پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
از ابتدای ماه مبارک رمضان، طی اطلاعیه‌ای کانون خیریه باران از دانشجویان خواست تا غذای اضافی خود را به افراد مشخصی تحویل دهند تا این غذا‌ها بین زباله‌گردها، کارتن خواب‌ها و خانواده‌های کم بضاعت تقسیم شود.

شعارسال:از ابتدای ماه مبارک رمضان، طی اطلاعیه‌ای کانون خیریه باران از دانشجویان خواست تا غذای اضافی خود را به افراد مشخصی تحویل دهند تا این غذا‌ها بین زباله‌گردها، کارتن خواب‌ها و خانواده‌های کم بضاعت تقسیم شود.

وقتی وارد ماه مبارک رمضانی می‌شوی، ناخودآگاه حس‌های مثبتی به تو القا می‌شود. نمی‌دانی این احساس از کجاست؟ چرا آمده و چه کاری با تو دارد؛ اما می‌دانی که می‌خواهی تغییر کنی؛ کاری کنی؛ تکانی بخوری ولو بسیار کوچک. دلت می‌خواهد سهم خود را از این ماه بگیری؛ آن هم با فعالیت نیکی. این فعالیت می‌تواند سر زدن از کودکان بی سرپرست و یا مادران و پدران حاضر در خانه سالمندان باشد و یا دادن مقداری صدقه.

اما دانشجویان دانشگاه بجنورد در این ماه فعالیت جالبی از خود به یادگار گذاشتند. کانون خیریه باران دانشگاه بجنورد به کمک دانشجویان سعی دارد به صورت شبانه مقداری غذا تهیه کند و آن را بین زباله گرد‌ها پخش کند. اقدامی که شاید در ذهن‌ها یادآور بزرگترین مرد تاریخ جهان، امام علی (ع) باشد.

ماجرا از آن قرار است که از ابتدای ماه مبارک رمضان، طی اطلاعیه‌ای کانون خیریه باران از دانشجویان خواست تا غذای اضافی خود را به افراد مشخصی تحویل دهند تا این غذا‌ها بین زباله گردها، کارتن خواب‌ها و خانواده‌های کم بضاعت تقسیم شود.

یکی از اعضای کانون خیریه باران که تمایل به انتشار نامش نبود، می‌گوید: این کانون پیش از ماه مبارک رمضان طرح «یک لقمه مهربانی» را در سلف دایر کرده بود؛ اما از جهتی که ادامه این طرح در رمضان ممکن نبود، تصمیم گرفتیم طرح را به درون خوابگاه‌ها ببریم؛ یعنی افرادی را در خوابگاه‌ها مشخص کنیم تا دانشجویان پس از دریافت غذای خود از دانشگاه، در صورت تمایل یک غذای خود را برای اهدا به زباله گرد‌ها به ما بدهند.

وی می‌گوید: هرچند بیشتر کار را کانون خیریه باران انجام می‌دهد؛ اما بقیه تشکل‌ها نیز با ما همکاری دارند.

جمع آوری غذا از
۸ خوابگاه و استقبال دانشجویان
این فعالیت در
۸ خوابگاه دانشگاه بجنورد انجام می‌شود. همچنین دانشجویانی که در خانه مستقر هستند، می‌توانند آدرس خود را برای اعضای این کانون ارسال کنند تا خادمین غذای آن‌ها را نیز دریافت کنند.

این دانشجوی نیکوکار ادامه می‌دهد: هر شب با یک یا دو دانشجوی دیگر به خوابگاه‌های مشخص شده می‌رویم و غذا‌ها را جمع کرده و به مقصد می‌رسانیم. افراد همراه خود را سعی می‌کنیم در هر شب تغییر دهیم تا دانشجویان زیادی در این کار مشارکت کنند و همچنین با صحنه‌های دردناک مواجه شوند. اینک تعداد متقاضیان زیاد است و دانشجویان تمایل زیادی به این کار خیر نشان داده اند.

این دانشجو به همراه همراهان خود پس از جمع آوری غذا‌ها در خیابان‌های مرکز و اطراف شهر چرخ می‌زند و زباله گرد و کارتن خواب‌ها را سیر می‌کند. محله‌های زیادی تحت پوشش این فعالیت قرار دارند؛ اما در ادامه اگر غذایی اضافه ماند بین برخی خانواده‌های نیازمند که از پیش شناسایی شده اند توزیع می‌شود تا آن‌ها نیز گرسنه سر بر زمین نگذارند.

توزیع
۱۰۰ پرس غذا در هر شب
اکنون به صورت میانگین حدود بیش از
۱۰۰ پرس غذا از بین دانشجویان جمع آوری می‌شود. این به آن معناست که روزانه ۱۰۰ دانشجو از غذای حداقلی سلف خود می‌گذرند و آن را به نیازمند دیگری اهدا می‌کنند. این حرکت زیبا از ابتدای ماه رمضان گسترش یافته و دانشجویان بیشتری تمایل دارند در آن مشارکت کنند.


تجربه‌های تلخ و شیرین کمک به زباله گردها
اما بخش مهم دیگر ماجرا، برخورد دانشجویان با افرادی است که از شرایط مناسبی برخوردار نیستند. دیدن و لمس کردن مشکلات قشر ضعیف جامعه یقینا می‌تواند تاثیر بسزایی در تفکر دانشجویان بگذارد.

در این راستا یکی از دانشجویان حاضر در این کار خیر می‌گوید: گاهی با مورد‌های خاصی برمیخوریم. سعی دارم با زباله گرد‌ها ارتباط برقرار کنم. یکی از این موارد محسن نام داشت که دو فرزند دارد. او معتاد است و هر شب با او در ارتباط هستم. هرچند آن‌ها از ارتباط برقرار کردن می‌ترسند، زیرا فکر می‌کنند نیروی دولتی هستیم و قصد داریم آن‌ها را جمع کنیم. قصد دارم مشخصات دقیق‌تر او را بگیرم و به مرکز ترک اعتیاد ببرم.

وی از دیگر صحنه‌های تاثیرگذار به دیدن یک دختر
۱۰ ساله اشاره می‌کند و معتقد است دیدن این موارد و کمک به آن‌ها باعث خواهد شد تا روحیه جهاد و کمک در درون انسان رشد کند و به فکر حل مشکلات باشد.

شناسایی زباله گرد‌ها و معرفی آن‌ها به نهاد‌های مربوطه
اما عضو کانون خیریه باران معتقد است که به نسبت وسعت و جمعیت بجنورد، این تعداد زباله گرد زیاد است و مسئولان کار خاصی برایشان نمی‌کنند.

این دانشجو می‌گوید: به هر کسی رسیدم گفتم که این موارد را به گوش مسئولان برسانید. دیدن یک انسان در زباله‌ها جالب نیست.

وی بیان می‌کند که درحال تهیه لیست و مشخصات این افراد هستیم تا آن را به نهاد‌های مربوطه بدهیم؛ اما از جهتی که آن‌ها فکر می‌کنند؛ ما مامور هستیم، در آدرس دادن مقاومت می‌کنند.

این دانشجو خاطرنشان می‌کند: در همین شب‌ها یک خانواده
۹ نفره را پیدا کردیم و به بهزیستی معرفی کردیم و احتمالا به زودی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

درآمد
۲۰۰ هزارتومانی زباله گردها! / مسئول دولتی استعفا دهد و زباله گرد شود
اما در یک اظهار نظر جالب، خاکشور، معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد می‌گوید: زباله گرد‌های بجنورد روزی
۲۰۰ هزارتومان درآمد دارند. ۱۷۰ زباله گرد با سه چرخ، ۵۵ نفر با گاری و ۳۹ نفر با وانت این کار را انجام می‌دهند. همچنین ۶۰ زباله گرد کولی در بجنورد شناسایی شده اند که هیچ گونه کارت شناسایی ندارند.

در واکنش به این سخنان نیز عضو کانون خیریه باران پاسخ می‌دهد: کسی که معتقد است درآمد زباله گردی این مقدار بالاست، از مسئولیت خود در شهرداری استعفا دهد و وارد این شغل شود؛ زیرا درآمد بیشتری به نسبت حضور در شهرداری دریافت می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار6خرداد 98، کدخبر: 766863،snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین