پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۱
از میدان جهاد به سمت پایین،در ابتدای کمربندی سمت راست یک راه فرعی شما را به کوی فاطمیه می‎برد؛ در ورودی محله کوچه‎های باریک، خانه‏‎های کوچک و کلنگی و خرابه‎های زیادی است که با آن مواجه می‎شوی.

شعارسال: مالدره اولین بافت مسکونی ورودی شهر زنجان از سمت تبریز است که اسمش به کوی فاطمیه تغییر کرده؛اگر چه به قول اهالی هنوز هم کسی به اسم جدیدش عادت نکرده است.

از میدان جهاد به سمت پایین،در ابتدای کمربندی سمت راست یک راه فرعی شما را به کوی فاطمیه میبرد؛ در ورودی محله کوچههای باریک، خانه‏‌های کوچک و کلنگی و خرابههای زیادی است که با آن مواجه میشوی.

هیچ نشانی از نانوایی،قصابی و مرکز بهداشت دیده نمیشود وهنوز هم زبالههاتوسط شهرداری جمعآوری نشده،بوی تعفن زباله‏ها در محیط پیچیده است،سیم‏کشی نامنظم برق،انباشت نخاله‏های ساختمانی،ساختمانهای کوتاه و بلند و جوی آبهای کثیف،تیر چراغ برقهایی که در وسط خیابان رویدهاند گویای واقعیت حاشیه‏‌نشینی این منطقه زنجان است منطقهای که با هیچ یک از استانداردهای شهرسازی همخوانی ندارد.

 

قدمت مالدره در جنوبیترین منطقه زنجان حالا به آغاز دهه پنجم رسیده ولی خبری از خدماترسانی‌های اولیه در آن دیده نمیشود.

کوی فاطمیه بالای 120 خانوار جمعیت دارد و طبق آمار که در زنجان حدود ۲۰ درصد جمعیت حاشیه‌‏نشین وجود دارد این منطقه نیز جزو مناطق هفتگانه حاشیه شهر در کنار کوی چمران، کوی مهدیه، کوی وحدت، کوی شهدا، بیسیم و اسلام آباد قرار گرفته است و در چنین وضعیتی میتوان گفت ساکنان حاشیه‌نشین کوی فاطمیه پایین‌ترین شاخص‌های زندگی را دارند.

محیط شهری نامناسب، نبود امکانات اولیه زندگی،خانههای در حال تخریب و مشکلات بهداشتی از عمدهترین مشکلات مناطق حاشیهنشین است که کوی فاطمیه زنجان نیز از این امر مستثنی نیست.

 

شاید امروز بسیاری از مسئولان گمان میکنند که این رسم روزگار است که عدهای در بالاترین نقاط شهر با مجللترین امکانات زندگی کنند و عدهای دیگر در جنوبیترین نقطه شهر زنجان اینگونه حاشیهنشینی را تجربه کنند.

آسیه پیرزن 70 ساله منطقه حاشیه کوی فاطمیه زنجان است که به قول خودش 30 سال است در این منطقه زندگی کرده و فرزندانش را عروس و داماد کرده است.

او میگوید:" نانوایی و بقالی و خط واحد نداریم اگر یک مهمان ناخوانده بیاید امکانات پذیرایی نیست.در تابستان مار و عقرب و در زمستان نیز موشها اذیت میکنند."

گازکشی را آنقدر رفت وآمد کردیم تا درست شد،شهرداری ما را فراموش کرده و اجازه ساخت و ساز هم نمیدهد،30 سال است میگویند میخواهیم اینجا را جمع کنیم، ساخت و ساز نکنید اما هیچ کاری نکردهاند. مدتهاست که پیگیر مجوز بازسازی و دریافت تسهیلات نوسازی هستیم اما شهرداری به بهانه در طرح بودن این محله مجوز لازم را صادر نمیکند.

یکی دیگر از اهالی هم که 19 سال است حاشیه‌‏نشینی را تجربه میکند، میگوید" مسئولان هیچ توجهی به این منطقه ندارند، نه اجازه ساخت و ساز میدهند و نه ویران میکنند که حداقل ما جای دیگری برای مسکن پیدا کنیم، او دل پری از اسم این منطقه دارد و میگوید با وجود اینکه اسمش با احداث مسجد فاطمیه به کوی فاطمیه تغییر یافته است اما هنوز هم اسمش مالدره و مایه خجالت ما.

 

اکبر رجبی که پدر و مادرش در این منطقه زندگی میکنند نیز گلایههایی از شهرداری و استانداری دارد که تا کنون به وضعیت این منطقه رسیدگی نکردهاند.

او میگوید: 30 سال است که در این منطقه زندگی میکنیم اما تسهیلات برای ساخت خانه نمیدهند و جابهجا هم نمیکنند بارها به مسئولان مراجعه کردهایم.

در واقع وقتی از حاشیهنشینی صحبت میکنیم ذهنیتهای مختلفی برای شنونده ایجاد میشود، محله کوی فاطمیه زنجان یک از نقاط حاشیهای شهر است که با خود شهر فاصله زیادی ندارد اما مصداق بارز یک منطقه حاشیهای است حال آنکه قدمت آن از بسیاری از محلههای نوساخت زنجان بیشتر است و با وجود سن بالای محله،تفاوت‏های فاحشی در بافت این قسمت از زنجان و خود شهر وجود دارد.

برای طی فاصله 10 دقیقهای این محله تا میدان اصلی شهر نه تنها هیچ خط اتوبوسی وجود ندارد بلکه هیچ ماشینی به صورت خطی نیز از این محله تا خود زنجان فعالیت نمی‌کند و ساکنان این محله ناگریز به استفاده از ماشین‌های دربستی هستند.

نکته اینجاست که این اتفاق قرار نیست که هر چند یک وقت بار اتفاق بیفتد با وجود محدودیت‌هایی اعم از کمبود مغازه‌های خواربار فروشی یا سوپرمارکت و درمانگاه شاید ساکنین بالاجبار این مسیر را چند بار طی کنند.

در این میان دفع نشدن زباله‌ها نیز یکی از مصادیق بارز عدم رسیدگی شهرداری به این منطقه قدیمی‌نشین شهر زنجان است،مشکلی که باعث آلودگی معابر و همچنین علت اصلی بیماری‌های میکروبی است.

جالبتر اینکه هیچ یک از کوچه‌ها به درستی آسفالت نشده‌اند و خطر بسیاری برای کودکان در تردد به وجود میآورد چرا که انتهای کوچهها حصاری نداشته و به مسیر آب که از قدیم بوده است و ارتفاع آن از اتفاع کوچهها پایین‏تر است منتهی میشود.

 

معصومی شهردار زنجان که تاکنون به گفته خودش کوی فاطمیه را از نزدیک ندیده است، میگوید در کوی فاطمیه زنجان نیز کوچهها جارو و زبالهها جمعآوری میشود.

وی با اشاره به اینکه در زمان بارش باران نیز اقدامات لازم برای عدم آبگرفتگی ارائه میشود، افزود: در زمینه حمل و نقل عمومی نیز اتوبوسرانی خدمات لازم را ارائه میکند.

شهردار زنجان ادامه میدهد: بررسی در این زمینه انجام ندادهام اما شاید نوع خدمات ضعیفتر بوده که قابل بررسی است و میتوان تقویت کرد.

معصومی با اشاره به در حاشیه بودن این منطقه زنجان، گفت: بنایی به توسعه شهر نداریم،هر شهری دارای محیط شهری است دور آن محیط مرزی به نام محدوده شهر وجود دارد که برخی از منازل و مناطق خارج از این محدوده هستند و تنها زمانی که ما دوباره اجازه بدهیم بعد از آن منطقه،منطقه دیگری ایجاد شود،میتواند به شهر بپیوندد.

وی با بیان اینکه از نظر طرح تفصیلی دست من باز نیست و امکان آن نیز وجود ندارد، میگوید: من با توسعه شهر به هیچ عنوان موافق نیستم چرا که داخل شهر زنجان زمینهای افتاده و بایر بسیاری وجود دارد که باید این زمین‏ها به مسکن، فضای سبز و خدمات مورد نیاز شهر تبدیل شود.

شهردار زنجان ادامه میدهد: در حالی که زمینهای خالی داخل شهر زنجان به بورس زمین بازی‏ها تبدیل شده است اما برخیها انتظار دارند شهر روز به روز گسترش یابد این در حالی است که ما با گسترش فیزیکی شهر مخالفیم.

وی با اشاره به احداث پارکی در منطقه کوی فاطمیه زنجان، افزود: امسال این پارک تکمیل می‏شود.

این مسئول اضافه میکند:در زمینه جمع‏آوری آبهای سطحی در کوی فاطمیه زنجان اصلاحات هندسی انجام شده است و در جمعآوری زباله شهرداری کوتاهی نکرده است.

شهردار زنجان تامین معابر، روشنایی، جمعآوری زباله و ارائه خدمات حمل و نقل عمومی را وظیفه شهرداری عنوان کرد و گفت: در زمینه ارائه خدمات نمره بیست نداریم اما تلاش شده است تا خدمات مطلوبی ارائه شود.

معصومی با بیان اینکه بافت‏های فرسوده و حاشیه شهر دارای استاندارد ساخت و ساز اصولی شهرسازی نیستند، افزود: عدم توجه به استانداردهای شهرسازی موجب شده تا امروز چنین مناطقی تبدیل به یک چالش شوند.

وی با اشاره به سیاستهای تشویقی دولت برای مناطق حاشیهای،افزود: افراد ساکن در این مناطق می‏توانند پروانه نزدیک به رایگان گرفته و با بازسازی بافت خود، بافت ارزشمندی داشته باشند.

"مسیح الله سلطانی" مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار زنجان نیز با اشاره به وجود 19 سکونتگاه غیر رسمی در استان زنجان میگوید: تلاش شده است تا دستگاههای مرتبط مکلف به ارائه خدمات به این مناطق شوند.

وی با بیان اینکه این مناطق دارای مشکلات خاص اجتماعی و فرهنگی هستند، ادامه میدهد: بسیاری از این مناطق از مشکلات بسترسازی و زیرساختهای نامناسب رنج میبرند که این مشکلات به راحتی برطرف نمیشود و زمانبر است.

این مسئول میگوید: دستگاههای اجرایی استان در بحث سکونتگاههای غیر رسمی تکالیفی دارند که بحث تقویت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم و حاشیهای استان زنجان از جمله این برنامهها است.

وی با بیان اینکه در سال جاری یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای تقویت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در مناطق حاشیه ای استان اختصاص دادهایم،افزود: دستگاه های مرتبط در این زمینه تلاش میکنند.

این مسئول برضرورت مشارکت مردم برای رفع مشکلات سکونتگاههای غیر رسمی استان تاکید کرد و گفت: از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد نیز در این زمینه استفاده می‏‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار زنجان با بیان اینکه برخی از سکونتگاههای غیر رسمی استان از خدمات بهرهمند هستند، افزود: به این دلیل که در شکلگیری این مناطق از مصالح کم دوام استفاده شده و بیشتر آلونکسازی شده است، چارچوبهای لازم را برای تبدیل شدن به شهرک ندارند.

سلطانی برضرورت مقاومسازی این مناطق تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از افرادی که در این مناطق ساکن هستند، به دلیل عدم توانایی مالی به سمت مقاومسازی نمیروند و گاهی مشکل سند دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه در طی ساخت این سکونتگاهها خدمات بسیاری به مردم این مناطق داده شده است، افزود: توانمندیهای اقتصادی این مناطق نیز بسیار پایین است.

این مسئول برضرورت ارائه مهارتآموزی به مردم مناطق سکونتگاههای غیر رسمی تاکید کرد و گفت: باید این افراد به توانمندی برسند که بتوانند تسهیلات مقاوم سازی را پرداخت کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی موج رسا، تاریخ انتشار: 30خرداد1398 ، کدخبر: 11465: www.mojerasa.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین