پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
بارندگی های سیل آسا در برخی استان های کشور در حالی از نخستین ساعات صبح امروز -سه شنبه- از سر گرفته شد که با تلاش های گسترده دستگاه ها و مسئولان، بحران سیل مدیریت شده و امدادرسانی به آسیب دیدگان نیز ادامه دارد.

شعار سال: نشست ستاد مدیریت بحران کشور روز سه شنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد و استانداران استان های درگیر سیل به صورت ویدئو کنفرانس گزارش های خود را درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده ارایه کردند.
رئیس جمهوری در این نشست با تاکید بر اینکه خسارت های مادی مردم در این سیل جبران خواهد شد، گفت:در جلسه فردا(چهارشنبه) درباره این خسارت و نحوه تامین آن بحث می کنیم.
روحانی گفت: مساله جان مردم در درجه اول اهمیت و اولویت برای ما است؛ نیروهای امدادی و درمانی باید تلاش کنند و کمک های لازم را انجام دهند.
رییس جمهوری بیان کرد: مساله دوم که باز هم برای ما حیاتی است مساله سدها است؛ پایداری سدها و حفاظت از سدها به عنوان یک اصل بسیار مهم برای ما است؛ اگر در سدها مساله ای پیش بیاید چیزی نیست که بتوان جبران کرد.
روحانی گفت: با اقداماتی که وزارت نیرو به طور منظم انجام می دهد امیدوارم هیچ گونه مشکلی در سدها نداشته باشیم، البته باید این اقدامات به طور منظم پیگیری شود، رها سازی و ذخیره سازی آب هم برای ما بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه در این شرایط تمرکز مدیریت بسیار مهم است، گفت: ستاد بحران تمرکز مدیریت را به عهده دارد و همه باید با هماهنگی این ستاد کار کنند؛ این نکته ای که امیر صالحی (جانشین رییس ستاد کل نیروی های مسلح) اشاره کردند «بعضی موارد نا هماهنگ کار می شود» می تواند هم خطرناک و هم بی اثرکننده باشد و هم مشکل جدید ایجاد کند.
بارندگی های شدید که موج نخست آن در طول چند روز اخیر خسارات جانی و مالی به هموطنان وارد کرده است، امروز نیز در برخی از مناطق ادامه یافت و این در حالی است که در پی هشدارهای کارشناسان هواشناسی مبنی بر ازسرگیری بارش ها، وضعیت فوق العاده در برخی از استان ها اعلام شده است.
مسوولان و مقامات با اشاره به این که مراکز و اردوگاه هایی در مناطق سیل زده و در معرض سیلاب برای اسکان افراد تدارک دیده شده است، به طور موکد از مردم و مسافران می خواهند که از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب خودداری کرده و از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بیش از 22 استان کشور همچنان درگیر برف باران و کولاک است، نسبت به انجام سفرهای غیر ضروری هشدار داد.
با توجه به احتمال بروز برخی مشکلات پس از وقوع سیل، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: با توجه به شرایط موجود در مناطق سیل‌زده و با هدف تأمین هرچه بیشتر نظم و امنیت عمومی، چتر امنیتی پلیس تا عادی شدن اوضاع گسترده است.
سازمان اورژانس کشور تعداد جانباختگان ناشی از سیل را 21 نفر اعلام کرد که همه آنها شناسایی شده اند.
ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی با استقرار در مناطق سیل زده در حال کمک به فرآیند امدادرسانی دستگاه ها در این مناطق هستند.

**
فارس
در شیراز، با ادامه بارش های بهاری مناطق سه و چهار شهرداری شهر دچار آبگرفتگی شده است. صبح امروز حوالی ساعت شش صبح طغیان رودخانه خشک شیراز از سمت پل پیرنیا اتفاق افتاد که با اقدام به موقع اوضاع مدیریت و مشکل این محل تا حدودی حل شد. دروازه قرآن شیراز نیز در حال حاضر بدون مشکل و شرایط تحت کنترل است.

**
کهگیلویه و بویراحمد
یک نوجوان 15 ساله از اهالی روستای شوش در شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد حین عبور از یک رودخانه فصلی غرق شد.
مسوولان تاکید دارند که با توجه به بارندگی های سیل آسا افراد به هیچ عنوان در کنار مسیل ها قرار نگیرند.

**
گلستان
در روزهای اخیر حجم گسترده‌ای از سیلاب های مناطق بالادستی و نیز روان آب سرریز شده از گرگان رود جنوب شهر گُمیش تپه مرکز شهرستان گُمیشان در استان گلستان را محاصره کرده است که از ساعتی قبل بخشی از این آب ها از بخش شرقی در حال ورود به شهر است.
با وجود ورود سیلاب از بخش شرقی گمیش تپه همچنان کمتر از نیمی از جمعیت شهر از آن خارج نشده اند.

**
خوزستان
در پی باران های شدید، بامداد امروز سه شنبه جاده اندیکا-شهرکرد در امتداد تالاب شیمبار زیر آب رفت و ارتباط کلیه روستاهای بخش چلو با مرکزشهرستان اندیکا در استان خوزستان قطع شده است.
فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت که قرارگاه امدادرسانی سپاه ولیعصر(عج) به منظور کمک رسانی به مناطق در معرض سیل بار دیگر در خوزستان فعال شد و نیروهای جهادی سپاه و بسیج به مناطق اعزام می شوند.
باتوجه به وضعیت جوی استان تغییراتی نیز در حرکت راهیان نور صورت گرفته و در برخی از یادمان ها حرکت کاروان ها متوقف شده است.

**
خراسان رضوی
در خراسان رضوی، به دلیل جاری شدن سیلاب دو مسیر جاده ای این استان از صبح امروز ششم فروردین ماه بسته شده است.
هم اینک مسیر جاده تربت حیدریه به نیشابور در جنوب غرب و تقاطع انداده به جغتای در غرب خراسان رضوی به دلیل سیلاب مسدود شده اند.
گزارش های هواشناسی، حاکی از تداوم بارش های رگباری باران طی امروز و فردا هفتم فروردین در خراسان رضوی است و اعلام شده است که شدت بارش در مناطق شمال و شمال غرب استان طی ساعات آتی افزایش می یابد.
بر این اساس احتمال آبگرفتگی و رخداد سیلاب در نواحی غربی استان بیشتر از دیگر نقاط خراسان رضوی است.
با توجه به رگباری بودن بارش ها وقوع آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها و همچنین احتمال اختلال در سامانه حمل و نقل وجود دارد. بیشترین بارش برای شهرستان های درگز، قوچان، جوین، جغتای، سبزوار، داورزن، چناران، تربت حیدریه، رشتخوار، بردسکن، گناباد، کاخک، نیشابور، بینالود، فیروزه، فریمان، کاشمر، خوشاب و مشهد پیش بینی شده است.
در همین راستا، در اقدامی پیشگیرانه سه روستا در بخش سرولایت شهرستان نیشابور واقع در مرکز استان خالی از سکنه شد و بخشی از آب پشت سد گلستان واقع در غرب کلانشهر مشهد نیز به صورت کنترل شده تخلیه شد.

**
تهران
در تهران، براساس اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، تا این لحظه در سطح استان گزارشی کتبی یا تلفنی در خصوص وقوع سیلاب دریافت نشده و حوادث، به سوانح جاده ای معمول روزانه ختم می شود.
همچنین از روز گذشته 100 درصد نیروهای جمعیت هلال احمر در تمامی بخش ها و شهرستان ها در حالت آماده باش کامل هستند.
همچنین به علت احتمال وقوع سیل، تمامی واحدهای صنفی شمال تهران بویژه کاخ موزه ها و رستوران ها در دربند، درکه، توچال، لواسان و فشم که به روددره ها منتهی می شوند تا چهارشنبه شب تعطیل هستند.

**
لرستان
براساس پیش بینی های هواشناسی لرستان، امروز سه شنبه شدت بارش نسبت به روز گذشته بیشتر خواهد بود.این بارش ها به صورت پراکنده است که عمده بارش ها به صورت برف در شهرستان های ازنا، بروجرد و الیگودرز خواهد بود.
امروز همچنین اعلام شد که یکی از پایه های پل تاریخی کشکان بر اثر بارش شدید باران و سیلاب تخریب شد.
پل کشکان با 322 متر طول و 20 متر ارتفاع یکی از شاهکار‌های معماری ایران است.
این بنای عظیم که بیش از هزار سال از ساخت آن می‌گذرد، در 50 کیلومتری جاده خرم آباد به کوهدشت و در مسیر راه باستانی شاپورخواست بنا شده است.
بارش شدید باران که از عصر یکشنبه در استان لرستان آغاز شد و امروز هم ادامه دارد موجب بروز خسارت به راه ها، تاسیسات آب روستایی و شبکه های برق شده است.
به نظر می رسد مدیریت بحران در سیلاب کنونی بیشتر نمود دارد به نحوی که دو پل موقت خرم رود که سال ها با تخریب آن موافقت نمی شد، این بار به دستور معاون عمرانی استاندار لرستان تخریب شدند.
بارش های شدید و متناوب و بروز سیلاب موجب تخریب 181 کیلومتر از جاده های این استان شده است.

**
خراسان جنوبی
در خراسان جنوبی، اعلام شد که محور عشق آباد به سمت بردسکن در حوزه شهرستان طبس به علت طغیان آب در آب نماها بسته شده است و تا اطلاع بعدی مسیر جایگزین این محور از ده محمد به سمت بشرویه است.
فعالیت سامانه بارشی جدید که دیروز (دوشنبه) به صورت وزش باد و بارش رگباری باران در برخی نقاط خراسان جنوبی آغاز شد، طبق پیش بینی هواشناسی تا اواخر هفته جاری ادامه دارد.

**
هرمزگان
براساس پیش بینی هواشناسی، موج جدید بارشی امروز سه شنبه وارد استان شد و از ظهر با مقدار بیشتری در مناطق غربی و شمالی همراه خواهد بود.
بارش های این سامانه بیشتر در مناطق غربی و شمالی هرمزگان پیش بینی می شود و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در این مناطق وجود دارد. همچنین ورود سیلاب از استان های فارس و کرمان به استان هرمزگان دور از انتظار نخواهد بود
با این حال، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت که با توجه به مساعد بودن آب و هوا، رفت و آمد شناورهای مسافری در بندرهای این استان از صبح امروز از سر گرفته شد.
به منظور مقابله با مشکلات ناشی از سیل احتمالی در نقاط مختلف استان، تمام اماکن ورزشی و بیش از 42 سالن ورزشی برای استفاده مردم در شرایط اضطراری در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفته است.
با توجه به پیش بینی بارندگی در روز‌های آینده و آبگرفتگی معابر یا سیلابی شدن بخش‌هایی از هرمزگان، آمادگی لازم در تمام اداره‌ های ورزش و جوانان شهرستان‌ های استان برای مقابله با هر گونه سیل احتمالی اعلام شده است.

**
اصفهان
با توجه به شرایط جوی و با تصمیم مدیریت بحران شهرستان آران و بیدگل، ورود گردشگران به مناطق کویری از جمله مرنجاب تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

**
کردستان
بیشتر جاده های استان کردستان دچار مه گرفتگی شده و دید افقی در آنها تا 150 متر کاهش یافته است. هم اکنون جاده های منتهی به شهرستان بیجار شامل بیجار به همدان، زنجان، تکاب و دیواندره، مسیر دهگلان - قروه - همدان، سنندج - دیواندره محدوده گردنه بهارستان، سقز - دیواندره، سقز - بانه دچار مه گرفتگی شدید شده است.

**
چهارمحال و بختیاری
فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت: سیل خسارت بسیاری در بخش بازفت برجای گذاشته و هم اینک راه ارتباطی 53 روستای این منطقه با مرکز این شهرستان قطع است.
سیلاب تلفات جانی نداشته اما خسارت بسیاری بر زیرساخت ها، خانه های روستایی، شیلات و مزارع کشاورزی وارد کرده است. آب شرب 10 روستای این منطقه نیز قطع است و 50 منزل مسکونی و طویله گوسفندان نیز تخریب شده و به 150 منزل مسکونی دیگر آسیب وارد شده است. همچنین سربند بیش از 60 کانال کشاورزی تخریب شده و به 10 مزرعه شیلات خسارت بسیاری وارد شده است.
از سوی دیگر، استاندار چهارمحال و بختیاری میزان خسارت سیلاب 2روز گذشته این استان را در برآوردهای اولیه یکهزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.
بیشترین خسارت دریافتی به کسانی است که اقدام به ساخت و ساز در بستر رودخانه کرده بودند.

**
خراسان شمالی
براساس اعلام فرمانداران سه شهرستان شیروان، جاجرم و اسفراین، هم اکنون راه 20 روستای این شهرستان ها به دلیل بارش باران و خیزش سیل بسته شده است که عوامل راهداری در حال برطرف کردن مشکل هستند.

**
مازندران
در مازندران همه دستگاه های اجرایی استان بار دیگر مکلف شدند که برای مقابله با خطر احتمالی سیلاب حاصل از بارندگی روزهای پیش رو، در حالت آماده باش کامل باشند.
پیش بینی می شود بارندگی های حال حاضر و سامانه بارشی پیش رو احتمال روان آب و سیلاب را در رودخانه های استان افزایش دهد.
همچنین احتمال دارد بارندگی ها حجم زیادی از برف بالادست را آب و به رودخانه ها سرازیر کند.

**
بوشهر
رئیس پلیس راه استان بوشهر گفت: مسیر برگشت جاده اهرم - فراشبند در محدوده این استان که از ساعت 6:30 صبح امروز به علت ریزش کوه بسته شده بود با تلاش نیروهای راهداری بازگشایی شد.
اکنون همه راه های استان بوشهر باز است و ترافیک در آنها به صورت روان در جریان است. در عین حال، محورهای استان بوشهر به علت بارندگی لغزنده است و رانندگان در شرایط بارندگی باید با رعایت فاصله طولی، سرعت مطمئنه و استفاده از کمربند ایمنی از تلفن همراه هنگام رانندگی استفاده نکنند.
همچنین با توجه به شرایط خاص جوی تمامی مصلاهای این استان درخدمت مسافران نوروزی قرار گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 6 فروردین 98، کد مطلب: 13980106000633: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین