پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی گفت: برای تامین نیروی جهادی در انارستان‌ها و انجیرستان‌های معمولان و کوهدشت نیازمند حضور نیرو‌های جهادی در منطقه هستیم.مفرد افزود: در صورتی که این باغات سریعا لایروبی نشوند طی ۲ هفته آینده معیشت ۵۰۰۰ نفر از ساکنان این منطقه با مشکل مواجه می‌شود؛ چرا که لرستان قطب انجیر کشور است و منبع درآمد اهالی معمولان و کوهدشت همین باغات هستند.

شعار سالصادق مفرد، مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی درباره آخرین وضعیت انارستان‌ها و انجیرستان‌های لرستان بعد از وقوع سیل گفت: ۲۰ اردیبهشت برای بررسی وضعیت انارستان‌ها و انجیرستان‌های شهر معمولان و کوهدشت، از این باغات بازدیدی به عمل آوردیم و متوجه شدیم که قریب به ۸۰ هکتار از این باغات تخریب شده اند و آسیب جدی دیده اند.

مفرد افزود: در صورتی که این باغات سریعا لایروبی نشوند طی ۲ هفته آینده معیشت ۵۰۰۰ نفر از ساکنان این منطقه با مشکل مواجه می‌شود؛ چرا که لرستان قطب انجیر کشور است و منبع درآمد اهالی معمولان و کوهدشت همین باغات هستند.

مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی اضافه کرد: تعدادی از گروه‌های مردمی و جهادی در این باغات مشغول فعالیت هستند و تاکنون توانسته اند نزدیک به ۱۰ تا ۱۷ هکتار از این انارستان‌ها و انجیرستان‌ها را پاکسازی کنند، اما به دلیل اینکه پاکسازی دور تنه درختان از گل و لای، کاری یدی است برای ادامه روند پاکسازی در این مناطق نیازمند نیروی انسانی هستیم.

وی ادامه داد: برای تامین نیروی جهادی در انارستان‌ها و انجیرستان‌های معمولان و کوهدشت طی فراخوانی به تمامی استان‌ها اعلام کرده ایم که در صورت امکان نیرو‌های جهادی خود را به منطقه اعزام کنند و از سویی پیگیر فراهم سازی تجهیزات و ماشین آلات لازم هستیم تا در منطقه مستقر کنیم.

مفرد خاطرنشان کرد: دور تنه درختان انجیر و انار گرفتار در گل و لای این مناطق توسط نیرو‌های انسانی پاکسازی می‌شود و پاکسازی مسیر‌های اصلی این باغات نیز به وسیله ماشین آلات انجام می‌گیرد؛ بنابراین در این منطقه به نیروی انسانی بیشتری نیازمندیم و امیدواریم نیرو‌های جهادی هر چه سریعتر به باغات شهر‌های معمولان و کوهدشت اعزام شوند.

وی گفت: گل و لای که دور تنه درختان و در باغات معمولان و کوهدشت وجود دارد، حدود ۲ متر ارتفاع داشته که لایه بالایی این گل کاملا خشک و سفت شده و لایه میانی آن نرم است و لایه زیرین این گل هم به شکل لجن درآمده و این احتمال می‌رود که به منبع شیوع بیماری برای درختان منطقه تبدیل شود و علاوه بر نابودی این ۸۰ هکتار باعث از بین رفتن تمامی درختان منطقه شود. در صورتی که رهاسازی تنه درختان انار و انجیر شهر‌های معمولان و کوهدشت به موقع و با کمک نیرو‌های جهادی و مردمی و وزارت جهاد کشاورزی صورت نگیرد، این بیماری‌ها شیوع پیدا می‌کنند و باغات منطقه نابود می‌شوند.

مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی ابراز کرد: البته در همین راستا با سازمان جهاد کشاورزی لرستان جلسه‌ای برگزار کردیم و قرار شد تقسیم کاری بین نیرو‌های جهادی و این سازمان صورت گیرد و گروه‌های جهادی دور تنه درختان را از گل و لای پاکسازی کنند و سازمان جهاد کشاورزی نیز سموم و کود‌های مربوطه را برای درختان تامین کند و از این طریق به تقویت این باغات بپردازد.

وی تصریح کرد: به طور جدی پیگیر رسیدگی به وضعیت باغات معمولان و کوهدشت هستیم و برای تامین نیروی انسانی در حال رایزنی با آستان قدس رضوی و سایر ارگان‌ها هستیم تا از تمام ظرفیت برای رفع این مشکل استفاده کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 22اردیبهشت 98، کد خبر: 763464، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین