پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
همراه ما باشید تا صحبت‌های خواندنی و درد دل یکی از برگزیدگان بیستمین جشنواره جوان خوارزمی را با یکدیگر بخوانیم، صحبت‌هایی از جنس گلایه‌مندی تا عشق به وطن و خدمت.

شعار سال: جشنواره خوارزمی محلی برای ارائه ایده‌هایی نوآورانه، فناورانه و پویا بوده که هر ساله میزبان دانش آموزان و دانشجویان صاحب ایده است، شرکت کنندگانی که اگر نام آن‌ها را نخبه نگذاریم و پای درد و دلشان ننشینیم در حقشان کم لطفی کرده‌ایم. حال قصد داریم یکی از این برگزیدگان را معرفی کنیم؛ هادی تقوی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر و سومین برگزیده بیستمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در بخش فناورانه که مقطع کارشناسی و دکتری را در دانشگاه ارومیه و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک و تبدیل انرژی دانشگاه شهر تبریز گذرانده است.

تقوی‌فر به خاطر طراحیدستگاه «تست ارتعاشات دینامیک چرخ برون جاده‌ای» توانست در بیستمین جشنواره جوان خوارزمی رتبه سوم را کسب کند و حال برای یک گفتگوی صمیمانه مقابل ما بنشیند.

طرح شما چه مزیت‌هایی دارد که توجه داوران جشنواره را به خود جلب کرد و حائز رتبه شدید؟

دستگاه «تست ارتعاشات دینامیک چرخ برون جاده‌ای»، را با استفاده از سیستم‌های داده برداری ابتکاری طراحی کرده‌ایم. این دستگاه یک سری پارامتر‌ها همچون تنش، سرعت و نیرو را اندازه گیری می‌کند. این دستگاه می‌تواند در دو حوزه نظامی و غیرنظامی از جمله صنعت و کشاورزی کاربرد داشته باشد.

زمانی که ایده خود را به مرحله اجرا رساندیم این طرح مشابه خارجی نداشت، اما بعد از اجرای طرح، دانشگاه‌های دیگری توانستند کلیات آن را شبیه سازی کنند اما موفق به افزودن ابزار‌های دیگری که ما در آن به کار برده‌ایم، نشدند. در حقیقت هنوز دانشگاهی موفق به ساخت این دستگاه با آن ابزار‌ها نشده است. ما ابزار‌هایی همچون پردازش تصویر و پروفایل تنش را برای اولین بار در این دستگاه نصب کرده‌ایم.

آیاتاکنونبرای تجاری‌سازی طرح خود مورد حمایت قرار گرفته‌اید یا سازمان و شرکتی برای همکاری با شما اعلام آمادگی کرده است؟

شرکت«دانش گستران ابزار آزما» شرکت دانش بنیانی است که طرح ما را مورد حمایت خود قرار داد. در حقیقت قرار بود از سوی جشنواره خوارزمی مورد حمایت قرار گیریم، اما پیگیری‌های انجام شده برای دریافت حمایت به جایی نرسید.

طرح‌های ما با استقبال چندانی روبه رو نمی‌شود برای نمونه می‌توانم به طرحی در زمینه بهینه سازی خودر اشاره کنم که با وجود ارائه مقاله با استقبال روبه رو نشد. متاسفانه همین طرح بعد از یک ماه در یکی از دانشگاه‌های اسکاتلند ارائه شد و با استقبال رو به رو شد به طوری که سرمایه گذاری‌های لازم برای آن انجام پذیرفت.


فراخوان ثبت نام در جشنواره خوارزمی دوباره اعلام شده است؛ چه طور می‌شود بدون رسیدگی به طرح‌های قبلی، آماده حمایت از طرح‌های جدید شد؟
در بیستمین جشنواره جوان خوارزمی از حدود
۱۰ تا ۱۲ طرح ارائه شده، سه طرح آمادگی خود را برای تجاری سازی اعلام کردند. طرح ما یکی از آن سه طرح بود. اما تاکنون از سوی جشنواره خوارزمی حمایتی جهت تجاری سازی محصولمان انجام نشده است. شاید دلیل اینکه هنوز طرح ما مورد حمایت قرار نگرفته است این باشد که جشنواره طرح‌ها را اولویت بندی کرده و طبق اولویت به آن‌ها رسیدگی می‌کند، البته این فقط یک فرضیه است.


جشنواره‌هایی همچون جشنواره جوان خوارزمی تا چه اندازه می‌تواند انگیزه و تشویقی باشد برای جوانان و بخصوص دانشجویان که به سمت کارهای فناورانه و ایده‌دهی حرکت کنند؟

بدون شک این جشنواره‌ها بسیار موثر هستند. ما طرح قبلی خود را تقریبا تا جای ممکن پیش برده‌ایم و حال که توانستیم رتبه‌ای را به دست آوریم، انگیزه گرفتیم که طرح‌های دیگر خود را پیگیری و به نتیجه برسانیم. برای نمونه بحث «انرژی هاوسینگ» را برادرم حمید تقوی فر، پیگیری می‌کند و بحث خودرو‌های هیبریدی را بنده با همکاری شرکت ایران خودرو و دانشجویان دانشگاه ملایر پیگیری کرده‌ام. همواره در تلاش هستیم با طرح‌های خود برای یکی از خودرو‌های ملی مانند سمند باتری موتور هیبریدی تولید کنیم.

در این راه چقد دانشگاه‌های مختلف به ویژه دانشگاه ارومیه با شما همکاری کردند و حامی شما بودند؟

تجهیزات طرح کاملا با هزینه شخصی استاد و دانشجو تولید شد و در دانشگاه ارومیه قرار گرفت. درحقیقت استاد بنده به همراه دانشجو‌ها دستگاه را راه اندازی کردند و مرحله به مرحله آن را گسترش دادند، در مراحل میانی ما با افزودن ابزار‌هایی به دستگاه به گروه آن‌ها پیوستیم. در این زمینه حدود پنج مقاله ISI نیز ارائه داده‌ایم.

شما بعنوان یکی از نخبگان کشور آیا به موضوع مهاجرت و زندگی در آن سوی مرزها فکر می‌کنید یا خیر؟
بله، اما برای آن برنامه ریزی نکرده‌ام، در حقیقت به عنوان آخرین راه حل در گوشه‌ای از ذهن خود به آن می‌پردازم. امیدوارم که مسئولان شرایط را فراهم کنند و کمک‌های لازم را انجام دهند تا بتوانیم در کشور بمانیم و به کشور خود خدمت کنیم.


چه شرایطی بایددر زندگی شما یا حتیکشور فراهم شود تا دیگر به مهاجرت فکر نکنید؟

دوستانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند اگر کوچکترین شرایط مهیا شود به کشور باز خواهند گشت. متاسفانه برخی مسائل وجود دارد که منجر به مهاجرت افراد می شود که از جمله آن‌ها می توانیم به عدم وجود شایسته سالاری وعدم وجود عدالت اشاره کنیم. اگر تجهیزات لازم برای فعالیت نخبگان فراهم شود و تبعیض و حمایت نشدن‌ها از بین برود تمام دوستانی که مهاجرت کرده اند بازخواهند گشت.

برای نمونه برادرم راه حلی جز خروج از کشور برایش باقی نماند. او برای هیات علمی شدن در دانشگاه‌ها اقدام کرد، اما دانشگاه‌ها نسبت به حضور ایشان اعلام آمادگی نکردند و عنوان کردند که نیازی به هیات علمی ندارند به همین دلیل برادر من به خارج از کشور رفت و هم اکنون شرایط خوبی دارد. شرایط نخبگان در کشور ما خوب نیست به طوری که در حال حاضر شرایط افرادی که مهاجرت کرده اند از امثال بنده که جذب هیئت علمی شده‌ام و در کشور مانده‌ام خیلی بهتر است. با این وجود من سعی دارم تا جای ممکن در کشور خود بمانم و به کشورخود و دانشگاه ملایر خدمت کنم.


برخی افراد بنا بر اصل عدم شایسته سالاری وارد دانشگاه می‌شوند به طوری که هیچ طرحی برای ارائه ندارند و خواستار ارائه طرح از سوی دانشجو هستند. در حقیقت آن‌ها
دانشجو و دانشگاه را در اختیار دارند، اما طرحی برای پیگیری ندارند. بنده به عنوان یک استاد، نیازمند دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستم، زیرا طرح به‌روزی دارم، طرحی که موضوع آن در کشور‌های اروپایی دنبال می‌شود. طبق این طرح، خودرو‌ها از حالت دیزلی خارج شده و به خودروی هیبریدی تبدیل می‌شوند؛ قصد داریم بر روی این موضوع به خصوص کار کنیم، اما متاسفانه به دلیل اینکه دانشگاه ملایر، دانشگاه نوپایی است گرایش تبدیل انرژی در مقطع کارشناسی ارشد را ندارد. پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا بتوانیم دانشجویی را در مقطع ارشد و دکترا در این رشته گرایش‌ها بپذیریم.


داوری‌های انجام شده در جشنواره خوارزمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما منصفانه و عادلانه بود؟
داوری پیچیده‌ای بود، به صورتی که موظف بودیم از اوایل مهر ماه بصورت هفتگی فایلی را با موضوع طرح خود برای هیئت داوران ارسال کنیم. داوران بعد از ارزیابی به صورت حضوری در دانشگاه ارومیه، از دستگاه بازدید کردند. انتظار داشتیم رتبه دوم یا اول را کسب کنیم. با وجود کسب رتبه سوم ایمان داریم که داوری منصفانه بوده است.

جشنواره خوارزمی ایده مناسبی برای ارایه طرح‌ها و دیده شدن ایده‌های دانش آموزان و دانشجویان است، اما متاسفانه جشنواره‌ای است که فقط دو ماه به طول می‌انجامد و زودگذر است در حقیقت بعد از اتمام هیاهو دیگرهیچ خبری نمی‌شود.

فراخوانی جهت استفاده از دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از تولیدات آن‌ها در صنعت خودرو داده شده است، نظر شما در این رابطه چیست؟

عزم ما بر این است که در صنعت خودروسازی توسعه ایجاد و این صنعت از حالت فعلی خارج شود و رو به جلوتر حرکت کند تا بتوانیم خودرو‌هایی را با رعایت استاندارد جهانی و امکانات بهتر تولید کنیم.

امیدواریم بتوانیم در کشور خودمان مباحث مربوط به خودرو را جلو ببریم، زیرا فکر می‌کنیم که مردم ما از وضعیت خودرو در ایران ناراضی هستند؛ بنابراین باید به این حوزه و افرادی که در حوزه‌های مختلف این صنعت همچون ارتعاشات، تعلیق، دینامیک، کنترل پذیری، الکترونیکی شدن خودرو‌ها به فعالیت می‌پردازند بها داده شود.

باید به جوانان خودمان اعتماد بیشتری داشته باشیم و آن‌ها را مورد حمایت سازمان‌ها نه فقط از نظر مادی بلکه از نظر ارائه فرصتی برای کار و فعالیت نیز قرار دهیم. علاوه برآن با حمایت شرکت‌های تازه تاسیس سعی می کنیم ارتباط آن‌ها را با صنعت افزایش دهیم تا بتوانند به کشور خودشان خدمت کنند. برای اساتید فرصت مطالعاتی همراه با صنعت در نظر گرفته شده است که بسیار خوب است، اما عزم بیشتری را می‌طلبد؛ در واقع اگر فرصت و بستر مناسب برای دانشجو‌ها و اساتید فراهم شود اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 18 خرداد 98، کد مطلب: 766867: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین