پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت: اجلاس وین در رابطه با سوریه موفق بود زیرا چارچوب‌هایی را مشخص کردند که موردقبول ما هم بود که آغازگر روند جدیدی است اما باید بدانیم موضوع سوریه بسیار پیچیده است.
شعارسال:"سیدعباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد روند اجرا شدن برجام اظهارداشت: همان‌طور که میدانید ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که روز تصویب را گذراندیم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که طرف‌های غربی باید تحریم‌ها را متوقف یا لغو کنند از همین رو قوانین مربوط هم صادر کردند که شورای وزیران اتحادیه اروپا قوانین در رابطه با تحریم ها را لغو کرد و رییس جمهور امریکا نیز طی دستوری فرمان توقف تحریم‌های کنگره را صادر کرد که هردوی این‌ها روز اجرایی شدن برجام به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ما نیز باید اقدامات خود را تا آن روز انجام دهیم که توسط سازمان انرژی اتمی این موضوع پیگیری می‌شود، افزود: از طرفی اسناد صادر شده توسط اروپایی ها را مورد بررسی حقوقی قرار می‌دهیم تا مطمئن شویم آنچه که در برجام آمده، رعایت شده و مطمئن شویم شرطی که رهبری در آن گذاشته بود رعایت شده که ظاهرا نشان داده که این اتفاق افتاده است.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای کشورمان یادآور شد: نقشه راه با آژانس بین المللی انرژی اتمی است که با برنامه پیش رو مرحله همکاری‌های ایران با آژانس تکمیل و آژانس نیز این موضوع را اعلام کرده و اکنون مشغول تکمیل گزارش خود است.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: گزارش نهایی در رابطه با پی‌ام دی حدود یک ماه دیگر در اوایل دسامبر یا اواخر نوامبر آماده می‌شود که بعد از آن شورای حکام تشکیل جلسه می‌دهد زیرا طبق برجام باید موضوع پی‌ام دی در قطعنامه ای بسته شود.

عراقچی ادامه داد: تصور ما این است در جلسه شورای حکام که در نیمه اول دسامبر برگزار خواهد شد موضوع پی‌ام دی به احتمال زیاد بسته شود و طبق فرمایش مقام معظم رهبری بعد از بسته شدن پی‌ام دی اقدامات خود در رابطه با اراک و فروش ذخایر خود در مقابل دریافت مواد اولیه یا کیک زرد آن موقع انجام خواهد شد.

وی گفت: به احتمال زیاد در دو ماه آینده تمامی این مراحل انجام خواهد شد و تحریم‌ها عملاً لغو یا متوقف خواهد شد اما باد بدانیم تمامی این اقدامات منوط به اجرایی شدن تعهدات و برجام است تا شروط و تکالیفی که مقام معظم رهبری ذکر کرده اند محقق شود.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان در رابطه با مذاکرات وین پیرامون حل بحران سوریه، بیان داشت: اجلاس وین در رابطه با سوریه موفق بود زیرا چارچوب‌هایی را مشخص کردند که موردقبول ما هم بود که آغازگر روند جدیدی است اما باید بدانیم موضوع سوریه بسیار پیچیده است.

عراقچی افزود: موضوع سوریه یک موضوع پیچیده‌ای است و ادامه روند مذاکرات بستگی به آن دارد که به چارچوب‌های ترسیمی در جلسه اول طرفین پایبند باشند و از تصمیمات غیر منطقی و غیر عقلانی و اظهارات نا به جا که بعضاً از سوی کشورهای منطقه یا کشورهای دیگر دیده می‌شود، تکرار نشود و شرایط به‌گونه‌ای باشد که ما احساس کنیم روال معقول این مسئله می‌تواند طی شود و نهایتاً مردم سوریه بتوانند در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا کشورمان در دور بعدی مذاکرات شرکت خواهد کرد یا خیر، اظهارداشت: اگر مسیر آن مسیری باشد که مقام معظم رهبری تاکید کردند، پیش برود به طور حتم ما در این مذاکرات شرکت خواهیم کرد.

معاون وزیر امورخارجه کشورماندر رابطه با وضعیت "غضنفر رکن آبادی" گفت: همان‌طور که میدانید شایعاتی وجود دارد و هیچ چیزی قطعی و نهایی نشده است و ما منتظریم که بررسی‌های سازمان حج و زیارت به اتمام برسد تا سرنوشت مفقودین مشخص شود تا بعد از اطمینان نسبی اقدامات مقتضی صورت گیرد.

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مشخص شود "رکن آبادی" در بین مفقودین نیست و شایعات گفته شده قوت بیشتری بگیرند‌ وزارت خارجه قطعاً این موضوع را با قدرت پیگیری خواهد کرد و تردید در این موضوع نداریم و جای شوخی نیست.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11 آبان 1394، کد خبر: 5378081، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین