پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
باوجود ممنوعیت استفاده از مش و بتن در محور میانی چهارباغ عباسی و تاکید مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی بر این موضوع که در جزئیات طرح مصوب برای چهارباغ فقط استفاده از این روش برای جوی‌های آب و قسمت زیرین حوض بزرگ مجاز اعلام‌شده است، و علی‌رغم حضور ناظران میراث فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و میراث استان برخلاف طرح مصوب و بر اساس تشخیص شهرداری اصفهان در محور میانی چهارباغ عباسی مشغول به کار است.

شعارسال: چهارشنبه (4 اردیبهشت‌ماه)، سیدهادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی درباره اقدامات شهرداری اصفهان در محور تاریخی چهارباغ عباسی، گفت: تصاویر منتشرشده از اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری اصفهان در محور میانی خیابان چهارباغ عباسی طی چند روز گذشته با مصوبات سازمان میراث فرهنگی مغایرت دارد.

احمدی با تاکید بر این‌که این موضوع به اطلاع شهرداری اصفهان رسیده است، ادامه داد: نوع کاری که اجراشده به‌جز خسارتی که به شهرداری وارد کرده است خسارتی برای میراث فرهنگی ندارد. اقدامات انجام‌شده در محور چهارباغ عباسی بدون ابلاغ جزییات اجرایی غیرقانونی است و شهرداری اصفهان باید آن اصلاح کند.

اما عکس‌های منتشرشده از اقدامات شهرداری اصفهان با نظارت سازمان میراث فرهنگی استان نشان می دهد که باوجود ابلاغ جزئیات طرح، شهرداری تمایل چندانی به اجرا جزییات مصوب ندارد. چراکه طبق عکس‌های تهیه‌شده (پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه) سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان همچنان در حال اجرای مش و بتن در محور میانی چهارباغ عباسی است و در صورت ادامه روند فعلی و سکوت میراث فرهنگی این چهارباغ عباسی است که به عنوان یک اثر ملی دچار خسارت و آسیب‌های غیر قابل جبران می‌شود.

در حالی شاهد این تخلف و قانون‌گریزی شهرداری اصفهان در محور تاریخی چهارباغ عباسی به‌عنوان یک اثر ملی هستیم که فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بابیان این‌که سه نفر ناظر بر روند اجرا پروژه چهارباغ نظارت دارند، گفت: یک ناظر مقیم، یک ناظر در اداره کل میراث و یک ناظر عالیه باستان‌شناس بر روند اجرا طرح از سوی شهرداری نظارت می کنند.

حال این پرسش مطرح است که چرا باوجود طرح مصوب و ابلاغ جزییات آن با استان و وجود سه ناظر از سوی میراث فرهنگی شاهد این حجم از تخلف و قانون‌گریزی از سوی شهرداری اصفهان در محور میانی چهارباغ عباسی هستیم.

شاید هم میراث استان به گفته قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان «در حال هم‌افزایی و همکاری شانه‌به‌شانه در محور چهارباغ است»، تا مدیریت شهری مطابق باسلیقه و نظر خود و نه سازمان میراث فرهنگی طرح مدیران شهری را اجرا کند.

شهردار اصفهان روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع اصحاب رسانه تلاش کرد تا دوباره با فرافکنی و گفتن این‌که «ما میراث دار طرح چهارباغ بودیم» از اقدامات غیرقانونی که شهرداری اصفهان طی دو سال گذشته در چهارباغ عباسی به عنوان یک اثر ملی داشته است، شانه خالی کند.

اجرا پروژه سنگ‌فرش چهارباغ در دو سال گذشته از سوی شهرداری اصفهان با انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و متخصصان روبه‌رو شده است. اقداماتی که سبب شده تا دوباره شهروندان و دوستداران میراث اصفهان برای حفظ چهارباغ به‌عنوان یک اثر ملی وارد عمل شده و با نگارش نامه‌ای خواستار «متوقف شدن اجرا هرگونه طرح کالبدی ماندگار و ثابت در چهارباغ عباسی» شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت1398 ، کدخبر: 19137: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین