پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال ۸ هزار و ۵۵۷ واحد شهری و روستایی در استان همدان را از بین برد و حال پس از گذشت ۳ ماه از حادثه اقدامات برای بازسازی واحدهای تخریبی شدت گرفته است.روستاهای استان همدان به دلیل وجود بافت قدیمی بر اثر وقوع حوادث طبیعی بیشتر دچار خسارت می‌شوند، چنانکه در سال جاری نیز بر اثر بارندگی‌های فروردین ماه بازهم مردم روستاهای استان با مشکلات زیادی مواجه شدند.
شعار سال:بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال ۸ هزار و ۵۵۷ واحد شهری و روستایی در استان همدان را از بین برد و حال پس از گذشت ۳ ماه از حادثه اقدامات برای بازسازی واحدهای تخریبی شدت گرفته است.
تلاش همگانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده همدان/۸۵۵۷ واحد نو می‌شود
حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله از موضوعاتی است که بیشتر شهرهای جهان با آن مواجه هستند و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و هر از چند گاهی در قسمتی از این سرزمین پهناور خبرهایی از وقوع حوادث طبیعی مخابره می‌شود.

با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی؛ لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای امور برای بازگشتن به حالت عادی امری واجب است چراکه طولانی شدن رؤیت آثار حاصل از این حوادث روحیه‌ای منفی در هر فرد ایجاد می‌کند.

۲۱ هزار واحد روستایی و شهری در سیل دچار خسارت شدند

همدان در روزهای ابتدایی سال جاری و در حالی که کمتر از یک هفته از تعطیلات عید نوروز می‌گذشت به واسطه بارش‌های مداوم و سنگین دچار سیل زدگی شد و بر اساس آمار اعلام شده بیش از ۲۱ هزار واحد روستایی و شهری در استان همدان دچار خسارت شدند که بیشترین آن مربوط به مناطق روستایی بوده است.
تلاش همگانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده همدان/۸۵۵۷ واحد نو می‌شود
وضعیت بارش ها در استان همدان با آنچه در سایر استان‌های سیل زده به وقوع پیوست تفاوتی قابل توجه داشت به طوری که شدت بارش در مقطع زمانی کوتاه به قدری بود که بر واحدهای فرسوده اثرگذاری بیشتری داشت و این واحدها را در سطح روستاها طی زمان کوتاه دچار خسارت کرد.

ثبت ۱۴۳ میلیمتر بارش طی ۲۴ ساعت

همدان پس از استان لرستان، دومین استانی بود که در طول ۲۴ ساعت با ۱۴۳ میلیمتر بارش برابر ۶ ماه بارندگی، بیشترین بارش را در سطح کشور داشت.

نگاهی گذرا به آنچه طی دهه‌های اخیر صورت گرفته بیانگر آن است که مناطق روستایی استان همدان طی چند سال اخیر با وقوع مخاطرات طبیعی مثل زلزله و سیل با خسارت مواجه شده اند که همین امر نشان می‌دهد هنوز منازل روستایی به‌خوبی و ۱۰۰ درصدی ایمن نیستند.

روستاهای استان همدان به دلیل وجود بافت قدیمی بر اثر وقوع حوادث طبیعی بیشتر دچار خسارت می‌شوند، چنانکه در سال جاری نیز بر اثر بارندگی‌های فروردین ماه بازهم مردم روستاهای استان با مشکلات زیادی مواجه شدند.

پس از این رخداد مجموعه‌های دخیل در زمینه بازسازی شهرها و روستاها بسیج شدند تا هر چه سریع‌تر وضعیت را به حالت عادی برگردانند که در این میان قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده پا گرفت و با حضور نیروهای جهادی تلاش برای بازسازی مناطق عملیاتی شد.

قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده تشکیل شد

رئیس مدیریت بحران استانداری همدان در همین خصوص با بیان اینکه میزان خسارت‌های سیل در استان همدان ارزیابی و به وزارتخانه ارسال شده است، گفت: خسارت‌ها در دو بخش مردمی و زیرساختی است.
تلاش همگانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده همدان/۸۵۵۷ واحد نو می‌شود
علیمردان طالبی بابیان اینکه میزان خسارت‌های مردمی از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد: اعتبارات با توجه به گزارش‌های ارسال شده در اختیار دستگاه‌های مرکزی است و مجموعه‌ها موظف به پیگیری سهم استان همدان هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید میزان تمام خسارت‌ها و پرداخت‌ها در سامانه کشوری ثبت شود، گفت: دستگاه‌ها نباید منتظر رسیدن اعتبارات ملی باشند بلکه باید با امکانات و اعتبارات سازمان و نهاد مربوطه کارها را آغاز کنند.

۹۰ تیم ارزیاب فعال شد

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز اظهار داشت: در پی بارندگی‌های فروردین ماه امسال در استان همدان و ایجاد سیل و آبگرفتگی در شهرها و روستاها که خساراتی را برای مردم ایجاد کرد اکیپ‌های ارزیابی فعالیت خود را در شهرها و روستاها آغاز کردند به طوری که ۹۰ تیم ارزیاب فعال شد.

حسن ظفری با بیان اینکه همدان دومین استان پر بارش کشور بود، گفت: ۹۳۸ نقطه جمعیتی توسط ارزیابان بنیاد مسکن استان همدان مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد ۲۲ نقطه شهری و ۹۱۶ نقطه روستایی بود.

وی با بیان اینکه پس از تشکیل ستادهای بازسازی در ۹ شهرستان استان همدان کار تشکیل پرونده آغاز شد، گفت: طبق بررسی‌ها مشخص شد به بخش مسکن روستایی که طی سال‌های اخیر از تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن استفاده کرده بودند آسیب نرسیده است.
تلاش همگانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده همدان/۸۵۵۷ واحد نو می‌شود
وی با تاکید بر اینکه مردم روستاها می‌توانند از تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدها استفاده کنند، اظهار داشت: این تجربه به همه ما ثابت کرده هر جا مقررات ملی ساختمان را رعایت کنیم و دانش مهندسی را به کار گیریم دچار آسیب نخواهیم شد اما کم توجهی به دانش مهندسی و ضوابط مقررات ملی ساختمان و حریم رودها معضلاتی را ایجاد می‌کند که گریبان ما را خواهد گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به برآورد خسارات بر اثر وقوع سیل در فروردین ماه سال جاری، اظهار کرد: کارشناسان ارزیابی بنیاد مسکن استان همدان ۲۱ هزار واحد شهری و روستایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

۸ هزار و ۵۵۷ واحد روستایی و شهری خسارت دیده باید تخریب شده و مجدد ساخته شوند
حسن ظفری با اشاره به اینکه در ارزیابی ها مشخص شد ۸ هزار و ۵۵۷ واحد روستایی و شهری خسارت دیده باید تخریب شده و مجدد ساخته شوند، گفت: به عبارت صریح در ارزیابی کارشناسی صورت گرفته احداثی ارزیابی شده اند و از مجموع واحدهای ارزیابی شده نیز ۹ هزار و ۵۳۱ واحد خسارت های تعمیری ارزیابی و ۲ هزار و ۴۷۲ واحد دچار آسیب اثاثیه منزل شده است.

وی عنوان کرد: از ۸ هزار و ۵۵۷ واحد که بر اثر وقوع سیل آسیب جدی دیده و تخریبی محسوب می‌شوند ۸۱۹ واحد شهری و ۷ هزار و ۸۳۷ واحد روستایی بوده است.

ظفری با اشاره به اینکه اصحاب رسانه اطلاع رسانی در زمینه روند بازسازی را اعلام کنند تا مردم در جریان اقدامات باشند، گفت: بر اساس تقاضاهای رسیده به بنیاد مسکن مبنی بر ارزیابی واحدهای احتمالی خسارت دیده ناشی از وقوع سیل ۲۱ هزار واحد بازدید و مورد ارزیابی و کارشناسی گروه های ارزیاب طی ۱۰ روز انجام شد.

وی با بیان اینکه در راستای حفظ حقوق شهروندی و رعایت و اصول اخلاقی این اقدام انجام شد، گفت: در برخی واحدها بدلیل نفوذ آب از ایزولاسیون بخش کوچکی از ایزولاسیون سقف واحد دچار نم زدگی شده بود که بدیهی است این مصداق، مشمول ارزیابی تعمیری نمی شود و عملاً با هزینه بسیار ناچیزی میتوان جلو نفوذ آب را گرفت و با تعمیر ایزولاسیون سقف این کار قابل انجام و اصلاح است.
تلاش همگانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده همدان/۸۵۵۷ واحد نو می‌شود
وی با بیان اینکه در مواردی سیلاب به داخل خانه نفوذ کرده اما سازه نیاز به بهسازی مجدد ندارد که این موارد مربوط به واحدهای تعمیری است، گفت: در برخی موارد نیز گچ و خاک دیوار ریخته که باید اقداماتی برای بازسازی انجام شود که این مقوله نیز در بین واحدهای تعمیری قرار می گیرد.

مجموع تسهیلات بانکی برای واحدهای آسیب‌دیده ۶ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال است
ظفری مجموع تسهیلات بانکی برای واحدهای آسیب‌دیده را ۶ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این مبلغ یک‌هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض است که از طریق دولت تامین شده است.

وی با اشاره به واریز ۴۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به حساب استان همدان عنوان کرد: تاکنون و در مرحله نخست تسهیلات ۳ هزار واحد روستایی، ۱۰۰ واحد شهری، یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری و ۵۰۰ واحد معیشتی ابلاغ شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان به تکمیل پرونده‌های احداثی و تعمیری اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۱۰۰ فقره پرونده احداثی و دو هزار و ۹۱۰ فقره پرونده تعمیری و یک‌هزار و ۵۰۰ فقره پرونده معیشتی برای واحدهای آسیب‌دیده تکمیل شده است.

صدور پروانه ساختمانی یک‌هزار و ۷۱۸ واحد مسکن خسارت‌دیده

ظفری با بیان اینکه تاکنون صدور پروانه ساختمانی یک‌هزار و ۷۱۸ واحد مسکن خسارت‌دیده انجام شده و بیش از دو هزارو ۲۹۵ متقاضی به بانک معرفی شده‌اند، گفت: امیدواریم با تسهیل در روند عقد قرارداد نظام بانکی شاهد عقد قرارداد متقاضیان معرفی شده به نظام بانکی باشیم و متناسب با این عقد قرارداد انشاالله روند بازسازی و ساخت و ساز واحدها در استان شروع شود و بدیهی است تحقق برنامه زمانبندی ساخت واحد ها ضرورتاً به تامین بموقع منابع مالی ارتباط مستقیم پیدا خواهد کرد.

وی به آواربرداری از ۶۹۱ مسکن خسارت دیده اشاره و اضافه کرد: به نظر می‌رسد برای سرعت انجام کار سیستم بانکی باید بدون دریافت پروانه ساختمانی نسبت به عقد قرارداد احداث واحد مسکونی اقدام کند، چراکه صدور پروانه ساختمانی توسط مجموعه شهرداری و سازمان نظام مهندسی زمان بر است.
تلاش همگانی برای بازسازی مناطق سیل‌زده همدان/۸۵۵۷ واحد نو می‌شود
مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین بسیج سازندگی و بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق سیل زده، گفت: احداث و تعمیر یک هزار و۲۰ واحد آسیب‌دیده بر عهده بسیج سازندگی است که سهم استان همدان طبق برش استانی ۵۰۰ واحد بوده و اولویت با افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، مناطق محروم و روستایی است.

علی قراباغی بابیان اینکه بر همین اساس لیست ۱۸۷ مددجو تهیه و به شهرستان‌های استان همدان ارسال شده و پیرو آن بازدیدهای میدانی نیز برای آغاز کار انجام شده است، گفت: طرح «جهاد همبستگی ملی» با محوریت مساجد و «هر کاسب، یک کالا» نیز از جمله طرح‌هایی است که با همکاری و مشارکت خیرین در بخش‌های مختلف به کار گرفته شده است.

فعالیت یک هزار و ۱۷۳ گروه جهادی در استان همدان

وی از فعالیت یک هزار و ۱۷۳ گروه جهادی در استان همدان خبرداد و اضافه کرد: بازسازی بخشی از قنوات آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده نیز بر عهده بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیزدر رابطه با خسارات سیل در استان همدان افزود: سیل سال جاری ۸۳۴ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان همدان خسارت وارد کرده است که تاکنون ۲۶۶ میلیارد تومان برای جبران خسارات تخصیص یافته است

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض و ۱۰۲ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی برای استان همدان مصوب شده است، ادامه داد: اطلاع‌رسانی و پیگیری به‌موقع باعث شد که ۶ درصد اعتبارات کشور را برای استان بگیریم.

وی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ پرونده در شهرستان‌ها برای کمک‌های بلاعوض و ۲ هزار و ۶۰۰ پرونده برای تسهیلات ۴ درصد تشکیل شده است.

منصور رضوانی‌جلال عنوان کرد: به برخی قنات‌ها آسیب وارد شد که منتظر تسهیلات نماندیم و با همکاری فرمانداری‌ها اقدامات لازم را آغاز کردیم.

با این تفاسیر انچه مسلم است اینکه تلاش‌ها برای بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از وقوع سیل در دست انجام است اما باید به کارها سرعت بیشتری داد و تا روزها سپری نشده و زمستان از راه نرسیده سرپناهی برای آسیب دیدگان فراهم کرد که بیش از این در ناراحتی روزگار سپری نکنند.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ،تاریخ انتشار:1 تیر1398،کدخبر:4647348،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین