پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
افزایش قابل توجه سگ‌های ولگرد یا همان سگ‌های بدون صاحب در نطنز موجب رعب و وحشت مردم این شهر و ایجاد حاشیه‌هایی شده است که پیگیری لازم در جهت کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب را می‌طلبد.
شعار سال : افزایش قابل توجه سگ‌های ولگرد یا همان سگ‌های بدون صاحب در نطنز موجب رعب و وحشت مردم این شهر و ایجاد حاشیه‌هایی شده است که پیگیری لازم در جهت کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب را می‌طلبد.

آب و هوای خوش و خرم و اقلیم مناسب نطنز موجب شده تا گونه‌های جانوری متنوعی در این منطقه زندگی کنند که از جمله آن‌ها که تعدادشان افزایش چشمگیری داشته و موجب رعب و وحشت مردم و حتی بروز خسارت‌هایی شده است، سگ و گراز است.

تعداد سگ‌های ولگرد یا همان سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر نطنز به حدی افزایش یافته است که در میانه‌های روز در کوچه‌ها و حتی خیابان‌های شهر به صورت گروهی که شاید تعداد یک گروه آن‌ها به 17 قلاده سگ و یا بیش از این هم برسد، در حال تردد هستند.

حتی در برخی از موارد، خبرهایی از حمله‌های جسته و گریخته سگ‌های بدون صاحب به شهروندان نطنزی به گوش رسیده است که قضیه را قدری بغرنج کرده و پیگیری آن را در وضعیت جدی قرار داده است.
 
یک سگ باعث سقوط همسرم از روی موتورسیکلت شد

یک شهروند نطنزی گفت: چند وقت پیش شب هنگام به همراه همسرم با موتورسیکلت در یکی از خیابان‌های نطنز در حال تردد بودیم که ناگهان یک گله سگ ولگرد به ما حمله کردند.

وی افزود: یکی از این سگ‌ها توانست با دندان چادر همسرم را بگیرد و موجب سقوط همسرم از روی موتورسیکلت شد و تنها شانسی که آوردیم این بود که مردمی که در حال عبور و مرور بودند به کمک ما آمدند و گرنه مشخص نبود این سگ‌ها چه بلایی را بر سر همسرم می‌آورند.

این شهروند نطنزی گفت: خوشبختانه آسیب جدی به همسرم وارد نشد، ولی امیدوارم مسئولان شهرستان اقدامات جدی را برای رفع این موضوع انجام دهند.
 
موضوع حمله سگ‌های ولگرد یا همان بدون صاحب به این بانوی نطنزی تنها یکی از چند موارد حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان نطنزی است که باعث رعب و وحشت مردم شده است.
 
حمله سگ‌های ولگرد، باعث ترس فرزندم شده است

یکی دیگر از شهروندان نطنزی گفت: چند روز قبل فرزند خردسالم را داخل خودرو در کوچه گذاشتم تا در پارکینگ را ببندم که در همین حین یک گله سگ ولگرد که تعدادشان حدوداً ده قلاده بود به سمت ما آمدند.

وی افزود: نتوانستم خودم را به خودرو برسانم و مجبور شدم در پارکینگ بمانم و فرزندم هم تنها در خودرو ماند که سگ‌ها دور خودرو را گرفته و شروع به پارس کردن کردند که موجب وحشت و ترس فرزند خردسالم شد.

این شهروند نطنزی ادامه داد: سرانجام با حضور همسایه‌ها سگ‌های ولگرد فرار کرده و توانستم فرزندم را از داخل خودرو خارج کنم و تنها شانسی که آوردیم این بود که درِ خودرو بسته بود تا اتفاق تلخی رخ ندهد.

علاوه بر حمله سگ‌ها به شهروندان، سرقت پاکت‌های زباله از داخل سطل‌ها و پاره کردن آن‌ها در پیاده‌رو و خیابان‌ها یکی دیگر از عمده معضلاتی است که سگ‌های ولگرد در نطنز به وجود آورده‌اند.

انتقال بیماری‌هایی از قبیل هاری، سالک و... بخشی از بیماری‌های واگیرداری است که سگ‌های ولگرد به انسان منتقل می‌کنند که می‌توان یکی دیگر از معضلات حضور سگ‌های ولگرد قلمداد کرد.
 
سگ‌های ولگرد باید دارای مرکز نگهداری باشند

سید محمد مهدی نظام طاهری- رئیس شبکه دامپزشکی نطنز اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم، این حیوانات باید دارای مرکز نگهداری باشند.

وی افزود: این مرکز در شهرداری‌های دارای مجوز کارگروه استانی در محدوده خارج از محل سکونت که به تأیید کارگروه شهرستان رسیده باشد تأسیس می‌شود که این مرکز دارای واحدهای  زنده گیری، مراقبت، واکسینه و آموزش اصول بهداشتی است.

رئیس شبکه دامپزشکی نطنز با بیان اینکه طبق دستورالعمل سگ‌های ولگردی که زنده گیری می‌شوند، باید به قفس نگهداری در مرکز منتقل شوند، به نحوه صید اشاره کرد و گفت: بعد از شناسایی کانون سگ‌های ولگرد این سگ‌ها به وسیله دستگاه مهار، تور مهار، قفس و تیر بیهوشی زنده گیری می‌شوند.

نظام طاهری تصریح کرد: بعد از زنده گیری سگ‌های ولگرد، این سگ‌ها به مرکز نگهداری منتقل شده و سپس بعد از معاینات و شناسایی و تفکیک سگ‌های مریض و اصیل، سگ‌های اصیل قرنطینه، واکسینه و قلاده دار و شناسنامه‌دار شده و تحویل افراد متقاضی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سگ‌های غیر اصیل و بیمار بعد از شناسایی و تأیید جهت معدوم سازی، با تزریق دارو بدون هیچ دردی دچار مرگ مغزی، قلبی و تنفسی شده و می‌میرند.

رئیس شبکه دامپزشکی نطنز با بیان اینکه لاشه سگ‌های غیرمفید بعد از مرگ به طریقه بهداشتی دفن شده تا از انتقال بیماری جلوگیری شود، به نبود این مرکز نگهداری در شهرستان نطنز اشاره کرد و گفت: وجود چنین مرکزی در شهرستان نطنز ضروری است و امیدواریم به زودی این مرکز راه‌اندازی شود.

 مقرر شده بود با همکاری شهرستان‌های نطنز، کاشان و آران و بیدگل یک مرکز نگهداری مشترک سگ‌های ولگرد ایجاد شود که بنا به دلایلی نا مشخص این موضوع به سرانجام نرسید.
 
مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در نطنز دایر می‌شود

همچنین شهردار نطنز گفت: قرار بود شهرستان‌های نطنز، کاشان و آران و بیدگل به صورت مشترک مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد را تأسیس کنند که به علت عدم تمایل و همکاری از سوی دو شهرستان دیگر، قصد داریم به صورت مجزا در نطنز این کار را انجام دهیم.

علی پیراینده افزود: حتی با انجمن دوستداران حیوانات بادرود هم برای ایجاد این مرکز رایزنی شد که متأسفانه پاسخی از آن‌ها هم دریافت نکردیم و بر آن شدیم تا یک مرکز نگهداری سگ‌های بدون صاحب در نطنز دایر کنیم.

شهردار نطنز گفت: یک نقطه خارج از منطقه مسکونی حوالی ورودی جاده قدیم اصفهان به نطنز برای این کار در نظر گرفته‌ایم که در حال استعلام گیری از ادارات مرتبط با این موضوع و دریافت پاسخ آنان هستیم.

وی تصریح کرد: مقرر شده بعد از راه‌اندازی این مرکز، سگ‌های ولگرد را در نطنز جمع‌آوری کرده و بعد از آزمایش‌ها لازم، سگ‌های اصیل و نژاد مناسب را از سگ‌های غیر مفید جدا کرده و سپس در دسته‌های مختلف برای عقیم سازی، نگهداری در مرکز و یا فروش به متقاضیان قرار دهیم.

پیراینده خاطرنشان کرد: مخالف کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد به صورت سنتی هستیم و تمایل داریم تا سریع‌تر این مرکز در نطنز راه‌اندازی شود چرا که شهروندان نطنزی از دو طرف به ما فشار وارد می‌کنند و عده‌ای شدیداً درخواست کنترل جمعیت این سگ‌ها را دارند و عده‌ای دیگر مخالف این موضوع هستند.

وی گفت: یکی از معضلاتی که برای نگهداری سگ‌های ولگرد در این مرکز با آن روبرو هستیم هزینه‌های درمانی، عقیم سازی و خوراک سگ‌ها است که دکتر مسعود عراقی یکی از دامپزشکان جوان نطنزی اعلام آمادگی کرده تا سگ‌ها را عقیم‌سازی کند و در بحث تأمین خوراک هم بانو وشاق مسئول انجمن دوست داران حیوانات در نطنز، هزینه بخشی از خوراک سگ‌ها را بر عهده گرفته است.

شهردار نطنز، ضمن انتقاد از غذا دادن به سگ‌های ولگرد در داخل کوچه و خیابان افزود: عده‌ای از شهروندان از روی دلسوزی غذا به سگ‌های ولگرد می‌دهند که این موضوع باعث بروز مشکلات و حتی مرگ آن سگ می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع سبب می‌شود تا دیگر شهروندان با تماس با مراکز بهداشتی به حضور سگ در محله و خیابان اعتراض کنند که بعد از آن مراکز بهداشتی به ما فشار می‌آورند تا این معضل را حل کنیم.

به نظر می‌رسد موضوعی که از هر مسئله دیگری مهم‌تر است، تغییر دیدگاه مردم نطنز نسبت به حضور سگ‌های ولگرد یا همان بدون صاحب است چرا که در درجه نخست نمی‌توان به صورت کامل سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرد و از طرفی هم اگر بتوان چنین کاری را انجام داد، حذف کامل سگ‌های ولگرد، موجب افزایش گرگ‌ها، کفتارها و شغال‌ها در سطح شهر می‌شود که به مراتب مشکلات جدی‌تری را به همراه دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:17فروردین 1398،کدخبر:98011705138،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین