پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
سال گذشته پس از رسانه ای شدن خبر اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد تو سط شهرداری از شهروندان موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که با شکایت پلیس راهور وارد مرحله تازه ای شد.
شعار سال : سال گذشته پس از رسانه ای شدن خبر اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد تو سط شهرداری از شهروندان موجی از اعتراضات را به دنبال داشت که با شکایت پلیس راهور وارد مرحله تازه ای شد.
سال گذشته نحوه اجرای طرح ترافیک در تهران تغییر کرد. قرار شد در صورتی که این طرح موفق باشد، تغییراتی هم در محدوده زوج و فرد ایجاد شود.
در سال گذشته شهرداری تهران در یکی از لایحه های خود که به تصویب شورا و فرمانداری تهران رسیده بود اعلام کرد که از خودروهایی که در روزهای مخالف پلاک خود در محدوده طرح زوج وفرد تردد می کنند هزینه دریافت خواهد کرد.
بعد از چندی شهرداری  تهران اقدام به ارسال پیامک‌هایی برای شهروندان کرد و به آنها اطلاع داد که برای ترددهای غیرقانونی در محدوده زوج و فرد جریمه شده اند. شورای شهر تهران وقتی متوجه موضوع شد به شدت واکنش نشان داد و این موضوع را غیرقانونی خواند.

 

نسبت به واژه محدوده ترافیکی اقدامی نشد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر در خصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال ۹۷ گفت: این کار غیرقانونی است.

وی تاکید کرد که شورا مصوب کرده که شهرداری از محدوده طرح ترافیک عوارض اخذ کند نه زوج و فرد و تفسیر شهرداری اشتباه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره اینکه این مصوبه هنگامی که به شورا آمد برای محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نرخ تعیین کرده بود گفت: هنگامی که فرمانداری ردیف مربوط به زوج و فرد را حذف کرد نسبت به اصلاح واژه محدوده‌های ترافیکی هم اقدامی نشد و لذا این اشکال که به وجود آمده طبیعی است و کاری هم نمی‌توانیم کنیم.

برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران که مخالف اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد بودند خواستار شدند که  شهرداری تهران پول مردم را بازگرداند.

 

معاون شهردار: بر اساس مصوبه شورا پول گرفتیم
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با رد این موضوع گفت: این کار قانونی است و در تبصره آمده است و شورا و فرمانداری آن را تصویب کرده اند  و اگر کسی مخالف است می‌تواند به کمیسیون ماده ۷۷ اعتراض کند اما در ماده هشت مصوبه شورا گفته شده است هر کسی که عوارض محدوده را پرداخت نکرد شهرداری می‌تواند آن را به حساب بدهی‌اش لحاظ کند و این بند اعلام کرده است که اخذ عوارض مانع جریمه پلیس نیست.
برخی از مسئولان معتقدند که شهرداری برای جبران کسری بودجه خود اقدام به اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد کرده و این کار درست نیست. شورای شهر تهران معتقد است که شهرداری از محل عوارض زوج و فرد حدود ۸ میلیارد تومان درآمد داشته و باید این پول را به شهروندان باز گرداند.
اما شهردار جدید تهران معتقد است که بلدیه کاملاً قانونی اقدام به اخذ عوارض کرده است.
فرمانداری مثل همیشه باز هم جا ماند!
غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران نیز اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را غیرقانونی خواند و حتی در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که این کار درست نیست.
غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد و قانونی بودن یا نبودن آن طبق مصوبات شورای شهر که به تایید فرمانداری رسیده است؛ اظهار کرد: شهرداری تهران در سال گذشته در مصوبه اول عنوان کرده بود که در صورت ورود یا تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد از رانندگان وسایل نقلیه اخذ خواهد شد و براساس آن نیز جدولی ارائه داده بود.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، گفت: براساس آن مصوبه محدوده طرح ترافیک در حلقه اول با ضریب 1.5 و محدوده زوج و فرد در حلقه دوم با ضریب 0.5 تعیین شده بو و بعد از اعتراض فرمانداری جدول شماره یک اصلاح شد؛ یعنی فقط محدوده طرح ترافیک با ضریب 1.5 در آن لحاظ شد و محدوده زوج  و فرد از جدول شماره یک با ضریب 0.5 حذف شد و تبصره یکم بدین شکل اصلاح شد.
وی گفت: محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز تردد اخذ می‌شد؛‌ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این دسته از تخلفات، در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد ، راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است.
قرار شد شورایی ها تصمیم بگیرند ولی اتفاقی نیفتاد و در نهایت عوارض از شهروندان تهرانی اخذ شد.
تقریبا موضوع فروکش کرده بود که خبر رسید پلیس از شهرداری تهران به دلیل اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد شکایت کرده است.
این موضوع دوباره به شورای شهر تهران کشیده شد و علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران واکنش نشان داد و گفت: شهرداری تهران برای رفع اختلاف نظر در خصوص مصوبه شورای شهر و دریافت عوارض زوج و فرد لایحه استفساریه به شورا ارائه کند.
شکایت پلیس در دالان کتمان شهرداری
از سال گذشته موضوع اخذ غیر‌قانونی عوارض در محدوده زوج و فرد موضوعی بود که دغدغه شهروندان شد و خبرگزاری فارس به آن پرداخت و پس از پیگیری‌های فراوان در نهایت فرمانداری تهران به موضوع وارد شد و اعلام کرد که اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد غیر قانونی است.
از آن روز تاکنون مصاحبه‌های بسیاری انجام شده است؛ بعد از خبر شکایت پلیس از شهرداری و چند هفته سکوت خبری، پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اولین واکنش به آن از پس گرفتن شکایت پلیس راهور خبر داد.
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا  بلافاصله به آن واکنش نشان داد و ضمن تکذیب موضوع فوق اظهار داشت: پلیس شکایت خود را در این خصوص پس نگرفته است و تا موضوع عوارض زوج و فرد حل نشده است، شکایت پلیس پابرجاست.
وی تصریح کرد: ایشان باید به صراحت اعلام کند که این موضوع در سال ۹۸ مرتفع شده است.
اما آنچه روشن است در تدوین لوایح در شهرداری در موارد مربوط به ترافیک با حضور کارشناسانی از پلیس راهور تدوین شود تا موضوعات مختلف در سطوح کارشناسی مورد توافق و جمع‌بندی قرار گیرد. پس از آن است که لایحه تدوین شده برای بررسی و تصویب به شورای شهر فرستاده می‌شود. حتی اگر فرض بر این باشد که کارشناسان پلیس راهور در زمان تدوین این لایحه حضور نداشتند، قاعدتاً پلیس راهور در همان دوره زمانی مشخص در قانون باید اصلاحات و نظرات خود را به فرمانداری ارائه می‌کرد تا در هیئت تطبیق مورد بررسی قرار گرفته و ماجرا حل و فصل شود، نه اینکه راهور همچنان بر راه‌حل شکایت از دیوان عدالت اداری اصرار کند.
حال باید دید از این روند شکایت و شکایت کشی آبی برای مردم گرم می شود یا خیر.

شعار سال،بااندکی اضافات وتلخیص از برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:10 اردیبهشت 1398،کدخبر:1480441،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین