴۲ سانتیمتر است و فعلاً هم که تصمیمی بر کلنگ زنی پروژه و توسعه زیرساخت‌ها نیست، به اذعان سرپرست اداره ورزش و جوانان سلسله ۱۵ ماه است که حتی یک ریال به هیئت‌های ورزشی کمک نشده است، بخش خصوصی هم برای ورود به عرصه ساخت مجموعه ورزشی دست‌به‌عصاست؛ بهره‌برداری فضای موجود ورزشی هم به بخش خصوصی واگذارشده حال با این تفاسیر ورزش سلسله توان ایستادن دوباره خواهد داشت؟

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 آبان 1394، کد خبر: 2950823، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین